معرفی آستان امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان خضری + عکس
کد خبر: 2612705
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

معرفی آستان امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان خضری + عکس

گروه اجتماعی: آستان امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان خضری، دهستان نیمبلوک و در روستای کارشک واقع شده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، این مزار در روستای کارشک شهرستان قاینات است، این زیارتگاه در دره سرسبز نیمبلوک که یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری و زیارتی استان خراسان جنوبی است، قرار دارد، از ساخت اولین بنای این امامزاده اطلاعی در دست نیست و مشخص نشده اولین بار چه کسی و در چه سالی بنا را ساخته است. با توجه به وضعیت حاکم در آن زمان و ترس و هراسی که مردم از خلفای جور عباسی داشتند احتمالاً تا مدت‌ها کسی جرأت رسیدگی به قبور امامزادگان را نداشته و بدین خاطر بنا یا مقبره‌ای برای آنها ساخته نشده بود.



بنای اولیه آرامگاه امامزاده عبدالله قبل از جلوس سلسله صفویه احداث شد و در عصر سلطنت شاه طهماسب و شاه سلیمان صفوی مرمت اساسی شد و مقدار 8 شمعدان زیبای مفرغ و مطلا از جانب سلاطین این سلسله اهدا شد.





در سال 1336 شمسی این شمعدان‌ها به همراه تعدادی قالیچه و اثاثه زینتی آرامگاه سرقت شد ولی به طرز معجزه آسایی سارق اموال دستگیر شد و اموال تزیینی و قالیچه‌های یاد شده به دفتر آرامگاه برگردانده شد؛ اما شمعدان‌های گرانبها را که اساس سلاطین بر آنها نقش بسته بود به موزه ایران باستان تهران منتقل نمودند.



به استناد اطلاعات موجود شمعدان‌های اهدائی سلاطین صفوی در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. (نامه ارسالی به دفتر نخست وزیری به تاریخ 42/7/5، ثبت شده در دفتر نخست وزیری به شماره 63053))، بقعه زیبای امامزاده عبدالله(ع) تا قبل از سال 1347 پابرجا و عمارت زیبایی داشت که به شکل مربع ساخته شده بود و زیربناسی در حدود 200 متر مربع داشت. مصالح ساختمانی آن از آجر و گچ و سطح حیاط نیز آجرفرش بود.



محوطه مزار سه در ورودی داشت. اولی در وسط دیوار جنوبی و دومی در مغرب مزار و به نام در هشتی معروف بود، سومی در دیوار شمالی قرار گرفته بود. بنای مزار در وسط محوطه واقع و دارای سه ایوان و دو گوشواره بود که هر یک از ایوان‌ها روبروی درب ورودی قرار می‌گرفت. نمای خارجی مزار نیز با سبک زیبایی آجرچینی شده بود.



بنای اصلی ساختمان قدمت بیشتری داشت ولی ایوان غربی و گوشواره‌ها نسبتاً جدید و گنبد آن در سال 1330 شمسی تجدید بنا شده بود. در وسط مزار ضریح چوبی مشبک بر روی قبر امامزاده واقع که به شکل مکعب کامل و به ضلع 2/5 متر بود.





در دیوارهای جنوبی، غربی و شمالی رواق‌های متعددی واقع که محل استراحت زوار بود ولی دیوار شرقی آن نوبنیاد و بدون صفه و رواق بود. (سالاری، محمد رضا، جغرافیای محلی کارشک، پایان نامه کارشناسی جغرافیا، سال 1343، دانشکده ادبیات مشهد، ص30)متأسفانه این بنای عالی باشکوه در زلزله دلخراش شهریور ماه 1347 شمسی مانند همه قراء ویران شد.



قسمت بالای قبر همانند دستی مساوی با مرقد مطهر امامزاده باقی ماند که هر بیننده را فوق‌العاده متعجب می‌ساخت. سرانجام پس از سه سال در سال 1350 اولین کلنگ بازسازی آن با حضور بخشدار قاین و مصلائی رئیس اداره اوقاف و حجت‌الاسلام صدیقی به زمین زده شد. (روزنامه اطلاعات، سه شنبه، 26 مرداد 1350، شماره 13573).



بنای بقعه در سال 1355 هجری شمسی کارش به اتمام رسید و اضلاع آن از خارج 17 متر در 17 متر بود، ایوان اصلی که ورودی به حرم مطهر از آخر آن باز می‌شد در ضلع غربی بقعه قرار داشت. در ضلع جنوبی بنا سه ایوان کوچک هر کدام به دهانۀ 2/5 متر و عمق 3 متر و ارتفاع 3 متر دیده می‌شد که در ایوان وسطی چهار تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دفن شدند.





ساختمان جدید امامزاده از سال 1370 شمسی آغاز شده و در حال حاضر طرح جامع این بارگاه در حال اجرا است و با داشتن امکاناتی از قبیل زائرسرا، کتابخانه، سرویس‌های بهداشتی، دفتر مخابرات، دفتر بقعه و سایر تأسیسات جانبی مکان امن و آسایشی را برای زائران فراهم ساخته‌اند. این مکان به دلیل نزدیکی به شهر خضری دشت بیاض از توان‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود.



ضریح فلزی قبلی در سال 1387 جمع‌آوری و ضریح مطلای زیبای هنر اصفهانی‌ها به طرز باشکوهی در جمع انبوه مشتاقان آن حضرت نصب شد.



صورت قبر به طول 2 متر و عرض نیم متر و ارتفاع یک متر در وسط بقعه و زیر گنبد واقع است و با پارچه سبز روی آن پوشانیده‌اند. بارگاه امامزاده با طبیعت زیبای منطقه محل تجمع زائران فراوانی در پنجشنبه و جمعه‌ها، اعیاد مذهبی و ملی و به ویژه روز عاشورا است. زوار این امامزاده بزرگوار را علاقمندان نقاط مختلف ایران از جمله شهرهای مشهد، گناباد، بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و کلیه روستا ای اطراف تشکیل می‌دهند.





در ایام محرم و صفر دسته‌های عزاداری در این محل به نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند و نیز مراسم عزاداری باشکوهی برگزار می‌کنند.



از امکانات رفاهی و خداماتی می‌توان گفت که حرم و تأسیسات آن در زمینی به مساحت حدود 3 هکتار قرار دارد. در طرح جامع بازسازی آستان شریف احداث مجموعه زائرسرا و کتابخانه نیز پیش‌بینی و در حال ساخت است. در حال حاضر آستان مقدس دارای اطاق تأسیسات و انباری، همچنین از سرویس‌های بهداشتی زنانه و مردانه با وضوخانه برخوردار است.

captcha