به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به مناسبت فرارسیدن ماه رجب با اشاره به اهمیت این ماه شریف گفت: در مفاتیح شیخ عباس قمی ماه رجب و شعبان مقدمه ورود به رمضان است اما در کتب دیگر معمولا اول بحث ماه رمضان است و شروع مباحث معنوی را از رمضان دانستهاند؛ شاید 3 هزار کتاب شبیه مفاتیح داشته باشیم که بسیاری خطی هستند و چاپ نشدند و بسیاری از این کتب از ابتدا تا انتها فقط مخصوص اعمال ماه رجب است.
وی در این خصوص ادامه داد: در اهمیت ماه رجب همین بس که در ماه رمضان هیچ دعایی از امام زمان(عج) نیست اما در ماه رجب 3 دعا از امام زمان(عج) وجود دارد که دلیل بر اهتمام آن بزرگوار به این ماه است و یکی از آن ادعیه این است: الحمدلله الذی أشهدنا مشهد أولیائه فی رجب و أوجب علینا من حقهم ما قد وجب، دعای دیگر با این فراز شروع می شود: اللهم أنی أسئلک بالمولودین فی رجب.
استاد درس خارج حوزه در خصوص اعمال مخصوص ماه رجب اظهار کرد: نمازهای مستحبی، دعا و زیارت در ماه رجب بسیار است اما حداقل روزی یک جزء قرآن بخوانید و در ماه رمضان بیشتر از یک جزء بخوانید؛ غیر از تلاوت قرآن، در روایات کلمه ورد یا ذکر زیاد به کار رفته است؛ مثلا وقتی عنوان بصری برای فراگیری علم نزد امام صادق(ع) آمد؛ امام فرمود: لی فی کل ساعة منءاناء اللیل و أطراف النهار أوراد و لا تشغلنی عن وردی؛ من در هر لحظه ای وردی دارم ، مزاحم ورد من نشو.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابالفضل(ع) به توضیح کلمه ورد پرداخت و عنوان کرد: معمولا میگویند هرکسی بخشی از قرآن را بخواند و به آن اهتمام ورزد، آن قسمت ورد آن شخص میشود مثلا هر روز سوره مبارکه یس را تلاوت کند و وقتی گفته میشود که امام باقر و امام صادق(ع) ورد داشتند یعنی بخش خاصی را دائما تلاوت میکردند؛ چند آیه در قرآن وجود دارد که پیامبر(ص) مستقیما از خداوند تبارک و تعالی گرفته و هیچ رابطهای در بین نبوده است که عبارتند از: سوره مبارکه حمد، آیة الکرسی، آیه ءامن الرسول، آیه شهد الله أنه لاإله إلا هو، آیه قل اللهم مالک الملک و آیه بعد از آن، آیه نور، 6 آیه اول سوره حدید و سوره مبارکه توحید که به این آیات غرر آیات قرآن یا بهترین آیات میگویند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت شب اول ماه رجب افزود: در روایات نقل شده که امیر المؤمنین(ع) شب اول رجب احدی را راه نمیدادند و میفرمودند: امشب برای خودم است و تماما مشغول به عبادت میشدند.
وی در ادامه به بیان سیره علما در عبادات و اذکار پرداخت و یادآور شد: آیتالله اراکی(ره) در فیضیه نماز میخواندند و نمازشان به قدری طولانی بود که در قنوت نمازش سه رکعت نماز به آهستگی قابل خواندن بود و خود نماز حدود یک ساعت و بلکه بیشتر طول میکشید و این امر بسیار عادی و طبیعی بود و بعد از نماز تا حدود دوازده شب، طلابی که سر نماز حضور داشتند همراه آن مرجع بزرگوار مشغول گریه و ذکر و عبادت بودند؛ مرحوم آیتالله گلپایگانی نیز شبها تا صبح در قبرستان مینشستند و دعا میخواندند یا پیاده به جمکران میرفتند و قبل از اذان صبح در حرم بودند و نماز شب را در کنار ضریح میخواندند؛ امام خمینی(ره) در تمام عمر روزی 3 جزء قرآن تلاوت میکردند و اینها کارهای روزمه همه علما بود وبه آن اهتمام ویژهای داشتند.
عابدی در پایان گفت: برکت عمر در همین ذکر، دعا و عبادت است؛ مرحوم شیخ محمد تقی آملی استاد علامه حسنزاده و جوادی آملی، که یکی از فیلسوفان بزرگ است میفرماید: من عجله داشتم و مشغول نماز بودم، در تشهد به گفتن سلام آخر اکتفا کردم و السلام علیک أیها النبی و رحمة الله و برکاته را نگفتم؛ به محض اتمام نماز مکاشفهای برایم پیش آمد و بهشت را دیدم با قصر بسیار بزرگ و با شکوهی درون آن، پرسیدم که این قصر از آن کیست؟ جواب دادند که این قصر برای تو بود اگر السلام علیک أیها النبی و رحمة الله و برکاته را گفته بودی و چون نگفتی از دست دادی.