لزوم اصلاح شیوه کنونی اخذ مالیات/ اخذ مالیات بر ارزش افزوده؛ فشار مضاعف بر فقرا
کد خبر: 3384972
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی تاکید کردند:

لزوم اصلاح شیوه کنونی اخذ مالیات/ اخذ مالیات بر ارزش افزوده؛ فشار مضاعف بر فقرا

گروه حوزه‌های علمیه: آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی بر لزوم اصلاح شیوه اخذ مالیات از سوی سازمان مالیاتی کشور تاکید کردند و شیوه کنونی را ناعادلانه خواندند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز 21 مهر در دیدار دکتر علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه دولت با شجاعت برخی هزینه‌های اضافی خود را کم کند، گفت: اینکه به ثروتمندان یارانه پرداخت شود، جز هزینه اضافی برای دولت نخواهد بود.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی موضوع مالیات در کشور، اظهار داشت: مردم باید بدانند که چرا مالیات می دهند و در چه راهی صرف می‎شود.

ایشان ابراز داشت: امروز برخی با پرداخت مالیات از ادای خمس ممانعت می کنند که خلاف دستورات اسلام است؛ چراکه مالیات هزینه است و برای رفاه و آسایش جامعه خرج می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی، برخی أخذ مالیات را پول زور می دانند؛ پس تلاش کنید از طریق رسانه ها و راه های گوناگون این فرهنگ سازی را انجام دهید.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این که دولت به مالیات احتیاج دارد، شکی نیست؛ اما نباید این احتیاج را بدون در نظر گرفتن توان مردم در مالیات در نظر گرفت؛ چراکه باید مالیات عادلانه از مردم أخذ شود.

این استاد درس خارج فقه حوزه یادآور شدند: گاهی اشتباهات در أخذ مالیات پیش آمده و زبان به زبان می گردد و این بدبینی را ایجاد می کند که دریافت مالیات عادلانه نیست.

وی بیان داشت: باید به مسئولان أخذ مالیات آموزش داد تا به نحوه ای درست آن را دریافت نمایند.

ایشان اظهار داشت: باید از طریق بالابردن درآمد مردم، مالیات دریافت شود؛ به این معنا که با راه اندازی مجدد کارخانه های تعطیل و رفع سایر مشکلات، درآمد مردم را بالا برده و مالیات نیز دریافت کنید.

این مرجع تقلید ابراز داشت: تقویت منابع تولید از وظایفی است که بر دوش شماست و باید برای آن برنامه داشته باشید.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: البته باید وزرات خانه ها و سازمان دیگر نیز پای کار آمده و این مشکلات را رفع نمایند.

این استاد درس خارج حوزه اظهار داشت: می توان با قطع یارانه ثروتمندان به مستمندان بیشتر کمک کرد.

مالیات بر روی اجناس نباید گرفته شود

همچنین آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار رئیس این سازمان با ایشان گفت: اقتصاد از موضوعات بسیاری مهمی است که آثار خود را زودتر از دیگر ابعاد موجود، خود را در زندگی مردم نشان می دهد.
ایشان تأکید کرد: باید مجرمان را شناسایی و آنان را مجازات کرد زیرا اقتصاد، از موضوعاتی است که با زندگی مردم رابطه مستقیم دارد و از ابعاد زندگی آنان محسوب می شود.
آیت الله نوری همدانی این مرجع تقلید با بیان این مطلب که در 32 آیه قرآن کریم، زکات و نماز در کنار هم آمده است، تصریح کرد: همانطور که انسان مسئولیتی در برابر پروردگار دارد، در برابر اجتماع نیز مسئول است.

وی بیان داشت: مسئولیت‎ها در رهبری اجتماع به مردم سپرده شده و باید در این راه اقدامات مناسب داشته باشند.
ایشان با تأکید بر رابطه دریافت مالیات با تمکن و رفاه مالی مردم، به نامه 53 نهج البلاغه اشاره و  اظهار داشت: در این نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر فرموده است: ای مالک؛ نظرت به رفاه، عمارت و آبادی مردم بیش از نظرت به مالیات باشد؛ چراکه اخذ مالیات بدون توجه به احوال مردم، شهرها را خراب و مردم را به هلاکت می رساند.

این مرجع تقلید با اشاره به گلایه های مردم از گرانی ها، ابراز داشت: در توصیه هایی به رئیس جمهور و معاونان ایشان این نکته را تذکر دادم که باید قیمت اجناس در کشور یکسان بوده و بستگی به بالا یا پایین شهر نداشته باشد.
آیت الله نوری همدانی با بیان این مطلب که ثبات قیمت، نیاز کشور است، گفت: امروز این ثبات قیمت در کشور وجود ندارد و چرا ما باید از آن عاجز و ناتوان بوده یا به آن اعتنا نکنیم؟ امروز قیمت ها در بالا و پایین شهر؛ شهر با روستا؛ شهر با میانه های راه و ... متفاوت است و از مشکلاتی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

این مرجع تقلید بیان داشت: اینکه قیمت‎ها هر ساله تغییر پیدا کند، مناسب نیست و باید آن را حل کنید و مردم از دولت انتظار دارند.
ایشان اخذ مالیات از روی اجناس را خلاف دستورات اسلامی دانست و گفت: وقتی مالیات بر روی اجناس کشیده شود، فقرا نیز باید آن مالیات را پرداخت کنند که مناسب و درست نیست.

captcha