«دین‌تراشی» و «تحریف دین»؛ دو ابزار اضلال در تاریخ بشر
کد خبر: 3466074
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
آیت‌الله ری‌شهری در جلسه تفسیر عنوان کرد:

«دین‌تراشی» و «تحریف دین»؛ دو ابزار اضلال در تاریخ بشر

گروه اندیشه: آیت‌الله ری شهری معتقد است دین تراشی و تحریف ادیان آسمانی از جمله شیوه‌های اصلال در طول تاریخ بشر بوده‌اند؛در این رهگذر یهودیان به ویژه صهیونیست‌ها بیش از همه از ابزار تحریف دین بهره گرفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله ری‌شهری در جلسه 276 تفسیر سوره حمد ذیل آیه «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ»گفت: در این آیه نورانی از خداوند منان مکرر می‌خواهیم ما را در صف کسانی که راه درست زندگی را گم کرده‌اند قرار ندهد. اگر انسانی می‌خواهد صراط مستقیم را گم نکند، باید شیوه‌های اضلال و جنگ نرم دشمنان را بشناسد. یکی از ابزاها و شیوه اضلال دروغ است.
این مفسر قرآن افزود: دومین شیوه اضلال «دین‌تراشی»است؛ یکی از شیوه‌های رایج اضلال و ابزارهای جنگ نرم دشمنان دنیای اسلام پدید آوردن دین‌های ساختی و دعوت کردن مردم به آیین‌های دروغین است. این شیوه به این دلیل که انسان به دین علاقه فطری دارد، بسیار مورد سوء‌استفاده جن و انس قرار گرفته است.
وی افزود: اگر از زمان پیغمبر(ص) تاریخ دین‌های ساختگی را رصد کنیم، می‌بینیم عده‌ای برای تامین منافع مادی مردم را به خداهای ساختگی دعوت می‌کردند. و در واقع می‌توان ریشه بت‌‌‌پرستی را در منافع مادی افراد سودجود پیدا کنیم.  
ری شهری اظهار کرد:  گمراه کردن مردم، هدف کسانی است که برای خداوند همتاهای قرار می‌دهند. ریشه بت‌پرستی سودجویی، منافع اقتصادی و فریب‌کاری است. شماری از رهبران دینی برای اینکه منافع اقتصادی خود را تامین کنند مردم را از راه راست گمراه می‌کنند.
ری شهری با استناد به آیه 8 سوره الزمر افزود: «وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِن قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا لِّيُضِلَّ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ : و چون به انسان آسيبى رسد پروردگارش را در حالى كه به سوى او بازگشت‏ كننده است مى‏‌خواند سپس چون او را از جانب خود نعمتى عطا كند آن [مصيبتى] را كه در رفع آن پيشتر به درگاه او دعا مى‏‌كرد فراموش مى‏‌نمايد و براى خدا همتايانى قرار مى‏‌دهد تا [خود و ديگران را] از راه او گمراه گرداند بگو به كفرت اندكى برخوردار شو كه تو از اهل آتشى».  
این مفسر قرآن تصریح کرد: بعضی از انسان‌ها وقتی در گرفتاری و مشکلات زندگی  گرفتار می‌شود به سراغ خداوند می‌روند و به ائمه توسل می‌شوندتا مشکلاتشان  مرتفع شود اما به محض اینکه مشکلات آنها حل و برطرف می‌شود یادشان می‌رود که این خداوند بود که گره از مشکلات آنها برداشت همین رهبران بتکدها هم در زمان گرفتاری به خداوند پناه می‌برندبرای اینکه مردم را گمراه کنند پا بر روی حقیقت می‌گذارند.
 این مفسر قرآن در ادامه با نقل روایتی از امام صادق(ع) افزود: شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل می‌کند «روزی شخصی به دنبال نان حلال رفت اما نتوانست از این راه کسب درآمد کند به همین دلیل سراغ درآمدهای حرام رفت که در این راه نیز موفق نشد روزی شیطان سراغ او را رفت و وی را وسوسه کرد و به آن مرد گفت تو  هر کاری کنی زندگی‌ات نمی‌چرخد می‌خواهی کاری یادت بدهم که زندگی‌ات بچرخد و اسم و رسم هم پیدا کنی؟ مرد قبول کرد و شیطان به او گفت راهش این است که دین درست کنی و مردم را گرد خود جمع کنی از این راه  به ثروت و شهرت خواهی رسید.
این مفسر قرآن افزود: این مرد با همکاری شیطان دین ساخت و مریدان گمراهی هم دور وی جمع شدند مرد زندگی خوبی پیدا کرد اما بعد از مدتی پشیمان شد و توبه کرد اما پیروان گمراه به او اجازه ندادند مریدانش به او گفتند که اشتباه می‌کنی و نباید توبه کنی. مرد که اوضاع را اینگونه دید به خود زنجیر بست و خطاب به خداوند گفت این زنجیر را باز نمی‌کنم تا تو مرا ببخشی.
 ری شهری افزود: این داستان مربوط به دوره یکی از پیامبران الهی است. بر  پیامبر وقت وحی آمد که برو به این مرد بگو اگر بند بند بدنت از هم جدا شوند نمی‌بخشمت تا زمانی که همه کسانی را که گمراه کردی به راه راست باز گردانی.
تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی گفت: این داستان برای امروز ما نیز عبرت آموز است در عصری که ما زیست می‌کنیم هر روز شاهد ظهور دین‌های نوظهور زیادی هستیم.انواع و اقسام دین‌های نوظهور در سراسر دنیا با دروغ  مردم را فریب می‌دهند منتها رهبران این فرق به گناه خود اعتراف نمی‌کنند.
وی با اشاره به سابقه ادیان دروغین در اعصار مختلف گفت: از زمان پیغمبر(ص) تا اکنون و آینده مدعیان دین‌های دروغین زیاد بودند و همواره عده‌ای گمراه هم  گرد آنها جمع می‌شدند اینجاست که علمای راستین مسئولیت سنگین‌ دارند.
وی در آخر با اشاره به شیوه دیگری از اصلال گفت: در قرآن یکی دیگر از شیوه‌های اضلال  تحریف ادیان آسمانی است. این شیوه به دلیل اینکه ظاهر فریب‌دهنده دارد خطر آن از دین‌تراشی بیشتر است  اکثر گمراهان تاریخ از  طریق تحریف ادیان آسمانی اهداف خود را پیش بردند در این رهگذر یهودیان به ویژه صهیونیست‌ها بیش از همه از ابزار تحریف دین بهره گرفتند.
captcha