دستگیری تفنگداران آمریکایی؛ پیام اقتدار ایران به سایر کشورها/ عربستان به سقوط نزدیک شده است/ راه قرآنی مقابله با زورگویان
کد خبر: 3467532
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
آیت‌الله موحدی کرمانی عنوان کرد:

دستگیری تفنگداران آمریکایی؛ پیام اقتدار ایران به سایر کشورها/ عربستان به سقوط نزدیک شده است/ راه قرآنی مقابله با زورگویان

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به حادثه دستگیری تفنگداران آمریکایی گفت: این اتفاق برای آمریکا و سایر کشورها این پیام را دارد که ایران کشوری قوی و مقتدر است که اعمال قدرت می‌کند و در جای خود هم البته اعمال رأفت می‌نماید که در مورد این افراد هم صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی، امروز، 25 دی‌ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ابتدا به برخی مناسبت‌ها اشاره کرد و گفت: در این ایام شهادت گروه فدائیان اسلام رخ داد که در زمانی که شاه فضای خفقان ایجاد کرده بود با برنامه و حملات خود این فضا را شکستند و خداوند مزد فداکاری آنها را در شهادت قرار داد. در این ایام شهید محمد بخارایی، عنصری کثیف از نظام طاغوت، حسنعلی منصور، را کشت و اعدام انقلابی کرد.
وی با اشاره به مناسبت روز غزه در هفته آتی (26 دی) گفت: این روز به عنوان نماد مقاومت ملت فلسطین ثبت شده است.
موحدی کرمانی با اشاره به سالروز فرار شاه خائن در 26 دی، گفت: واقعا تاریخ درس‌های زیادی دارد. سرنوشت نهایی ظالمان همین است که یا باید فرار کنند یا به دست ملت خود مانند صدام اعدام شوند. حاکمان ظالم، اسرائیل، آمریکا و به ویژه آل سعود منتظر چنین روزی باشند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، به مسئله راکتور اراک اشاره کرد و گفت: امیدوارم هیئت ایرانی سعی کنند برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که مردم خوشحال شوند.
خطیب جمعه تهران با اشاره به مسئله دستگیری تفنگداران آمریکا در آب‌های ایران گفت: آنها مدعی هستند اشتباهی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده‌اند که خدا می‌داند. ولی هر چه بود آفرین بر آنانکه از مرزهای ایران دفاع می‌کنند. نیروی دریایی سپاه با شهامت و قدرت این عده را محاصره و دستگیر کردند. این اتفاق برای آمریکا و سایر کشورها این پیام را دارد که ایران کشوری قوی و مقتدر است که اعمال قدرت می‌کند و در جای خود هم البته اعمال رأفت می‌نماید که در مورد این افراد هم رأفت اعمال شد.
موحدی کرمانی اظهار کرد: مطلب دیگر آن است که باید باور داشته باشیم آمریکا دست از زورگویی بر نمی‌دارد و یک دولت طاغی است که زور می‌گوید و به تعبیر برخی مسئولان دبه می‌کند، نقض پیمان می‌کند و تحریم را اگر از جایی بردارد به عنوان دیگری تحمیل می‌کند.
وی با این سوال که با این دولت زورگو چه باید کرد، گفت: اسلام و قرآن در این باره دستور دارند. قرآن می‌فرماید اگر تسلیم ظالم شدید، ظلم را بیشتر می‌کند. این رویه که درباره ما گفته ‌شود ایران به تعهداتش عمل کرده است اما آنها عمل نکنند تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند. قرآن دستور داده است که همانطور که ظلم گناه است انظلام (پذیرش ظلم) هم گناه است. باید در مقابل زورگویی و تجاوز عکس‌العمل نشان داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان عنوان کرد: قرآن در جای دیگری می‌فرماید در این عهد و پیمان تا آنجا که انها ایستادند شما هم بایستید و در جای دیگری می‌فرماید که با مشرکین در داخل مسجدالحرام نجنگید اما اگر آنها داخل مسجدالحرام با شما جنگیدند شما هم با آنها بجنگید.  
وی تأکید کرد: البته قرآن می‌فرماید در عین اینکه مقابله می‌کنید به همان اندازه تجاوز دشمن باشد و این نشان می‌دهد چقدر قرآن به اصل عدالت اهمیت می‌دهد. اگر کسی در مقابل شما تکبر کرد شما نباید در مقابل او تواضع کنید.اگر آنها دبه و نقض پیمان کردند کردند شما هم دبه کند و به پیمان خود به همان اندازه عمل نکنید تا آمریکا را ادب کنید و به آنها بفهمانید شما دولتی جدی، قوس و شجاع هستید.
موحدی کرمانی تصریح کرد: در یک کلمه باید گفت مبادا دشمن از روح لطیف و ظریف شما سوءاستفاده کند و وفاداری شما را، ترس ترجمه کند.
خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به قضایای عربستان گفت: عربستان با جنایت‌ها و حماقت‌هایش قطعا به سقوط نزدیک شده است. شهادت آیت‌الله نمر در جهان اسلام و سایر نقاط جهان با عکس‌العمل مواجه شد که این امر وضع آل سعود را تغییر می‌دهد.
وی افزود: مگر شهید مظلوم نمر چه گفت و چه کرد و به چه جرمی گردنش را زدند؟ مگر لشگرکشی کرده بود؟ آیت‌الله نمر عنصری آمر به معروف و ناهی از منکر بود که حق گفت و اعتراض کرد. آیا جواب معترض بریدن حلقوم است؟ شما بدانید و منتظر باشید که فریادهای حق‌طلبانه آیت‌الله نمر برای همیشه خواهد ماند و نظام شما را ساقط خواهد کرد.
موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: شما حرمت خانه خدا را نگه نداشتید و نمی‌کنید. حرکت شما در حقیقت چیزی شبیه حرکت ابرهه است. ابرهه خواست خانه خدا را خراب کند و شما هم به شرافت و عظمت این خانه آسیب می‌زنید. منتظر بمانید عملی که خدا با ابرهه کرد با شما نیز بکند.
خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: ما در مقطع حساسی قرار داریم. انتخابات خبرگان و انتخابات مجلس مسئله ساده‌ای نیست. رهبر معظم انقلاب خطر نفوذ را بیان کردند که آمریکا می‌خواهد نفوذ کند هم نفوذ فرهنگی، هم سیاسی و هم اقتصادی و بعد هم تصریح کردند آمریکا اگر بتواند می‌خواهد در مجلس هم نفوذ پیدا کند. هشدار از این بالاتر، پس باید مراقب و مواظب باشید.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: باید انسان‌هایی در مجلس راه پیدا کنند که امتحان خود را در انقلاب پس داده باشند، از ولایت فقیه تبعیت کنند و از آمریکا نترسند. ممکن است خیلی افراد مثلا در تهران که انتخابات به صورت لیستی است همه نامزدذها را نشناسند رهبری در این باره فرمودند که «می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت. اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند».
موحدی کرمانی ابراز کرد: بنابراین ممکن است خیلی افراد را نشناسیم اما اگر لیستی از سوی افراد مومن، متدین و انقلابی تأیید شد باید از این لیست استقبال کنیم. امیدوارم لیستی از انسان‌های صالح، شایسته، خدوم، دلسوز و نترس تهیه شود و در معرض مردم قرار بگیرد و رهبری هم به این لیست اعتماد کنند و رأی دهند.
وی در پایان این خطبه اظهار کرد: افرادی که وارد صحنه انتخابات می‌شوند حقیقتا صدق و اخلاص داشته باشنتد، تعصب گروهی نداشته باشند و سهم‌خواهی نکنند.
بنابراین گزارش آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مباحث مسئولیت انسان در حکومت اسلامی گفت: بهترین راهنما برای کسانی که مسئولیتی در نظام اسلامی می‌پذیرند عهدنامه مالک اشتر است. آنچه که در این عهدنامه خیلی مورد توجه قرار گرفته است حق مردم است. در یکی از فرازها امام علی(ع) می‌فرمایند که مغرورانه و متکبرانه با مردم سخن نگو و اگر دستوری می‌دهی از روی غرور و تکبر نباشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، درباره سه اثر بد این نحو سخن گفتن با مردم گفت: اول اینکه دل‌های مردم را از دست می‌دهی و در اثر این برخورد مردم قلبا از تو بدشان می‌آید. دوم اینکه مردم به مسئول در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک انسان اخلاقی، مؤدب و مهذب نگاه می‌کنند و اگر اینطور سخن بگویید پایه‌های دینشان تضعیف می‌شود. سومین اثر نیز این است که این برخوردهای مغرورانه موجب می‌شود هم نعمت از دست این فرد متکبر برود و هم نظام دینی آسیب ببیند.
خطیب جمعه تهران به فراز دیگری از این عهدنامه اشاره کرد و گفت: آقایی که مسئولیت داری متوجه باش فقط هوای دویتان و خویشاوندانت را نداشته باشی و سمت‌ها تنها در اختیار آنان باشد و افراد دیگر بیکار باشند. هوای دوستان و خویشاوندان را داشتن از سوی یک مسئول خطر بزرگی است. ت. باید به دنبال اصلح باشی و ببینی برای این سمت شایسته‌ترین فرد کیست. اگر حقیقتا خویشالوند تو شایسته‌ترین فرد برای سمت است اشکالی ندارد. اما اگر فردی تنها به خاطر خویشاوندی و رفاقت به آن سمت برسد خطرناک است.
وی تأکید کرد: امام علی(ع) این گونه رفتار را ظلم می‌دانند و درآن صورت آن مسئول ظالم خواهد بود و کسی که به بندگان خدا ظلم می‌کند به جنگ خدا رفته است و وقتی خدا به جنگ کسی بیاید وای به حال آن فرد. این نکته را مسئولان در هر سطحی باید دقت کنند.
موحدی کرمانی ادامه داد: امام علی(ع) در ادامه خطاب به مالک می‌فرمایند به افراد متملق و چاپلوس میدان نده. نه تنها به این افراد میدان نده بلکه به انسان‌هایی میدان بده که اگر تو ذره‌ای خلاف کردی به تو تذکر دهند و نصیحتت کنند و این افراد را به خودت نزدیک‌تر کن.
وی با اشاره به فراز دیگری از این عهدنامه گفت: در جای دیگر امام علی(ع) می‌فرماید تو باید از عملکرد زیرمجموعه‌ات باخبر باشی. مبادا از انسان‌هایی که خدمت می‌کنند مطلع نباشی و از آنهایی که بد عمل می‌کنند بی‌خبر باشی. آنهایی که خوب عمل کردند باید تشویق شوند و کسانی که بد عمل می‌کنند تنبیه شوند.
موحدی کرمانی درباره دستور امام علی(ع) برای گرفتن مالیات از مردم گفت: امام علی(ع) مالیات را نفی نمی‌کند اما درباره شیوه گرفتن مالیات می‌فرماید زمین و آب را در اختیار فرد قرار بده تا مشغول زراعت شود و زمین وقتی محصول داد آن وقت مالیات بگیر اما بدون اینکه فرد قدرت و ثروتی داشته باشد و ناتوان از پرداخت مالیات است از وی مالیات بگیری محبت و خوش‌بینی انسان‌ها را از دست می‌دهی.
وی در تذکری به مودیان مالیاتی گفت: دقت کنید از انسان‌های متمکن مالیات بگیرید اما برای انسن‌هایی که قدرت پرداخت ندارند برنامه‌ای تهیه کنید که یا معاف شوند و یا تدریجی بپردازند.   ‌
captcha