مقصد بعدی داعش کجاست؟
کد خبر: 3469535
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

مقصد بعدی داعش کجاست؟

گروه بین‌الملل: صدها تروریست داعشی از سوریه و عراق در حال حرکت به سوی لیبی هستند تا به نیروهای وابسته به این گروه تکفیری در شمال آفریقا بپیوندند.

مقصد بعدی داعش کجاست؟
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)‌ نقل از روزنامه «ترامپت»، عدم انسجام و اتحاد داخلی در لیبی و وجود منابع نفتی در آن، رهبران داعش را متوجه این کشور شمال آفریقا کرده است.

بعد از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، این کشور تبدیل به میدان نبرد برای تعدادی از جناح های مختلف و گروه‌های تکفیری و تروریستی متعدد شده است. در میان این آشوب‌ها، داعش کنترل تعدادی از شهرهای ساحلی از جمله «سرت»، «بن جواد» و «درنا» را به دست گرفته است.

اخیراً حدود 500 تروریست داعشی شناسایی شده‌اند که در حال حرکت به لیبی بودند. دو ماه پیش،‌ سازمان ملل متحد گزارش داد که در حال حاضر حدود 3000 تروریست در لیبی فعالیت دارند. مرکز مطالعات تروریسم لیبی این تعداد را 10000 نفر تخمین زده است.

در سال 2015 بسیاری از تروریست‌های داعش در لیبی  وابسته به شبه نظامیان «انصار الشریعه» بودند. در چند هفته اخیر دو گروه دیگر یعنی «شورای انقلابیون اجدابیا» در «اجدابیا» و یک گروه تروریستی دیگر در مصراته به داعش پیوسته‌اند.

مقامات لیبی می‌گویند داعش میادین این کشور را هدف خود قرار داده است. از آغاز سال جدید میلادی، دو پایانه بزرگ صادراتی لیبی یعنی « Es Sider» و « Ra’s Lanuf »  که بخش اعظم صادرات نفت با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود، هدف حمله داعش قرار گرفته و دچار آتش سوزی شده‌اند.

داعش تلاش دارد تا کنترل نفت لیبی را به عنوان منبع درآمد به دست گیرد، همانگونه که در سوریه و عراق اینکار را انجام داده است، عدم وجود دولت مرکزی قوی در لیبی و بحران ناشی از جنگ‌های داخلی نیز به این گروه تروریستی در این راه کمک کرده است.
captcha