دیدار پاپ و روحانی از نگاه وال استریت ژورنال
کد خبر: 3470470
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

دیدار پاپ و روحانی از نگاه وال استریت ژورنال

گروه بین‌الملل: روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال در گزارشی دیدار امروز پاپ با رئیس‌جمهور کشورمان را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.

دیدار پاپ و روحانی از نگاه وال استریت ژورنال
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روزنامه آمریکایی «Wall Street Journal» نوشت: پاپ فرانسیس و آقای روحانی امروز(ششم بهمن‌ماه) در دومین روز سفر چهار روزه رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سفر روحانی، نخستین سفر ریاست جمهوری ایران پس از لغو قطع‌نامه‌ها علیه ایران است که به موجب قرارداد هسته‌ای ایرانیان با شش قدرت بزرگ جهان اجرایی شد.

به گفته برناردو سرولرا، مدیر خبرگزاری آسیا نیوز در رم، پاپ فرانسیس می‌تواند به بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و دیگر کشورها کمک کند. برقراری صلح در خاورمیانه به نقش مهم ایران و اسلام ایرانیان(تشیع) بستگی دارد.

این اولین دیدار میان یک پاپ و یک مقام ارشد ایرانی از سال 1999 تاکنون است. پیش از آن محمد خاتمی با پاپ ژان پل دوم دیدار کرده بود. با این حال روابط دیپلماتیک میان دو کشور که سابقه آن به پیش از انقلاب بر می‌گردد همواره دوستانه بوده و در زمان رهبری پاپ فعلی بسیار بهتر از همیشه شده است.

دیدار امروز پاپ فرانسیس و حسن روحانی نشان‌دهنده روابط طولانی مدت میان واتیکان و ایران است که در حال حاضر از همیشه نزدیکتر شده و می‌تواند به تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه و عراق کمک کند.

وال استریت ژورنال آوررده است: این روابط نزدیک بر اساس نزدیکی دینی و همچنین منافع ژئوپلتیک است. تهران از کمپین پاپ فرانسیس علیه آمریکا به خاطر حملات موشکی به سوریه استقبال کرد و در سال 2014 سفیر تهران در «سریر مقدس» (اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک رم که اسقف اعظم آن پاپ است) پاپ فرانسیس را یک شخصیت با فضیلت خواند که ایرانیان انتظار دارند با حمایت الهی با قدرتمندان ستمگر مقابله کند.

دیدار پاپ و روحانی از نگاه وال استریت ژورنال

رهبر دینی ایران؛ شریکی ممتاز در گفت‌و‌گوی واتیکان با جهان اسلام

سال گذشته نیز نماینده پاپ در دفتر سازمان ملل در ژنو، ایران را بخشی جدانشدنی از گفت‌وگوها و مذاکرات برای برقراری صلح در خاورمیانه و به ویژه واکنش منطقی و متحد به تروریست‌های داعش در سوریه خواند. در ماه اکتبر نیز ایران برای اولین‌بار به گفت‌وگوهای چندجانبه برای پایان دادن به بحران سوریه دعوت شد.

پاپ همچنین برجام را اثبات پتانسیل حسن نیت سیاسی و قانون خواند که با صداقت، صبر و ثبات اجرا می‌شود و گامی مهم به سمت ریشه‌کن کردن سلاح‌های هسته‌ای است.

این روزنامه عنوان کرد: رابطه نزدیک واتیکان با ایران به دلیل اشتراکات دینی موجود نیز هست و تشیع که دین اکثریت مردم ایران است از جنبه‌های متعددی با مسیحیت کاتولیک اشتراک دارد و رهبر دینی ایران یک شریک ممتاز در گفت‌وگوی واتیکان با جهان اسلام است.

به گزارش سازمان ملل ایران حدود 300 هزار مسیحی دارد و متخصصان مسلمان ایرانی پروژه‌ای 12 ساله برای ترجمه تعالیم دینی کلیسای کاتولیک به زبان فارسی را به انجام رساندند که در سال 2015 در واتیکان رونمایی شد و از جمله تلاش‌های ایران برای گسترش گفت‌وگوها میان اسلام و مسیحیت بود.

captcha