تأکید بر ضرورت مقابله با تبعیض و افراط‌گرایی در همایش مراکش
کد خبر: 3470725
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

تأکید بر ضرورت مقابله با تبعیض و افراط‌گرایی در همایش مراکش

گروه بین‌الملل: وزیران اوقاف و مسئولان امور دینی کشورهای اسلامی در همایش بین‌المللی مراکش بر ضرورت گسترش تسامح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان و مقابله با تبعیض و افراط‌گرایی تأکید کردند.

اسلام به حریم خصوصی اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری اسلامی بین‌المللی (اینا)، شماری از وزیران اوقاف و مسئولان امور دینی کشورهای اسلامی ضمن سخنرانی در همایش بین‌المللی «حقوق اقلیت‌های دینی در جهان اسلام؛ چارچوب قانونی و دعوت به ابتکار عمل» در مراکش، گسترش ارزش‌های تسامح و همزیستی میان ادیان و مقابله با اشکال مختلف تبعیض و افراط‌گرایی را خواستار شدند.

احمد توفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش در این همایش گفت: علمای مسلمان با توجه به جایگاه و نقشی که دارند، اهتمام ویژه‌ای به تفسیر متون دینی و تصحیح مفاهیم نادرست به‌ویژه در مسائل مربوط به حقوق اقلیت‌های دینی دارند.

در ادامه این همایش، مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، از مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد و دولت‌های محلي خواست که اصل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان و تمدن‌ها را نهادینه کنند و برای صدور قانونی بین‌المللی که توهین به ادیان را جرم تلقی کند و باعث نشر ارزش‌های مدارا به جای شکاف و اختلاف شود، تلاش کنند.

سردار محمد یوسف، وزیر امور دینی پاکستان، نیز ضمن سخنانی در این همایش تأکید کرد: اسلام تنوع و تعدد ادیان را می‌پذیرد و در تعالیم والای اسلام بر ضرورت احترام به ادیان دیگر تأکید شده است.

وی همچنین از کشورهای غیر اسلامی خواست که از حقوق اقلیت‌های مسلمان در کشورهای خود دفاع کنند.

بابا سیسی، وزیر امور دینی سنگال نیز از تمام سیاسیون و مسئولان امور دینی جهان خواست که برای مبارزه با اشکال مختلف تندروی مشارکت کنند و تلاش خود را در زمینه گسترش ارزش‌های تسامح و گفت‌وگوی میان ادیان و احترام به حقوق اقلیت‌ها متمرکز کنند.‌

عبدالله بن‌بیه، رئیس انجمن «ترویج صلح در جوامع اسلامی» امارات نیز با اشاره به این که اسلام، به حریم خصوصی اقلیت‌ها احترام می‌گذارد، گفت: اسلام بر ‌آزادی عمل تمامی اقلیت‌ها در انجام آیین‌ها و شعایر دینی خود تأکید کرده است.

همایش بین‌المللی «حقوق اقلیت‌های دینی در جهان اسلام؛ چارچوب قانونی و دعوت به ابتکار عمل» از روز 5 بهمن‌ماه، به‌ همت وزارت اوقاف و اموراسلامی مراکش و با همکاری انجمن «ترویج صلح در جوامع اسلامی» امارات آغاز شد و امروز، هفتم بهمن‌ماه، به کار خود پایان می‌دهد.

در این همایش، 150 عالم و اندیشمند مسلمان، 40 وزیر اوقاف و مسئول رسمی امور دینی از کشورهای اسلامی، 100 نماینده اقلیت‌های غیرمسلمان، نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی و نمایندگان نهادهای مدنی فعال در زمینه گفت‌وگوی ادیان حضور دارند.

captcha