به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در دومین روز از دهه مبارک فجر پنجمین محفل حقوقدانان بسیجی شامگاه روز سه شنبه 13 بهمن با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در حسینیه فاطمة الزهراء تهران برگزار شد و حجتالاسلام قرائتی به تفسیر قرآن پرداخت.
قرائتی در آغاز این جلسه گفت: ما باید از جنبهها و نگاههای مختلف به قرآن بنگریم. مثالی بزنم، اگر از خیابانی سالها بگذریم و قصدمان شمارش درختهای آن نباشد، از ما سؤال شود که چه تعداد درخت در آن وجود داشت، از پاسخ به آن معذوریم، چون باید با هدف شمارش درخت قدم برنداشتیم. اسلام و قرآن فقط دستورالعمل نماز و روزه نیست و در مسایل مختلف حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.
قرائتی افزود: معاد در قرآن، سیمای سیاست در قرآن، سیمای انسان در قرآن، شهر و مسکن در قرآن مباحثی است که خود بنده به آن پرداختهام. با قصد حقوقی به تفسیر نور نگاه شد و 2700 نکتهی حقوقی از آن استخراج شد. حقوق اسلام امتیازات بسیاری دارد. شما به عنوان حقوقدان باید با آیات و روایات حقوقی آشنا شوید. بزرگترین آیهی قرآن، آیهای است كه درباره مسائل حقوقی ونحوه تنظیم اسناد تجاری میباشد. این آیه نشانهی دقّت نظر وجامعیّت اسلام است كه در دوره جاهلیّت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیقترین مسائل حقوقی را طرح كرده است.
این مفسر قرآن ادامه داد: خداوند در آیه 282 سوره بقره خطاب به مؤمنین میفرماید: ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هنگامی كه بدهی مدّت داری (بر اثر وام یا معامله) به یكدیگر پیدا میكنید، آنرا بنویسید و باید نویسندهای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. كسی كه قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایی كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. و اگر كسی كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و یا (به جهت لال بودن) توانایی بر املا كردن ندارد، باید ولی او (بجای او) با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهی را) املا كند و دو نفر از مردان را (بر این حقّ) شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یك مرد و دو زن از گواهان، از كسانی كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب كنید) تا اگر یكی از آنان فراموش كرد، دیگری به او یادآوری كند. و شهود نباید به هنگامی كه آنها را (برای ادای شهادت) دعوت میكنند خودداری نمایند. و از نوشتن (بدهیهای) كوچك یا بزرگِ مدّتدار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید،) این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شك و تردید بهتر میباشد. و هنگامی كه خرید و فروش (نقدی) میكنید، (باز هم) شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویی) زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شدهاید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگی را) به شما تعلیم میدهد وخداوند به هر چیزی داناست.
وی ادامه داد: خداوند زمانی که میخواهد مسؤولیتی را واگذار کند، به بهترین صورت خطاب قرار میدهد و میگوید: ای كسانی كه ایمان آوردهاید! ما سه نوع «اگر» در عربی داریم: «إِذَا»، «لَوْ» و «إِنْ»! «إِذَا» اگری است که حتماً واقع میشود، مانندً: «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا» (زلزال/1) یعنی حتماً زلزله قبل از قیامت میشود. در این آیه میفرماید: «إِذَا تَدَايَنْتُم» یعنی بدهی هر چقدر هم کم و کوچک باشد، حتماً باید نوشته شود. «فَاكْتُبُوهُ» به دلیل وجود «ف» یعنی فورا نوشته شود و به تأخیر نیفتد. زمانی این آیه نازل شد که در کل جزیرة العرب هفده باسواد بیشتر وجود نداشت. در این آیه ویژگیهای نویسنده و کاتب، بدهکار، طلبکار، تعداد شهود، ولی، عدالت و... به دقت آورده شده است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: این آیه به ما میگوید که در مسایل حقوقی از کاغذبازی خسته نشوید. در قرآنی که رکعات نماز، تعداد تکرار طواف و جزئیات بسیاری از واجبات وجود ندارد، اما به حق الناس که میرسد ریزترین جنبههایش را با جزئیترین مسایل بیان میکند. جای حقوق در نهج البلاغه، حقوق در فقه، حقوق در ادعیه، حقوق نماز، حقوق روزه و... خالی است. بیایید به عنوان حقوقدانان بسیجی تصمیم بگیرید در این زمینه کاری کنید، باید کار نو شود. باید یک دور اسلام شناسی بخوانیم. به مدارک و لیسانس و فوق لیسانس تکیه نکنیم. به این علوم مغرور نشویم که قرآن میفرماید: «وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَليلًا» (اسراء/ 85) و جز اندكی از دانش به شما ندادهاند. ما از قرآن خیلی فاصله گرفتهایم. اخیراً شنیدهام که در مقابل دادگستریها افرادی ایستادهاند و پول میگیرند و شهادت میدهند. شهادتهای کیلویی! این تجاوز حقوقی است. هیچ زمانی مثل دنیای امروز که پر از حقوقدان و دکترای حقوق، حق ضایع نمیشود. دنیایی که قاضی آن در ظلم صدام شک میکند؟ این حقوق بشریها کجا هستند؟ آیا کسانی که در منا جان باختند، انسان نبودند؟
قرائتی افزود: افتخار ما این است که بزرگترین آیه قرآن، آیهی حقوقی است. حقوقی در اسلام مطرح است که در هیچ کجای دنیا مطرح نیست. بزرگترین نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، نامهای سیاسی است. دهه فجر است، میشود گفت که دین از سیاست جداست؟ ما پانصد آیهی سیاسی در قرآن داریم. کسانی که ادعا میکنند: دین از سیاست جداست، با این آیات چه میکنند؟
وی ادامه داد: در این ایام خاطرهای حقوقی از امام برایتان بگویم. حضرت امام خمينی (ره) وقت ظهر، آمد در سالنی نماز بخواند. وقتی خواست وارد سالن بشود، ديد مقابل درب سالن خيلی كفش است و كفشها هم همه بغل هم بودند. يك خورده به كفشها نگاه كرد و برگشت، گفتند: آقا مردم منتظر نماز جماعت هستند، ایشان فرمود: اگر من بخواهم نماز جماعت بخوانم بايد پا روی اين كفشها بگذارم، درست نيست. من شبهه میکنم از اینکه پا روی کفش مردم بگذارم. گفتند: آقا كفشها را كنار میگذاريم! فرمود: كفشها به هم بریزد كه برای من راه باز كنید؟ اينها وقتی برمیگردند كفشهایشان درهم میشود، وقتشان تلف میشود و من ضامن تلف شدن عمر مردم میشوم. بگوييد مردم نمازشان را فردی بخوانند، من جماعت نمیخوانم.
این مفسر قرآن تصریح کرد: از امیرالمؤمنین(ع) بگویم. زنی دو بچه و سه عدد خرما داشت. یک خرما به یکی و خرمای دیگری را به دیگری داد. خرمای سوم را خیلی بادقت نصف کرد و به بچهها داد. حضرت امیر(ع) فرمود: تو به دلیل دقت و عدالتی که داری اهل بهشت خواهی شد. امیرالمؤمنین(ع) در نامهی 25 نهج البلاغه به مسؤول زکات فرمان میدهد، تو که میخواهی زکات بگیری، شترهایی را که به عنوان زکات گرفتهای به عدالت سوار شو. یعنی حتی حقوق حیوانات به طور کامل باید مراعات شود. اگر ده ساعت میخواهی سوار شوی و بيست تا شتر داری، هر شتری را نيم ساعت سوار شو. حق نداری يك ساعت سوار يك شتر بشوی و نيم ساعت سوار شتر ديگر! «وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِی ذَلِكَ وَ بَيْنَهَا» (نهجالبلاغه، نامه، 25) در کدام قانون و دادگاه دنیا چنین حقوقی مطرح است؟
وی ادامه داد: در حقوق سن و سال هم مطرح نيست. پيغمبر ما آب ميل كردند. مقداری آب در ظرف بود. يك بچه كنار پيغمبر نشسته بود. گفت: آقا! بقيه آب را به من بده تا بخورم. تا حضرت خواست كه بقیه آب را به این بچه بدهد، يك عده پيرمرد آن طرف نشسته بودند. گفتند: آقا به ما بده. فرمود: چون اول ايشان گفته است، نوبت ايشان است. اگر ايشان اجازه داد، به شما میدهم. بعد گفت: آقاجان اجازه میدهی آبی كه تو خواستهای به اين آقايان بدهم؟ فرمود: نه. و پیغمبر آب را به آن کودک داد.
وی افزود: اسلام دین جامع است. شما هم به دنبال کار میلیاردی باشید. حتی در دعا، دید اولیاء الله ديد عام است. میگويد: «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ» يعنی به همه فقرا، همه مريضها، همه بیخانهها، همه بیهمسرها، همه بیبچهها، همه بيكارها... ديد وسیع است. روح بزرگ، همه را میبيند، روح كوچك فقط خودش را میبيند. در نماز كلمه (من) نيست، كلمه (ما) ست. نمیگوييم: «اهدنی» میگوييم: «اهْدِنَا» «السلام علی» نيست، «السَّلَامُ عَلَيْنَا» است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: صدقه که میدهید فقط برای سلامتی خودتان ندهید، برای سلامتی همه حتی همهی موجودات بدهید. خاطرهای بگویم. در هواپیما نشسته بودم. برای خلبان آیت الکرسی میخواندم. گفتند: این خلبان کمونیست است. گفتم: خوب کمونیست باشد. اگر او بیافتد من هم میافتم. همه هستی به هم مربوط است. يكی از بركات ازدواج توسعه نگاه است. آدمی كه همسر ندارد، خودش را میبيند. خودم، كتم، شلوارم، كفشم، كيفم، اما همین که ازدواج كرد میشود: خودم، پدرزنم، مادرزنم، بچهام، خواهرزنم، باز میشود. انسان تا بینهايت میتواند پرواز كند.
قرائتی ادامه داد: ما گاهی عبادتمان ضد حق است. گاهی خیال میکنیم که کارمان درست است. وارد حرم امام رضا شدم خادم حرم گفت میخواهی امشب در حرم تا صبح تنها بمانی؟ گفتم بله از خدا میخواهم. حرم خالی شد، عبا را كنار ضريح مقدس انداختم، صورت را بر ضریح گذاشتم، به نظر خودم سيم وصل شد، شروع به حرف زدن كردم، وسط حرف زدن به ذهنم آمد كه آقای قرائتی، میخواهی در باز شود، زوارها داخل بیایند؟ ديدم که نه، چنین چیزی را نمیخواهم. دیدم اين خودخواهی است. يعنی میخواهم من باشم و ديگران نباشند. همان وقتی كه خيال كردم به خدا نزديك میشوم، به خاطر خودخواهی دور شدم.
وی ادامه داد: از خودمان بپرسیم که آیا حق نماز را ادا کردیم؟ در عمران دو رکعت نماز با توجه خواندهایم؟ يكی از دوستان میگفت: میخواستم جايی بروم ديدم بچهای در خانه ای گريه میكند. گفتم: چه شده است؟ گفت: میخواهم اين زنگ را بزنم ولی قدم نمیرسد. گفتم: من برايت بزنم؟ گفت: نه مرا بلند كن تا خودم در را بزنم. گفت: او را بغل كردم. زنگ را كه زد، گفت: حالا بيا با هم فرار كنيم. ما هم باید همه با هم باید توبه کنیم. بنده خودم را مقصر میدانم. به وظیفهمان عمل نکردهایم. بیش از این که هست باید کار کنیم.
در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با حضور بر مزار شهدای گمنام به قرائت فاتحه پرداخته و یادشان را گرامی داشتند.
کلمه ی فوج (دسته و گروه) و جمع آن افواج هر دو در قرآن استعمال شده است ولی حالت مفرد آن سه بار و هر سه آیه در مورد افراد دوزخی می باشد 1- تكاد تميز من الغيظ كلما القي فيها فوج سالهم خزنتها ا لم ياتكم نذير (سوره ی ملک آیه ی 8) 2- هذا فوج مقتحم معكم لا مرحبا بهم انهم صالوا النار (سوره صاد آیه ی59) 3- و يوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب بآياتنا فهم يوزعون (سوره ی نمل آیه ی83) و حالت جمع آن دو بار که اولی درمورد وارد شدن به دین خدا بصورت گروه به گروه 1- و رايت الناس يدخلون في دين الله افواجا (سوره نصر آیه ی دوم) و دومی بصورت عام برای تمامی انسانهاست 2- يوم ينفخ في الصور فتاتون افواجا (سوره نبأ آیه ی 18) اما آیا میتوان گفت که حالت مفرد برای افراد گناهکار و جمع آن برای افراد نیکوکار است؟
بنده پیگیر مداوم برنامه ی درسهایی از قرآن هستم و از نکته های قرآنی لذت می برم و بعد از شنیدن نکات مربوط به اگر های قرآنی(اذا،لو و ان) بر آن شدم که بیشتر در قرآن تدبر کنم اما با توجه به بیماری که از بچگی به آن مبتلا شدم و ضعف شدید بینایی که در حال حاضر دارم از استاد گرامی تقاضا دارم که در حقمان دعا کرده و ما را با نکته های قرآنی سیراب و سیراب تر بفرمایند و درباره ی مطلب فوق نظر خود را بفرمایند تا اشتباهات خود را اصلاح کنیم