چاپ 3 میلیون جلد قرآن در سال؛ نخستین گام طرح «افق»
کد خبر: 3476939
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
پورمعین عنوان کرد:

چاپ 3 میلیون جلد قرآن در سال؛ نخستین گام طرح «افق»

گروه ادب: مجری طرح ملی «افق» گفت: نخستین گام در اجرای این طرح چاپ 3 میلیون جلد قرآن در سال خواهد بود.

محمدرضا پورمعین، مجری و طراح طرح ملی «افق» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره این طرح گفت: در این طرح که با مشارکت نهادهای فرهنگ و رسانه‌های کشور و بهره‌مندی از مشارکت مردم انجام می‌شود، با هدف تحول جدی در تولید، انتشار و توزیع مصحف شریف و با بهره‌گیری از منابع گسترده خیران و نیات مؤمنین و صالحین و تمامی آحاد جامعه صورت می‌گیرد.
وی افزود: در راستای این طرح 30 کمیته اصلی و 15 کمیته فرعی تشکیل شده و تأمین نیاز کشور در زمینه انتشار و توزیع قرآن به صورت رایگان به ویژه در مناطق محروم و جایگزینی هدفمند قرآن‌های فرسوده موجود در مساجد، منازل، مدارس، دانشگاه‌ها و ... با مصاحف شریف چاپ شده جدید با ترجمه از اهداف اصلی این طرح است.
پورمعین در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان جایگاه نخست عربستان در زمینه چاپ و نشر قرآن را از آن خود کرد، گفت: موضوع مدیریت چاپ، نشر و توزیع قرآن یکی از اهداف جدی این طرح است که هم در داخل و هم خارج از کشور پیگیری می‌شود. عربستان با چاپ 10 میلیون جلد قرآن این مدیریت را برعهده دارد و ما در این میان جایگاهی نداریم.
وی تصریح کرد: ما به عنوان یک کشور اسلامی بزرگ که هدایت افکار مسلمانان را برعهده خواهد داشت، باید به این موضوع توجه کنیم و با مشارکت مردم و حمایت دولت به سرعت در این جایگاه قرار گیریم.
مجری طرح ملی افق در ادامه بیان کرد: هر ایرانی هر سال می‌تواند با اهدای یک جلد قرآن در این طرح مشارکت کند و این مشارکت می‌تواند به نام و نیت امام معصوم(ع)، شهدا و یا هر فرزندی که در ایران اسلامی به دنیا می‌آید، اعیاد، روز مادر و ... انجام شود و یا با اهدای حداقل هزار تومان و حداکثر 10 هزار تومان در این طرح سهیم شوند.
وی گفت: ما به سرعت می‌توانیم جایگاه مدیریت قرآن در جهان را به دست آوریم. همچنان که هزار سال است مردم در عاشورا به صورت خودجوش در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا اقدام جدی دارند و در راهپیمایی اربعین این مشارکت به اوج خود می‌رسد، در صورت آگاهی و آشنایی از طرح افق نیز نسبت به این امر اهتمام جدی خواهند داشت.
پورمعین با اشاره به دو سال کار تحقیقاتی در رابطه با طرح ملی افق عنوان کرد: طی 10 سال گذشته چاپ قرآن در ایران روند نزولی داشته و ما در این طرح اقتصاد نشر قرآن را نیز در نظر گرفته‌ایم و ناشران قرآن با اجرای این طرح اوضاع بهتری خواهند داشت و به عنوان عاملان اجرایی این طرح قرار می‌گیرند و با تشکیل کمیته اختصاصی ناشران، آنها نیز حضور خواهند داشت.
وی در ادامه بیان کرد: با اجرای این طرح در نظر داریم بهای هدیه قرآن در کشور به صفر برسد و در گام‌‌های نخست 3 میلیون جلد قرآن در سال چاپ خواهد شد و در این راستا مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، زندان‌ها و بیمارستان‌ها در اولویت قرار دارند و از این نظر ناشران حتماً بازوان اجرایی این طرح بوده و مورد توجه خواهند بود.
مجری این طرح در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما پس از این مدت از کاهش روند نزولی چاپ قرآن در کشور سخن می‌گوییم، به نظر شما کوتاهی در این زمینه از طرف چه کسانی بوده است، اظهار کرد: همه کوتاهی کرده‌اند، اما امروز باید با هوشمندی این طرح اجرایی شود؛ چرا که در سبد کالاهای مردم، سیگار به عنوان عامل مضر و کشنده حضور دارد و سرانه مصرف این عامل مضر سالانه 110 هزار تومان، نوشابه 84 هزار تومان و گندم سبزه عید 10 میلیارد تومان در سال است، اما سرانه نشر قرآن در کشور 175 تومان است.
وی تصریح کرد: این موضوع به این دلیل نیست که مردم به این کالاها علاقه ویژه دارند و به کارهای قرآن علاقه‌مند نیستند، بلکه باید این بستر برای ورود و مشارکت مردم به فعالیت‌های قرآنی فراهم شود تا در فرآیند 5 ساله قرآن هم در سبد کالاهای هزینه‌ای و فرهنگی قرار گیرد.
پورمعین درباره مرحله نخست اجرای این طرح گفت: اولین برنامه اجرایی طرح ملی افق، رونمایی از نشان این طرح و تنویر افکار متخصصان امر بود که در نشست تبیین طرح ملی افق انجام شد و ما در مثلث همکاری معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم.
وی درباره ارسال پیامک از طریق اپراتور همراه اول در رابطه با طرح ملی افق بیان کرد: این طرح با ارسال پیامک‌هایی طی 10 مرحله تا پایان امسال که شامل 20 میلیون پیامک به سراسر کشور است، آغاز شده و از ابتدای سال 95 تبلیغات آن عملی می‌شود و رمضان سال آینده نیز باب مشارکت مردمی بیش از پیش گشایش می‌یابد و فراهم می‌شود.
طراح طرح ملی افق یادآور شد: توفیق این طرح حمایت رسانه‌ها را می‌طلبد؛ چرا که رسانه‌ها می‌توانند در اطلاع‌رسانی و تشویق آنها نقش عمده را ایفا کنند.
captcha