تصویر غرب از جهان اسلام کلی‌نگر و منفی است
کد خبر: 3477949
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
عکاس خبری بلژیکی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تصویر غرب از جهان اسلام کلی‌نگر و منفی است

گروه بین‌الملل: در غرب همه مسلمانان به عنوان یک جامعه‌ یکپارچه تصور می‌شوند، تصویر غربی‌ها از جهان اسلام کلی‌نگر و منفی است اما در حقیقت جهان اسلام، وسیع، پیچیده و از جایی به جای دیگر متفاوت است.

تصویر غرب از جهان اسلام تصویری کلی‌نگر و منفی است/ ادیت شده


فرانسوا استروزیک، عکاس خبری کشور بلژیک که نمایشگاه عکس او با عنوان «سفر مقدس» در پاکستان در حال برگزاری است،‌ با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،‌ افزود: من تلاش می‌کنم که این حقیقت را به مردم نشان دهم که جهان اسلام بسیار گسترده است و مسلمانان طیف بسیار وسیعی از عقاید و رفتارها را دارند.

به گفته وی، نمایشگاه سفر مقدس با هدف نشان دادن ابعاد تازه‌ای از زندگی مسلمانان برگزار شده تا با تصویر نادرستی که از مسلمانان در غرب نشان داده می‌شود، مقابله شود.

استروزیک گفت: اولین بار 10 سال پیش در کشمیر و بقیه نقاط پاکستان با اسلام و مسلمانان آشنا شدم. من چیزی از جهان اسلام نمی‌دانستم و این رویارویی برای من به نوعی بسیار شگفت‌آور بود. می‌دانستم که مردم سبک زندگی متفاوتی دارند اما جالبترین نکته برایم این بود که تفکر و تلقی آن‌ها از زندگی کاملاً متفاوت بود. این مسئله علاقه من را به خود جلب کرد. من نه می‌خواستم قضاوت کنم و نه شروع به فکر کردن مانند آن‌ها بکنم، تنها می‌خواستم داستان آنان را به تصویر بکشم.

وی ادامه داد: اولین داستان شخصی من «غم در کشمیر» بود که تفاوت عمیق نگرش فردی و اجتماعی مردم این خطه نسبت به واقعه مرگ را روایت می‌کرد.

انگلیسی/ تصویر غرب از کل جهان اسلام تصویری کلی نگرانه و منفی است

وی در مورد اینکه آنچه در رسانه‌های غربی از مسلمانان نشان داده می‌شود، با متن زندگی آن‌ها تفاوت زیادی دارد، گفت: من فهمیدم که تنوع شخصیتی در جامعه مسلمانان مانند همه جوامع دیگر است. در جهان غرب همه مسلمانان به عنوان یک جامعه یک‌شکل و یکپارچه تصور می‌شوند اما در حقیقت جهان اسلام وسیع، پیچیده و از جایی به جای دیگر متفاوت است و مردم طیف بسیار وسیعی از عقاید و رفتارها را دارند.

استروزیک گفت: درگیری‌ها در دو دهه اخیر به طرز بسیار بدی بر تصویر جهان اسلام تأثیر گذاشته، به طوریکه متأسفانه به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود که البته این ناشی از یک جهل متقابل است.

این هنرمند بلژیکی گفت: نمایشگاه سفر مقدس یک نمای فشرده از کارهای من در 10 سال گذشته است. این نمایشگاه در آلمان، بلژیک و اکنون در پاکستان برگزارشده است. سفر مقدس در حقیقت سفر به یک جهان فرهنگی دیگر با تمرکز بر معنویت بوده و دیگر ابعاد مختلف زندگی شخصی مردم که تحت تأثیر مذهب است نیز در آن نشان داده شده است.

وی افزود: همانطور که گفتم، من در این تصاویر تنها می‌خواهم نشان دهم که مردمان این سرزمین‌ها در این جهان فرهنگی پیچیده چه تلقی‌ای از زندگی خود دارند. من نمی‌خواهم حتی تفاوت‌ها را نشان دهم بلکه می‌خواهم بیننده احساس نزدیکی با مردم درون این تصاویر کند و با همنوع خود احساس همدلی نماید.

انگلیسی/ تصویر غرب از کل جهان اسلام تصویری کلی نگرانه و منفی است

استروزیک گفت: عکاسان خبری و به طور کلی روشنفکران یک وظیفه اخلاقی دارند که برای خیر عمومی تلاش کنند. از آنجاییکه من فرصت آن را دارم که با مردم سرزمین‌های مختلف دیدار کنم و احتمالاً آنان را بهتر بشناسم، پس وظیفه دارم که نشان دهم که جهان پیچیده و لایه لایه است و معمولاً تصورات قالبی رایج در مورد دیگر فرهنگ‌ها غلط هستند و لازم است که نگاهی دوباره به آن‌ها داشته باشیم و از نو در مورد آن‌ها فکر کنیم.

وی تاکید کرد: از این رو فکر می‌کنم که باید کار خود را ادامه دهم و نشان دهم که ما انسان‌ها هنوز چیزهای زیادی داریم که باید با هم به اشتراک بگذاریم.

وی در مورد اینکه عکس‌های سفر مقدس از مسلمانان کوزوو، مراکش، هند، کشمیر، بنگلادش و پاکستان است، گفت: دلیل اینکه تصاویر تنها از این کشورها هستند این است که همانطور که گفتم در حال تهیه کتابی در مورد تصوف هستم که این موضوع مرا به این کشورها کشاند. البته به کشورهای دیگر مانند اردن، سوریه، مراکش و ... نیز برای تهیه تصاویری برای نشریات و سازمان‌های مردم‌نهاد سفر کرده‌ام. در آینده برای انتشار کتابم به الجزایر، ترکیه و هند هم سفر خواهم داشت.

استروزیک در ادامه گفت: مسلمانان حدود 6 درصد جمعیت بلژیک را تشکیل می‌دهند که عموماً مراکشی و ترک‌تبار هستند و اخیراً مهاجرانی نیز به آن‌ها افزوده شده‌اند.

انگلیسی/ تصویر غرب از کل جهان اسلام تصویری کلی نگرانه و منفی است

وی افزود: از زمان حادثه 11 سپتامبر و بیش از آن از زمان ظهور داعش و موج حملات به خاک اروپا، نگرش‌ها در مورد اسلام بسیار منفی شده است به‌ویژه در میان عموم جامعه که اسلام به عنوان یک تهدید دیده می‌شود. با وجود این، بسیاری از روشنفکران، فعالان اجتماعی، نویسندگان و فعالان جوامع مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی برخی سیاستمداران به روشنی تأکید می‌کنند که این مسائل ارتباطی با اسلام ندارد.

استروزیک ادامه داد: خوشبختانه این روزها ـ هر چند که راه طولانی در پیش داریم ـ افراد مستعد بیشتر و بیشتری از میان مسلمانان در حال موفقیت در مشاغل عمومی هستند و این می‌تواند نظام فکری جامعه ما در مورد مسلمانان را تغییر دهد.

انگلیسی/ تصویر غرب از کل جهان اسلام تصویری کلی نگرانه و منفی است

فرانسوا استروزیک، عکاس بلژیکی است که مدت 10 سال است عکاسی خبری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند؛ وی دارای کارشناسی ارشد ادبیات بوده و در رشته علوم سیاسی هم تحصیلات خود را ادامه داده است.

وی می‌گوید: به طور عمده در زمینه اجتماعی (حقوق زنان و کودکان) و مسائل مذهبی فعالیت می‌کنم اما در عین حال در طول سفرهایم برای نشریات نیز تصاویری از سفرها می‌فرستم. در حال حاضر با شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد، نشریات، دانشگاه‌ها و ... همکاری دارم و علاوه بر این‌ها برنامه‌های شخصی بلندمدتی نیز دارم که از آن جمله تهیه کتاب عکسی از تصوف در جهان اسلام است. من با شعار «صرفاً انسان» (www.simplyhuman.be) فعالیت می‌کنم زیرا می‌خواهم که بعد انسانی انسان‌ها را صرف‌نظر از متن جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نشان دهم. من می‌خواهم برای مردم داستان‌های ناگفته را تعریف کنم.

captcha