انتقاد علمای بحرین از محدودیت دینی برای شیعیان/ حکم حبس معارض سنی
کد خبر: 3478248
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

انتقاد علمای بحرین از محدودیت دینی برای شیعیان/ حکم حبس معارض سنی

گروه بین‌الملل: علمای بحرین دیروز، پنجم اسفندماه، باصدور بیانیه‌ای از اعمال محدودیت‌های دینی برای شیعیان این کشور انتقاد کردند.

بیانیه علمای بحرین در انتقاد به اقدامات وزیر کشور

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی«منامه پوست»، علمای بحرین در این بیانیه مخالفت خود را با اظهارات اخیر شیخ راشد بن عبدالله آل‌خلیفه، وزیر کشور بحرین و تهدید وی به ایجاد محدویت‌های دینی برای شیعیان و محدودکردن آزادی آنان با دلایل واهی اعلام کردند.

علمای بحرین در این بیانیه تأکید کردند: این‌گونه اظهارات ظلم دینی واضح و آشکاری است که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: شیعیان بحرینی به تمامی مراجع دینی احترام می‌گذارند. جنبش مردمی بحرین همانطور که شیخ راشد بن عبدالله آل‌خلیفه مدعی شد، از ولایت فقیه ایران نشأت نگرفته؛ بلکه این جنبش نشأت‌گرفته از مطالبات صرفا ملی برای تحقق حاکمیت قانون، عدالت و دموکراسی و مشارکت مردمی است.

در پایان این بیانیه علمای بحرین با انتقاد شدید از اقدامات آل‌خلیفه در اعدام معارضین سیاسی و سلب تابعیت شهروندان بحرینی از مقامات این کشور توقف سیاست تبعیض و به حاشیه راندن شیعیان و برداشتن گام‌های جدی برای اصلاحات، احترام به حقوق بشر و خواسته‌ مردم و از سرگیری گفت‌و‌گوی جدی و نتیجه‌بخش به‌منظور رسیدن به راه‌‌حل‌های سیاسی متقاعد‌کننده و توقف سیاست‌های سرکوب‌گرانه را خواستار شدند.

گزارش العالم نیز حاکی است: ابراهیم شریف، معارض و فعال سیاسی سنی مذهب بحرینی را پس از تبرئه از اتهام تلاش برای تغییر نظام با استفاده از زور، به اتهام تحریک به دشمنی با نظام به یک سال حبس محکوم شده است.

مقامات بحرین تیرماه امسال ابراهیم شریف را پس از آن که برای مدتی آزاد شده بود، بار دیگر بازداشت کردند و دستگاه قضایی این کشور نیز تصمیمی مبنی بر محاکمه وی به اتهام ترویج برای تغییر نظام با استفاده از زور اتخاذ کرد.


مخالف بحرینی سنّی به حبس محکوم شد

ابراهیم شریف
ابراهیم شریف
العالم ـ دادگاه بحرین، یک مخالف و فعال سیاسی را به اتهام "تحریک به دشمنی با نظام" به یک سال حبس محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دادگاهی در بحرین، امروز چهارشنبه "ابراهیم شریف" مخالف و فعال سیاسی سنّی مذهب بحرینی را پس از تبرئه از اتهام "تلاش برای تغییر نظام با استفاده از زور"، به اتهام "تحریک به دشمنی با نظام" به یک سال حبس محکوم کرد.

به نوشته "روسیا الیوم"، یک منبع قضایی چهارشنبه تاکید کرد که دادگاه جنایی بحرین، ابراهیم شریف دبیر کل سابق جمعیت "وعد" را به اتهام تحریک به دشمنی با نظام به حبس محکوم کرد.

مقامات بحرین در ماه تیر ماه گذشته ابراهیم شریف را پس از آن که برای مدتی آزاد شده بود، بار دیگر بازداشت کردند و دستگاه قضایی نیز تصمیمی مبنی بر محاکمه وی به اتهام "ترویج برای تغییر نظام با استفاده از زور" اتخاذ کرد.

دادستانی کل در آن زمان تاکید کرد که مبنای این اتهام، سخنرانی ابراهیم شریف در مکانی عمومی است که در آن خواستار "مشارکت در انقلابی علیه نظام حاکم" و مقابله با مقامات شده بود. این سخنرانی در مراسم گرامیداشت یکی از قربانیان اعتراضات در سال 2011 همزمان با حوادث موسوم به "بهار عربی" ایراد شده بود.

ابراهیم شریف از آغاز محاکمه‌اش در اوایل شهریور ماه، خود را از این اتهام مبرا می‌دانست و در دادگاه بزرگ جنایی بحرین ضمن دفاع از خود تاکید می‌کرد که اتهام مذکور فقط بر پایه حدس و گمان های دادستان کل مطرح شده است.

- See more at: http://fa.alalam.ir/news/1792747#sthash.NVTOAlT8.dpuf
captcha