تهدید همزمان ده‌ها مسجد در هلند
کد خبر: 3478576
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

تهدید همزمان ده‌ها مسجد در هلند

گروه بین‌الملل: رؤسای اداره امور مساجد در هلند اعلام کردند که روز پنجشنبه، ششم اسفندماه، ده‌ها مسجد در این کشور، نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کردند.

تهدید همزمان ده‌ها مسجد در هلند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیرة نت»، براساس گزارش رؤسای اداره امور مساجد در هلند، پنجشنبه ششم اسفندماه، ده‌ها مسجد در این کشور به صورت همزمان نامه‌های تهدیدآمیزی که حاوی عبارات موهن به اسلام و مسلمانان است، دریافت کردند.

رؤسای اداره امور مساجد هلند ارسال این نامه‌ها را سازمان‌یافته دانست و اعلام کرد: ارسال این نامه‌ها این‌ بار اقدامی فردی نیست و مسجد یا گروه خاصی را هدف قرار نداده است.

ده‌ها مسجد در هلند به‌طور همزمان نامه‌های تهدیدکننده که حاوی عبارت‌های توهین‌آمیز به اسلام و مسلمانان هستند، دریافت کردند که حملات و تهدیدات پیشین توسط کمپین‌های راست‌گرای افراطی را به ذهن تداعی می‌کند.

دراین نامه‌ها سمبل‌های نازی(صلیب شکسته و عقاب) و عبارت‌های تهدیدکننده «منتظر دیدار مهم باشید ... خوک» و نیز عبارت‌های توهین‌آمیز به اسلام نوشته شده است.

همزمان با افزایش حملات حزب سیاسی جناح راست افراطی هلند بسیاری از مساجد مورد تهدید و حملات آتش‌سوزی قرار گرفت.

همچنین، براساس گفته رؤسای اداره امور مساجد و شخصیت‌های اسلامی در هلند، این نامه‌های تهدیدکننده به ده‌ها مسجد ارسال شده و از جمله آن‌ها، مسجد «السلام»(صلح) در شهر «روتردام» به‌عنوان بزرگترین مسجد در هلند و مسجد «السنة» در شهر «لاهه» است.

تهدید همزمان ده‌ها مسجد در هلند

در این راستا، «عزالدین اقرط»، امام مسجد السلام با بیان این که این اقدامات جهشی بزرگ در روش‌های تهدید است، تأکید کرد: در این نامه‌ها تهدید، به‌صورت کاملا شفاف و واضح بیان شده و در این امر شکی نیست.

همچنین، «عبدالحمید طهیری»، رئیس مؤسسه مسجد «السنة» هلند تأکید کرد: با بسیاری از مسئولان مساجد تماس برقرار کردیم  و اطمینان حاصل کردیم که عاملان تهدید، این نامه‌ها را به عموم مساجد هلند ارسال کرده‌اند و خطاب‌ آن‌ها به یک مسجد خاص یا گروه خاصی نبوده است.

«احمد مرکوش»، عضو پارلمان از حزب کارگر هلند نیز با بیان این پرسش که «چه میزان اقدامات امنیتی برای محافظت از مساجد در مقابل این‌گونه تهدیدات اعمال شده است؟» از مقامات مربوطه شناسایی افراد پشت‌پرده این اقدامات را خواستار شد.

از سوی دیگر، شورای مساجد مراکشی در هلند با محکومیت این اقدامات، آن را تحریک‌آمیز و باعث افزایش نفرت دانست و از پلیس و دولت هلند حمایت بیشتر مساجد، مسئولان و نمازگزاران و نیز پیگیری مجرمان را خواستار شد.

همچنین، مرکز هماهنگی مؤسسات اسلامی شهر «لاهه» هلند و حومه آن با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی این تهدیدات را واقعی و جدی عنوان کرد و اجرای عملیات علیه نمازگزاران را بعید ندانست، وی در عین حال از افرادی که به مساجد رفت‌ و آمد می‌کنند، خواست که احتیاط بیشتری کنند و تمامی موارد مشکوک را گزارش دهند.

بیش از 500 مسجد در کشور هلند وجود دارد و مسلمانان بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 17 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.

حملات به مساجد و ارسال نامه‌های تهدیدکننده همزمان با گذشت 75 سال از اعتصاب فوریه 1941 در هلند است که در این روز نیروهای امنیتی در اعتراض به حملات نازی‌های علیه یهودیان اعتصاب کردند.

captcha