مراکز اسلامی تندرو در بوسنی بسته می‌شوند
کد خبر: 3478681
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

مراکز اسلامی تندرو در بوسنی بسته می‌شوند

گروه بین‌الملل: مقامات بوسنی و هرزگوین اعلام کردند: پلیس ده‌ها مرکز تندروی وابسته به انجمن‌های اسلامی این کشور را به‌دلیل پیروی‌نکردن از سازمان ملی اسلامی میانه‌رو بوسنی خواهد بست.

مرکز اسلامی تندرو در بوسنی بسته می‌شوند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ara.reuters.com، مقامات بوسنی اعلام کردند: پلیس این کشور درصدد بستن ده‌ها مرکز تندروی وابسته به انجمن‌های اسلامی بوسنی است، زیرا این مراکز از مرجعیت سازمان ملی اسلامی میانه‌رو این کشور پیروی نمی‌کند و جوانان را به تندروی و پیوستن به گروه‌های افراطی در سوریه ترغیب می‌کنند.

«دراگان مکتیچ»، وزیر امنیت بوسنی و هرزگوین دراین‌ باره گفت: مراکز افراطی وابسته انجمن‌های اسلامی این کشور که از سازمان ملی اسلامی این کشور که مقر آن در «سارایوو»،‌ پایتخت بوسنی قرار دارد و از سوی دولت به رسمیت شناخته شده است، پیروی نمی‌کنند،‌ به‌زودی بسته خواهند شد.

این در حالی است که بیشتر مسلمانان میانه‌رو بوسنی با اقشار مختلف جامعه این کشور از جمله صرب‌های ارتدوکس و کروات‌های کاتولیک همزیستی مسالمت‌آمیزی دارند. اما پس از جنگ‌های قومی بوسنی و به‌ویژه در دهه نود میلادی برخی از آن‌ها تحت تأثیر «مجاهدین» خارجی که برای دفاع از مسلمانان سنی بوسنی در مقابل کروات‌ها و صرب‌های ملی‌گرا وارد این کشور شدند، قرار گرفتند، به‌طوری‌که این عوامل منجر به پیدایش نمونه‌هایی از افراطی‌گرایی در این کشور شد.

همچنین، بوسنی و هرزگوین نیز همچون دیگر جوامع مسلمان در اروپا تحت تأثیر گروه‌های افراطی‌ قرار گرفت، به‌طوری‌که بیش از 150 شهروند بوسنیایی طی سال‌های گذشته به صفوف گروه‌های تندرو در سوریه و عراق پیوسته‌اند که بیش از 50 نفر از آن‌ها به کشور برگشته‌ند و 30 نفر دیگر نیز کشته شدند.

وب‌سایت سازمان اسلامی ملی میانه‌رو بوسنی و هرزگوین دیروز، 7 اسفندماه، اعلام شد: جنایتکارانی که از خاورمیانه برای ما تهدیدات خشونت‌آمیز و فاشیستی صادر کردند از اعضای این انجمن‌های غیرقانونی هستند و این امر یک واقعیت است.

در این وب‌سایت آمده است: «حسین کاوازویچ»، مفتی جامعه مسلمان بوسنی و هرزوگوین، هفته گذشته توسط فرد بوسنیایی از طریق اینترنت تهدید به قتل شد که به‌نظر می‌رسد این فرد در کنار گروه‌های تروریستی در سوریه در حال جنگ است.

captcha