عرضه نسخه‌های خطی قرآن در بزرگترین سالن مزایده خاورمیانه
کد خبر: 3481386
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

عرضه نسخه‌های خطی قرآن در بزرگترین سالن مزایده خاورمیانه

گروه بین‌الملل: نسخه‌های خطی قرآن متعلق به قرن‌های 11 و 12 میلادی در نخستین و بزرگترین سالن مزایده قطعات تاریخی و عتیقه‌جات خاورمیانه که دیروز، 16 اسفندماه، در دوحه، پایتخت قطر، افتتاح شد، عرضه شده است.

مزایده نسخه‌های قرآنی نفیس در قطر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «masralekhbaria.com»، نخستین و بزرگترین سالن مزایده قطعات تاریخی و عتیقه‌جات خاورمیانه با عنوان «دار الباهی»، دیروز  در شهرک فرهنگی «کتارا» در دوحه قطر افتتاح شد.

این سالن با حضور «المیاسة‌ بنت حمد آل ثانی»، رئیس هیئت امنای موزه‌های قطر افتتاح شد و دربردارنده حدود 300 قطعه هنری نادر و ارزشمند است که ارزش آن‌ها به یک و نیم میلیون دلار آمریکا می‌رسد.

این سالن همچنین، دربردارنده نسخه‌های خطی نفیسی است که متعلق به قرن دهم و یازدهم میلادی(زمان حکومت امویان در اندلس) است که از مجموع این نسخه‌های خطی، سه نسخه کاغذی دست‌نویس از قرآن است که  اندازه هر برگ از این نسخه‌ها حدود 17*26 سانتیمتر است.

همچنین در این سالن، تابلوی «تونی پیندر»، هنرمند مشهور اتریشی که در زمینه ارائه دروس قرآنی برای کودکان در استان «الأقصر» مصر است، عرضه شده که در این تابلو، نونهالانی بر روی حصیر اطراف مربی قرآن خود جمع شده‌اند.

شیخ «عبدالرحمن بن حمد آل‌ثانی»، رئیس اجرایی مؤسسه رسانه‌ قطر که در افتتاحیه این سالن حضور داشت،‌ در این باره گفت: هدف از افتتاح این سالن مزایده، مشارکت در احیای فرهنگ اسلامی و حمایت از میراث اصیل عربی ـ اسلامی است.

«اشرف عبدالرحیم ابو عیسی»، تاجر قطری و از شرکای این سالن نیز در این باره گفت: مزایده در این سالن به‌طور رسمی، 17 فروردین‌ماه 95 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این مزایده می‌توانند از طریق حضور در سالن، تماس تلفنی و یا ارتباط زنده از طریق اینترنت اقدام کنند.

همچنین، در این سالن تعداد زیادی از قطعات هنری نادر و نفیس از تابلوها و مجسمه‌ها وجود دارد که در اوایل قرن نوزدهم میلادی توسط هنرمندان اروپایی طراحی شده و بازارهای شرقی و مساجد بخشی از موضوعات این تابلوها را تشکیل می‌دهد.

سه هفته قبل از برگزاری رسمی مزایده، قطعات نفیس و هنری این سالن در اینترنت به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان که مایل به دیدن تصاویر این قطعات همراه با شرح و توضیح کامل آن‌ها دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت «دار الباهی» اطلاعات لازم را دریافت کنند و همچنین از طریق اینترنت یا دفتر «دار الباهی» می‌توانند به کاتالوگ این قطعات هنری دسترسی پیدا کنند.

captcha