نشست «افراط‌گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس
کد خبر: 3481396
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
در کوالالامپور برگزار شد؛

نشست «افراط‌گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس

گروه بین‌الملل: نشست علمی و پژوهشی با عنوان «بررسی افراط‌گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی در هتل رویال چولان شهر کوالالامپور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مالزی، نشست علمی و پژوهشی با عنوان «بررسی افراط‌گرایی در جهان اسلام» روز پنج شنبه، 13 اسفند‌ماه در هتل رویال چولان شهر کوالالامپور با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی برگزار شد.
 
این نشست به همت مؤسسه پژوهشی و مطالعاتی فردوسی(مؤسسه‌ای پژوهشی در زمینه مطالعات فرهنگی در جنوب شرق آسیا) و با همکاری مؤسسه آسیای ما(مؤسسه تازه‌تأسیس مطالعاتی و پژوهشی به منظور ایجاد زمینه‌هایی برای استحکام بیشتر روابط میان شرق و غرب آسیا) و با دعوت از تعدادی از اندیشمندان و متفکرین ایرانی و مالزیایی با هدف گفت‌و‌گو و بررسی زمینه‌های  پیدایش افراط‌گرایی در جهان اسلام، عوامل تقویت‌کننده و راهکارهایی برای عبور از این بحران، تشکیل شد.
 
در ابتدای این نشست علی‌اکبر ضیایی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی فردوسی و رایزن فرهنگی ایران در مالزی، افراط‌گرایی و نقش اندیشمندان مسلمان در بررسی این مسئله، اندیشه‌های متفاوت و جنبه های مختلف افراط گرایی در جهان اسلام را تبیین کرد.  
در ادامه حاضرین در جلسه دیدگاه‌های خود را در خصوص مسأله مورد بحث بیان کردند.
 
 پروفسور حسن‌الدین عبد عزیز، از اساتید دانشگاه اسلامی مالزی در ابتدا نابرابری اقتصادی در جهان را که ریشه در بی‌عدالتی قدرت‌های خارجی و استعمارگر جهان دارد، یکی از ریشه‌ها و عوامل بروز افراط‌گرایی در جهان اسلام دانست.
 
علی‌اکبر ضیایی با اشاره به ترویج برخی اندیشه‌های افراطی در جهان اسلام به طرح‌های ویژه با تأمین مالی از طرف برخی قدرت‌ها برای ترویج جنبش‌های افراطی همچون تکفیری‌ها در جهان اسلام اشاره کرد و  از اندیشمندان مسلمان خواست تا با در نظر گرفتن این اهداف، هوشمندانه‌تر به بررسی عوامل مؤثر در ترویج و بروز رو به رشد افراطی‌گری در جهان معاصر بپردازند.
 
فوزی بن‌زکریا، از اندیشمندان و اساتید آکادمی اسلام دانشگاه مالایا از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست با اشاره به ظهور خوارج به عنوان نخستین قشر از مسلمانان افراطی، به بررسی ریشه‌های تاریخی افراطی‌گری در جهان اسلام پرداخت.
 
همچنین هشام پاوان از اساتید دانشگاه اسلامی مالزی افزود: با بررسی‌های تاریخی افراطی‌گری در جهان اسلام می‌توان نتیجه گرفت که ریشه‌های بروز آن تنها از طرف نیروهای خارجی و استعماری نبوده است.
 
داتوک پروفسور احمد مراد مریکان، استاد دانشگاه علوم پینانگ مالزی (USM) نیز با اشاره به جنبش‌هایی همچون نازیسم و انقلاب فرانسه تأکید کرد: افراط‌گرایی ضمن آنکه یک مسئله تاریخی است، تنها مختص جهان اسلام نیست.
 
شرکت‌کنندگان در نشست افراطی‌گری در جهان اسلام همچنین به بحث و تبادل نظر در مورد اختلاف مذاهب اسلامی و اثرات آن در بروز این مسئله پرداختند.
 
اندیشمندان حاضر در جلسه تفاوت مذاهب را بسیار اندک دانسته و تأکید کردند که این اختلافات جزئی در برخی فروع دینی نمی‌تواند عامل بروز اختلاف میان مسلمانان جهان باشد و با اشاره به ارتباطات صلح‌جویانه در میان مردم و کشورهای جهان اسلام، نفوذ عامل خارجی را بسیار مؤثرتر از اختلافات عقیدتی و  زمینه‌ای برای رشد و توسعه این مسئله در میان مسلمانان می‌دانند.
 
آیت‌الله غلام‌رضا مصباحی‌مقدم، رییس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست با اشاره به مسئله عراق به ارتباط مسالمت‌آمیز میان مذاهب اسلامی پیش از حمله آمریکا به این کشور پرداخت و نقش علمای دینی در جلوگیری از بروز این اختلافات را که از طرف نیروهای استعمارگر خارجی به جهان اسلام تزریق می‌شود، مهم شمرد. وی همچنین با تأکید بر آگاهی‌دادن به جوانان مسلمان امر آموزش را یکی از راهکارهای عبور از این مشکل دانست.
 
زکریا مان، از اساتید دانشگاه اسلامی مالزی نیز به اهمیت نقش مسلمانان در جلوگیری از ترویج افراط‌گرایی اشاره کرد و افزود: مسلمانان می‌توانند با رجوع به قوانین متعادل اسلامی روی رأفت‌گونه اسلام را به جهان نشان دهند.  
 
داتو پروفسور بهارالدین احمد، از اساتید دانشگاه آسوارا مالزی نیز با اشاره به عدم درک صحیح برخی مسلمانان از دین به مسئله عدم آگاهی و درک درست از اسلام پرداخت و افزود: علما، اندیشمندان و مبلغان دین باید در پی راه‌هایی برای ترویج درک درست در دین بپردازند؛ چرا که یکی از دلایل بروز و ترویج افراط‌گرایی در جهان اسلام هم اکنون به دلیل درک و برداشت‌های نادرست از قوانین و روایات اسلامی است.
 
محمد رسلان، معاون آکادمی اسلام دانشگاه مالایا نیز ضمن اشاره به اندیشه‌های افراط‌گرایانه که امروزه اغلب مسلمانان به آنها مراجعه می‌کنند، گفت: به عنوان یک راهکار برای از بین‌بردن اندیشه‌های افراط‌گرایانه در جهان اسلام، مسلمانان باید به منابع گفت‌و‌گوی معتدل‌تری همچون الازهر که در گذشته به آن رجوع می‌کردند، بازگردند.
 
علی‌اکبر ضیایی نیز ضمن تأکید بر لزوم دوری از اندیشه‌های افراط‌گرایه در جهان اسلام، ایران را به عنوان نمونه‌ای برای اعتدال‌گرایی معرفی و به لزوم همکاری‌های بیشتر در میان مسلمانان اشاره کرد.  
در ادامه حاضرین به عدم وجود مطالعات علمی و پژوهشی در جهان اسلام و همچنین در جنوب شرق آسیا اشاره کرده و در مورد افراط‌گرایی به  لزوم همکاری‌های بیشتر میان شرق و غرب آسیا و کشورهای اسلامی و مسلمانان سراسر جهان برای جلوگیری از بروز و رشد افراط‌گرایی در جهان اسلام تأکید کردند.
 
نشست «افراط گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس

نشست «افراط گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس

نشست «افراط گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس

نشست «افراط گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس

نشست «افراط گرایی در جهان اسلام» با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی + عکس
captcha