تأسیس دوره دکتری «قرآن و عهدین» و «فقه‌القرآن»
کد خبر: 3485103
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
علوی‌مهر خبر داد:

تأسیس دوره دکتری «قرآن و عهدین» و «فقه‌القرآن»

گروه دانشگاه: مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالمصطفی(ص) از تأسیس دو گرایش جدید دوره دکتری با عناوین «قرآن و عهدین» و «فقه‌القرآن» در آینده نزدیک خبر داد.

حسین علوی‌مهر، مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از تأسیس دو گرایش جدید در دوره دکتری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دو گرایش دکتری در آینده به محض اینکه به تصویب وزارت علوم برسد خواهیم داشت؛ گرایش دکتری «قرآن و عهدین»، که در کشورمان جدید است و یک گرایش هم دکتری «فقه‌القرآن»؛ در حال آماده‌سازی برنامه‌های این دوره دکتری هم هستیم، ان‌شاءالله بعد از آماده‌سازی برای تأیید به وزارت علوم می‌رود.
مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: همچنین دو دوره دکتری با دو گرایش بعد از گذراندن ارشد رشته تفسیر قرآن تعیین شده است؛ دکتری تفسیر تطبیقی و دکتری قرآن و مستشرقان.
وی افزود: دوره دکتری قرآن و مستشرقان نخستین دوره دکتری با این عنوان است و شاید در خاورمیانه این رشته را نداشته باشیم اما این رشته توسط جامعة‌المصطفی(ص) تأسیس شده و از وزارت علوم مجوز گرفته و در حال حاضر دانش‌آموختگان اولین دوره آن پایان‌نامه‌های خود را تألیف می‌کنند. پایان‌نامه‌های دانش‌آموختگان این دوره به استشراق در کشورهای معروف اروپایی و امریکایی مربوط است؛ جریان‌شناسی قرآن‌پژوهی مستشرقان در کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان؛ اینها مهم‌ترین پایان‌نامه‌هایی است که به تصویب رسیده است.
علوی‌مهر بیان کرد: چون دانش‌آموختگان از ملیت‌های غیر ایرانی هستند بعضا با زبانهای آلمانی، فرانسه و انگلیسی به‌طور کامل مسلط هستند؛ لذا به تناسب رشته‌ و رفت‌وآمدشان و آشنایی با محله و منطقه‌ای که هستند موضوعات برای آن‌ها به تصویب رسیده است. هدف از دکتری قرآن و مستشرقان آشنایی کامل دانش‌پژوهان با استشراق و به‌ویژه گرایش استشراق در یک کشور خاص است.
وی ادامه داد: گرایش دیگر گرایش تفسیر تطبیقی است، در این گرایش‌ واحدها شبیه گرایش تفسیر قرآن است؛ اما به‌منظور تسلط بر برخی از دانش‌ها یکسری واحدهای اضافه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم؛ این دوره ششمین یا هفتمین دوره‌ای است که به پایان می‌رسد. در این دوره هدف مسلط شدن دانش‌پژوهان به تفسیر قرآن است، در واقع آن‌ها را دعوت می‌کنیم به اینکه در پایان‌ دوره به تفسیرنگاری مسلط بشوند، تفسیر کامل بنویسند و توانایی‌های خود را بروز بدهند، فارغ‌التحصیلانی که داشته‌ایم تقریباً سه چهار فار‌غ‌التحصیل هستند که تفسیر کامل قرآن را به نگارش درآورده‌اند و از ملیت‌های مختلف هستند؛ از آذریایجان دانش‌پژوهی داشتیم که 13 جلد تفسیر نوشته است، دانش‌پژوهی از عراق داشتیم که دو جلد بسیار قطور تفسیر نوشته و چاپ شده که احتمالاً چهار جلد شود. افراد بسیاری را داریم که مشغول نگارش در شاخه‌های مختلف تفسیر هستند؛ بنا بر این هدف از برگزاری این دوره، تسلط افراد، آگاهی و اشراف آن‌ها بر تفسیرنگاری است، دوره دکتری تفسیر تطبیقی تا بحال هفت دوره خروجی داشته است، این دوره هم حدود 24 واحد آموزشی دارد و 18 واحد پایان‌نامه را می‌گذرانند.
وی در پایان گفت: از تمامی علاقه‌مندان به قرآن و تفسیر و به‌ویژه طلاب دعوت می‌کنیم که به این رشته‌ها که در کشور بی‌نظیر یا کم‌نظیر هستند ورود پیدا کنند تا ان‌شاءالله با تسلط بر قرآن کریم و تفسیر آیات قرآن کریم بتوانند خدمت‌گذاری برای جامعه‌مان باشند.
captcha