از فعالیت‌‌های جدید در حوزه ترجمه قرآن تا راه‌اندازی پرتال قرآن
کد خبر: 3485143
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم عنوان کرد:

از فعالیت‌‌های جدید در حوزه ترجمه قرآن تا راه‌اندازی پرتال قرآن

گروه ادب: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به راه‌اندازی پرتال قرآن،‌ گفت: ترجمه آزاد و بازنگری ترجمه‌های قرآن از فعالیت‌های جدید مرکز فرهنگ و معارف قرآن در سال جاری است.

حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌های این مرکز در سال جاری گفت: در حال حاضر بیش از 60 پروژه علمی و پژوهشی در حال انجام است. یکسری از فعالیت‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن، تدوین دایرةالمعارف‌ها و دانشنامه‌های قرآنی است که دایرةالمعارف قرآن کریم در این مرکز در حال آماده شدن بوده و 13 جلد آن چاپ شده و بقیه در حال انجام بوده و جلد چهاردهم هم در حال نشر است و در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
وی افزود: «فرهنگ واژگان مشابه قرآن کریم» هم در حال تدوین است، «دانشنامه زندگی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» هم تدوین می‌شود که در سال گذشته انجام شده و امسال نیز این کار ادامه می‌یابد.
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن در حوزه خاورشناسی است و امیدوارم در سال جاری دو - سه پروژه خروجی تحویل محققان کشور دهیم. بازنگری برخی از پروژه‌های انجام شده نیز در حال انجام است که در سال جاری با پیگیری جدی‌تر دنبال می‌شود.
پیشنهادهایی برای تدوین درسنامه در سال جاری
وی تصریح کرد: تدوین تفسیر موضوعی یکی از موضوعاتی است که برای جامعه نخبگانی کشور اهمیت دارد، موضوعاتی مانند «عرفان در آیینه قرآن»، «روش‌شناسی استخراج نظام اخلاقی قرآن»، «نقد روش‌شناسی تفسیری شهید صدر»، «روش‌های تربیت و کنترل عواطف»، در حوزه اعجاز هم در سال جاری فعالیت‌هایی داریم از جمله اعجاز هماهنگی قرآن کریم و نقد دکتر سُها و نقش امید در زندگی از منظر قرآن، وحیانیت الفاظ قرآن کریم و ساختار سیاسی جامعه اسلامی و بحثی هم درباره پیش‌نیازهای تفسیری داریم که در حال آماده شدن است و امیدوارم در سال جاری به خروجی تبدیل شود. 
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم در ادامه عنوان کرد: پروژه‌هایی مانند «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم» با صبغه شبهه‌پژوهی، «معیارهای جلب تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)»، «آموزه‌های علوم تجربی قرآن و نقد انگاره‌های ناهماهنگی قرآن و علوم تجربی»، «بنیاهای نظری تفسیر تربیتی – هدایتی» و «بررسی ادعای اقتباس قرآن از مصادر» موضوعات جدیدی است که طرح‌های آنها به تصویب رسیده. 
وی با اشاره به پیشنهاد چندین طرح در حوزه درسنامه‌ها گفت: پیشنهاداتی هم داریم که اگر عملی شود کار تدوین آنها آغاز می‌شود، از جمله این پیشنهادها تدوین درسنامه‌هایی مانند آموزش قرآن برای مبلغان، تاریخ تفسیر قرآن، خداشناسی در قرآن و زبان قرآن است که اگر مورد تأیید باشد، در سال جاری پس از تصویب کلید خواهد خورد. 
فعالیت‌‌های جدید در حوزه ترجمه قرآن
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در ادامه به تدوین تفسیر ترتیبی آموزشی قرآن اشاره و عنوان کرد: تاکنون 7 جلد از این تفسیر منتشر شده و در سال جاری ادامه خواهد داشت که بازنگری این کار هم شروع شده است. در حوزه ترجمه قرآن کریم هم دو فعالیت در پیش رو داریم، یکی ترجمه آزاد قرآن است و دیگری بازنگری ترجمه قرآن.
وی گفت: یکی از فعالیت‌ها در سال جدید ادامه برنامه‌های سایت مرکز فرهنگ است و در سال جاری پرتال قرآن نیز راه‌اندازی می‌شود که این پرتال حاوی همه فعالیت‌های قرآنی مرکز است و علاه بر اینکه فعالیت‌های مرکز گزارش می‌شود، سایت‌هایی که مرکز دارد، در این پرتال قرار می‌گیرد تا مجموعه فعالیت‌های قرآنی پژوهشی مأمن و مرجعی برای حضور قرآن‌پژوهان باشد.
برگزاری همایش «بررسی اندیشه‌های آیت‌الله معرفت(ره)»
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم ادامه داد: همایش «بررسی اندیشه‌های آیت‌الله معرفت(ره)» که همزمان با دهمین سال رحلت وی است و با کمک مراکز قرآن‌پژوهی و دانشگاه‌های کشور همایش خوب و مهمی را در سال جاری درباره آرای تفسیری آیت‌الله معرفت برگزار خواهیم کرد. 
وی یادآور شد: در حوزه نظام‌سازی مطالعات قرآنی، همایش مطالعات نظام‌سازی قرآنی را پیشنهاد داده‌ایم که در سه مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله اول مصاحبه با شخصیت‌های خبره و نخبه در حوزه مطالعات نظام‌سازی، مرحله دوم نشست‌های علمی و مرحله سوم برگزاری همایش است. برنامه ملی مطالعات نظام‌سازی را در سال جاری در سبد پروژه مطالعات نظام‌سازی ارائه خواهیم کرد.
captcha