قرآن بر خلاف تصور برخی مستشرقان سرچشمه علوم جدید بوده است
کد خبر: 3485357
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی عنوان کرد:

قرآن بر خلاف تصور برخی مستشرقان سرچشمه علوم جدید بوده است

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر مهر و رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث گفت: بر خلاف تصور برخی مستشرقان از جمله نویسنده کتاب نقد قرآن، قرآن کریم نه تنها باعث عقب‌ماندگی مسلمین نبوده و نیست بلکه تشویق به علم، علم‌آموزی و پیشرفت کرده و منشا علوم جدیدی نیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دیشب 14 فروردین ماه در اولین جلسه تفسیر در سال 95 در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به پاسخ به شبهه کتاب نقد قرآن با موضوع «قرآن؛ عامل عقب‌ماندگی مسلمانان» پرداخت و گفت: نویسنده این کتاب در صفحات 520 تا 531 به بحث در این باره پرداخته و در راستای اهداف خود نتیجه‌گیری نادرستی داشته است.

وی افزود: وی نتیجه‌گیری کرده است که به تعبیر علم آمار، مسلمان بون با عقب ماندگی سر در گریبان دارند و قرن‌هاست که مسلمین هیچ نقشی در پیشرفت و توسعه جهانی نداشته و ندارند و امروز هم عقب‌مانده‌ترین کشورها، کشورهای اسلامی هستند. اعتقادات و احکام بازدارنده رشد و توسعه در متن اسلام است و ما هم مسلمانیم و فرهنگ اسلامی هم بازدارنده رشد است و اگر اندک اثری از زندگی مدرن مشاهده می شود ناشی از اجبار زندگی در دنیای مدرن است و امید ناچیزی به شکوفایی علم و صنعت در کشورهای اسلامی وجود دارد و تنها امید ضعیفی که هست و آن هم شاید مسلمین از فجایع حکومت های اسلامی در برخی کشورها به این نتیجه برسند که مسجد را از حکومت جدا کنند.

تهمت‌های سها به اسلام

وی ادامه داد: وی هشت پیش فرض را به اسلام و مسلمین و قرآن نسبت داده که شش پیش فرض آن تهمت است و دو پیش فرض دیگر نیز ناصواب است؛ از جمله اینکه وی علم ارزشمند از دید اسلام را علم دین می‌داند.

رضایی اصفهانی بیان کرد: اعتقاد به اینکه همه چیز در اسلام هست و قرآن تبیان لکل شیء است بنابراین دیگر نیازی به رفتن دنبال علوم وجود ندارد؛ بی ارزش بودن دنیا و لهو و لعب و تفاخر و ... بودن دنیا، تقدیرگرایی؛ برتری حاکمان خواست خداست؛ رضایت و قناعت به وضع موجود؛ توکل کفایت می‌کند و خارج کردن زنان از عرصه اجتماعی دیگر پیش فرض‌هایی است که سها به اسلام و مسلمین نسبت داده است که عمدتا تهمت به قرآن و اسلام است و در برخی موارد مانند توکل نیز آن را بدفهمیده و معنا کرده است.

مبانی غلط نویسنده

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) با اشاره به مبانی اتخاذشده توسط نویسنده نقد قرآن که منجر به پیش فرض‌های فوق الذکر شده است تصریح کرد: وی مفروض داشته که اعراب صدر اسلام امتی پیشرفته بودند و قرآن سبب عقب‌ماندگی آنان شد، از این رو قرآن نقشی در پیشرفت علمی مسلمین نداشته است و در قرآن کریم زمینه پیشرفت نیز وجود ندارد از طرف دیگر وی دلالت ظاهری آیات را مراد گرفته و به همین دلیل در مفهوم توکل دچار اشتباه شده است.

وی عنوان کرد: سها از طرف دیگر پیشرفت را در پیشرفت مادی خلاصه کرده است که البته ایدئولوژی‌های دنیای غرب به طور کلی پیشرفت را تنها در پیشرفت مادی خلاصه می کند و به پیشرفت معنوی بهایی نمی دهد از سوی دیگر عقب‌ماندگی مسلمین را به متن اسلام و قرآن نسبت می دهد و توجهی به ریشه این عقب ماندگی‌ها که برخی از آنها به خود مسلمین و برخی به عوامل بیرونی باز می‌گردد نداشته است همچنین در فهم آیات قرآن دچار سطحی‌نگری است و نگاه جامع و منظومه ای به آیات قرآن ندارد.

نظریه عود الی القرآن

رئیس مدرس عالی قرآن و حدیث در ادامه به پاسخ اجمالی به نویسنده نقد قرآن در این خصوص پرداخت و گفت: سیدجمال الدین در خطبه ای آتشین در دوران زندگی خود در مصر نظریه «عود الی القرآن» را به عنوان تنها راه نجات مسلمین از گرفتاری‌ها بر شمرد که در تاریخ نوشته‌اند وی آنچنان در این جلسه با حرارت صحبت کرد که مستمعین وی غش کردند از دید ایشان و بسیاری از اندیشمندان اسلامی علت اصلی انحطاط مسلمین نه تنها عمل به قرآن نبوده بلکه دوری از قرآن سبب ایجاد این مسئله شد.

رضایی اصفهانی ادامه داد: اعراب جاهلی که مسلمان شدند از عقب مانده‌ترین اقوام و کشورها در دوره دو امپراتوری بزرگ روم و ایران بودند و بعد از اسلام در شش قرن توانستند به پیشرفته‌ترین ملت تبدیل شوند؛ اعراب نه تمدنی داشتند و نه حتی ادبیات قوی و در مقایسه با کشورهای اطراف بسیار عقب مانده بودند اما قرآن در چنین سرزمینی نازل شد و نشان داد که می‌تواند ملتی عقب‌مانده را به تمدن برساند.

قرآن؛ سرچشمه علوم جدید

وی افزود: عامل اصلی تاثیرگذار در روحیه مسلمین برای علم‌آموزی و پیشرفت؛ قرآن کریم و سنت رسول الله بود که تشویق به علم می‌کرد و سرچشمه علوم جدید شد.

نویسنده تفسیر مهر بیان کرد: شهید صدر در عبارات خود دارد که قرآن می‌تواند انقلاب فرهنگی در میان ملل ایجاد کند و این مسئله از وجوه اعجاز آن است.

یکی از عوامل انحطاط مسلمین

وی تاکید کرد: برخلاف مطالبی که نویسنده نقد قرآن آورده است عواملی از جمله حمله مغول ها یکی از دلایل مهمی است که زمینه انحطاط مسلمین را فراهم کرد و برخی حتی اینگونه تحلیل می‌کنند که حمله مغول‌ها با تحریک مسیحیان صورت گرفته است و توطئه ای صلیبی بوده است که در نهایت منجر به تکه تکه شدن سرزمین‌های اسلامی شد.

وهابیت مانعی مهم در راه پیشرفت اسلامی

رضایی اصفهانی عنوان کرد: استبداد حاکمان کشورهای اسلامی، استعمار و استثمار غربی در دو قرن اخیر، تحریف معنوی قرآن و سنت و پیدایش فرقه‌های انحرافی مانند وهابیت و ... در دو قرن اخیر از دیگر عوامل انحطاط و عقب ماندگی مسلمین بوده است زیرا خدمتی که وهابیت در قرون اخیر به دشمنان اسلام کرده است هیچ قومی نکرده اند؛ با پول های خود مسلمین اسلحه های غربی را می‌خرند و بر سر خود مسلمین می‌ریزند و فتنه و درگیری و جنگ در منطقه و جهان اسلام به راه می‌اندازند.

captcha