مستند «سرزمین آفتاب» تولید می‌شود/ ایزوتسو محققی دور از غرض‌ورزی
کد خبر: 3486974
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
طاهری بیان کرد:

مستند «سرزمین آفتاب» تولید می‌شود/ ایزوتسو محققی دور از غرض‌ورزی

گروه هنر: کارگردان مستند «سرزمین آفتاب» که درباره پرفسور ایزوتسو، اسلام‌شناس ژاپنی ساخته می‌شود،‌ اظهار کرد: فرق وی با دیگر اسلام‌شناسان خارجی این است که غرض‌ورزانه نسبت به موضوعات اسلامی و قرآنی، پژوهش و نتیجه‌گیری نمی‌کرد.

مسعود طاهری، کارگردان مستند «سرزمین آفتاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شکل‌گیری این مستند دینی و اسلامی این گونه توضیح داد: این مستند درباره پرفسور «ایزوتسو» فلیسوف و اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه ژاپنی است. من با این اندیشمند از طریق کتاب «خدا و انسان در قرآن» از 15 سال پیش آشنا شده بودم. از همان سال‌ها هم تصمیم گرفتم در صورت مهیا شدن شرایط، یک مستند درباره وی تولید کنم تا بتوانم به ابعادی از زندگی این عالم بپردازم که شاید تا به امروز به آن دقت نظر کافی نشده است. این اندیشمند توانسته با کارهای خود در جوامع دانشگاهی داخل و خارج تاثیرگذاری چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: به نظرم ایزوتسو به گردن فرهنگ و جامعه قرآن‌پژوه ما حق دارد. کتاب «خدا و انسان در قرآن» ایزوتسو سال 1962 به چاپ رسیده، اما توسط احمد آرام در دهه شصت ترجمه شد. همچنین کتاب «ساختمان معنایی مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن» که این کتاب هم در سال 1360 با ترجمه فریدون بدره‌ای به فارسی‌زبانان عرضه شد و از همان زمان با استقبال جامعه حوزوی و دانشگاهی مواجه شد. درباره این اندیشمند باید این نکته را اضافه کنم که فرق وی با دیگر اسلام‌شناسان خارجی این است که غرض‌ورزانه نسبت به موضوعات اسلامی و قرآنی، پژوهش و نتیجه‌گیری نمی‌کرد، البته مدعی نیستم که وی در تحقیقاتش اشتباه نداشته، اما مطمئن هستم که این اشتباه از روی غرض نبوده است.

این فیلمساز ادامه داد: ایزوتسو صرفاً قرآن‌پژوه نبوده، بلکه در حوزه فلسفه و عرفان نیز کار کرده است. برای مثال تحقیقاتی که وی درباره ابن عربی و عین القضات انجام داده، زبانزد است. همچنین کتاب «بنیاد حکمت سبزواری» در مورد آراء و افکار ملاهادی سبزواری است و بسیاری از بزرگان حوزه علمیه از وی تجلیل کرده‌اند. برای نمونه آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی ایشان را مورد تفقد قرار داده است که هفته آینده مراسم بزرگداشت ایشان در انجمن آثار و مفاخر ملی برگزار می‌شود. ایزوتسو حتی در پایان عمر خود وقتی در ژاپن ساکن بود روی اصول فقه کار می‌کرد.

این فیلمساز درباره تصویربرداری این کار گفت: بخش اول «سرزمین آفتاب» از شهریور تا آذر سال 94 جلوی دوربین رفت. فاز دوم این کار نیز به زودی در کشورهای ژاپن، کانادا و... جلوی دوربین خواهد رفت. البته اینکه در کدام فاز، حجم کار بیشتر است در زمان تدوین مشخص می‌شود، ولی به هر حال می‌توان گفت که فیلمبرداری بخش دوم قسمت بیشتری از کار را تشکیل می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که از نظر چه کسانی در این مستند استفاده شده؟ این گونه توضیح داد: از نظر 36 نفر از بزرگان حوزه قرآن‌پژوهی، زبان‌شناسی و معناشناسی، فلسفه‌‌پژوهی، عرفان‌‌پژوهی و عرصه اسلام‌شناسی  در داخل کشور استفاده کرده‌ایم. در بخش دیگر هم می‌خواهیم از نظرات بزرگان دیگری در همین عرصه‌ها در کشورهای ژاپن، کانادا، آمریکا، انگلستان، سوئیس، ترکیه، سوریه، لبنان و فرانسه بهره بریم تا کاری دقیق و جامع را در این حوزه انجام داده باشیم.

طاهری درباره عوامل «سرزمین آفتاب» هم اظهار کرد: من به عنوان کارگردان و تهیه کننده در این کار حضور دارم. عباس اکبری، مشاور سینمایی و مصطفی عباسی‌مقدم، مشاور پژوهشی پروژه هستند؛ مدیریت فیلمبرداری در فازهای مختلف به عهده مسعود مسجدی آرانی و ایرج عاشوری بوده است. درباره حامی مالی کار هم هم باید بگویم بخشی از سرمایه‌‌گذاری را معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برعهده داشته و بخش دیگر را هم سرمایه‌گذار خصوصی تقبل کرده‌اند. در این میان حامی و بانی اصلی ما شخص حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

این کارگردان در پایان سخنانش اعلام کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بوده که تصویربرداری این کار تیرماه به اتمام برسد، اما با مشکلات و تاخیرهایی که در کار پیش آمد فکر کنم تصویربرداری تا آذرماه به طول بینجامد. درباره مکان نمایش این مستند هم، ما سینما را مد نظر داریم. همچنین به دلیل ویژگی بین‌المللی ایزوتسو، تصمیم داریم در جشنواره‌های خارجی نیز این کار را به نمایش درآوریم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
asgd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۳ - ۰۷:۴۰
0
0
معاونت قرآنی ساخت این مستند را بر چه اساسی در دستور قرار داده است؟ اولویتش را خودش تعیین کرده یا مراکز پژوهشی به او پیشنهاد داده اند؟ به نظر می رسد با وظایف ذاتی اش هماهنگ نباشد.
captcha