دسترسی آنلاین به یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن
کد خبر: 3488402
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

دسترسی آنلاین به یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن

گروه بین‌الملل: بیش از 130 سال از ورود یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن به اروپا می‌گذرد و اکنون این نسخه در بریتانیا به صورت دیجیتال درآمده و یه صورت آنلاین در دسترس علاقمندان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Quartz»، این نسخه قرآن قرن هشتمی که شامل 121 برگ است و بیش از دو سوم متن کامل قرآن را در بر دارد اکنون در سایت کتابخانه بریتانیا در دسترس است و در صفحه نسخ دیجیتالی قرار دارد.

این نسخه‌ یکی از قدیمی‌ترین و نیز بزرگترین قرآن‌های موجود است که به خط مایل نوشته شده است. خط مایل، سبک نوشتاری مورد استفاده در نسخه‌های قدیمی عربی است که به خاطر خاستگاه آن در منطقه حجاز خط «حجازی» نیز خوانده می‌شود.

نسخه قرآن قرن هشتمی در سال 1879 توسط موزه بریتانیا از کشیش «گرویل جان چستر» (1830-1892) که سفرهای متعددی به مصر و دیگر کشورهای شرقی داشته، خریداری شده است. احتمال داده می‌شود که چستر این نسخه را در مصر به دست آورده باشد.

دارندگان این نسخه قدیمی قرآن می‌گویند: در مورد اهمیت این قرآن قدیمی نباید اغراق کرد.

آن‌ها عنوان می‌کنند: این قرآن به همراه دیگر صفحات باقی‌مانده از قرآن‌های قدیمی موجود در جهان، تنها امکان دسترسی به نحوه تحول کتابت قرآن را نشان می‌دهند و مشخص می‌کنند که در گذشته نسخه‌های قدیمی قرآن چگونه تولید می‌شدند.

یادآوری می‌شود؛ قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کریم در اواسط قرن هفتم تولید شدند اما این نسخه‌های کهن معمولاً از بین رفته‌ و تنها برگ‌هایی از آن‌ها باقی مانده است؛ از ویژگی‌های نسخه‌های کهن قرآن کریم این است که هیچ اعراب و علامتی ندارند.

captcha