لزوم حمایت از آثار عاشورایی/ دلایل بی‌رغبتی ناشران به چاپ این آثار
کد خبر: 3490071
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
انصاری مطرح کرد:

لزوم حمایت از آثار عاشورایی/ دلایل بی‌رغبتی ناشران به چاپ این آثار

گروه ادب: عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید از آثار عاشورایی حمایت شود، گفت: ناشران به دلیل نبود بازار فروش، رغبتی به چاپ کتاب‌ با موضوعات دینی و عاشورایی نشان نمی‌دهند.

نرگس انصاری، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره وضعیت نشر کتاب‌های دینی به ویژه عاشورایی گفت: بیشتر کتاب‌هایی که نوشته و تحقیقاتی که انجام داده‌ام، در رابطه با ادبیات تطبیقی بوده است؛ از این رو با وجود اینکه زمینه‌های پژوهشی بسیاری در حوزه ادبیات عاشورایی هست، اما در رابطه با نگارش کتاب در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال درباره ادبیات عرب با رویکرد عاشورایی در حوزه نثر اصلاً کار نشده است، هر چند کتاب‌های بسیاری به زبان عربی وجود دارد که باید ترجمه شوند. همچنین آثاری هم که به زبان فارسی ترجمه شده، نقد و تحلیلی روی آنها انجام نشده است.
وی افزود: یکی از دلایل این مشکل، عدم حمایت است؛ چرا که کتابی درباره نثر عاشورایی ترجمه کردم که ناشر به دلیل نداشتن بازار فروش کتاب‌هایی با این موضوع رغبتی به چاپ آن نشان نداد و اثری که چاپ نشود، معرفی و شناخته نخواهد شد، اما در دانشگاه‌ها این گونه موضوعات می‌تواند مورد توجه باشد.
انصاری درباره ضرورت پژوهش در حوزه عاشورایی و آئینی گفت: شاعران و مداحان اهل بیت(ع) اغلب با ادبیات آئینی منظوم مواجه هستند و در این راستا بحث رواج خرافه‌ها و موضوعات غیرواقع نیز مطرح است؛ چرا که این موضوع به ادبیات هم راه یافته است و همین خرافه‌ها در برخی موارد از زبان مداحان و شاعران بیان می‌شود و ناخواسته موضوعاتی در میان مردم رواج می‌یابد که سبب می‌شود این حوزه به بیراهه برود؛ از این رو اگر ضعفی در حوزه ادبیات آئینی و عاشورایی وجود دارد، به دلیل عدم تحقیق و پژوهش بوده و از این باب است که مقام معظم رهبری نسبت به پژوهش در این حوزه تأکید دارند.
نویسنده کتاب «عاشورا در آئینه شعر معاصر» ادامه داد: یکی از مشکلات این حوزه آن است که کسانی که در حوزه ادبیات و ستایشگری هستند، چندان روحیه پژوهشگری ندارند و یا از تخصص و توانایی کافی برخوردار نیستند؛ در حالی که باید پژوهش‌هایی جامع در این حوزه انجام و آنچه در ادبیات هست را با واقعیات تاریخی مطابقت داد، شاید برخی معتقد باشند که شاعران و مداحان وظیفه تحقیق در این حوزه را ندارند، اما باید حداقل درباره تحقیقاتی که انجام شده، مطالعه کنند.
انصاری تصریح کرد: وظیفه مداحان اهل بیت(ع) انتخاب اشعار مستند است که آن هم نیازمند مطالعه و پژوهش است و به این صورت نیست که آنچه احساسات مخاطب را برانگیزد، انتخاب شود؛ از این رو حساسیت این حوزه ایجاب می‌کند که زمینه پژوهشی ادبیات عاشورایی از سوی محققان غنی شود و از سوی دیگر از میان آثاری که در دوره معاصر سروده شده، پژوهش‌هایی صورت گیرد که چه اندازه با واقعیت مطابقت داشته و چه اندازه تخیلی و غیرواقعی است؛ در این صورت است که می‌توان حوزه ادبیات آئینی و عاشورایی را از پیرایه‌ها زدود.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه ضعف پژوهش در این حوزه بیشتر به عوامل اقتصادی نشر برمی‌گردد یا ضعف منابع، بیان کرد: عوامل اقتصادی بخشی از این ماجرا را شامل می‌شود و از سوی دیگر منابع خوبی در اختیار داریم، اما بیش از همه احساس نیاز از سوی پژوهشگران است که خود را تافته جدابافته از جامعه ندانند و درک کنند که بخشی از پژوهش‌های آنها باید ملموس‌تر شود و اثرات آن در جامعه نمایان شود و صرف نگارش پایان‌نامه نباشد که به نگارش درآید و در کتابخانه‌ها خاک بخورد، بلکه باید به درد جامعه بخورد.
انصاری در پایان یادآور شد: باید موضوعاتی برای پژوهش در دانشگاه‌ها انجام شود که مشکلی را رفع کند، یعنی از یک سو ضعف پژوهشی و از یک سو عدم حمایت است که این موانع باید برداشته شود تا راه برای پژوهشگران باز شود.
captcha