رشد 80 درصدی اعتکاف بین‌المللی/ اعتکاف رمضانیه احیا می‌‌شود
کد خبر: 3491423
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
مرادی خبر داد:

رشد 80 درصدی اعتکاف بین‌المللی/ اعتکاف رمضانیه احیا می‌‌شود

گروه جامعه: مدیر کل فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه از رشد 80 درصدی اعتکاف در سطح بین‌المللی خبر داد و گفت: در حال احیای اعتکاف رمضانیه هستیم.

حجت‌الاسلام حسین مرادی دولت آبادی، مدیرکل فرهنگی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعتکاف را یک برنامه فرهنگی تربیتی دانست و عنوان کرد: جامعةالمصطفی با توجه به مأموریتی که دارد در جهت صدور این رویش انقلاب اسلامی به دنیا فعالیت می‌کند.

کارکرد‌های اعتکاف در تعاملات بین‌المذاهب

وی به تشریح کارکردهای اعتکاف پرداخت و اظهار کرد: اعتکاف نگاه توحیدی محور و مبتنی بر وحدانیت خداوند است که در محضر معبود برگزار می‌شود. همچنین نگاه تقریبی بین مذاهب نیز دارد چرا که تمام فرق و مذاهب اسلامی با تمام اختلاف‌هایی که دارند با توجه به آیات قرآن و عمل به سیره حضرت رسول(ص) اعتکاف را قبول دارند و اعتکاف یک اشتراک مذهبی است که می‌توانیم از آن در تعاملات بین‌المذاهب به کار ببریم.

حجت‌الاسلام مرادی کارکرد دیگر اعتکاف را اینگونه تحلیل کرد که افراد در جامعه با عرفان‌های نوظهور و موارد انحرافی مواجه هستند و اعتکاف می‌تواند عرفان ناب شیعی و اسلامی را به مردم نشان دهد. عبادتی که به معتکف کمک می‌کند راه‌های دراز مدت را در سه روز طی کند. همچنین کارکرد دیگر اعتکاف این است که انسان معتکف به طبیعت، طینت، محبت و مهر انسانی خود نزدیک می‌شود و کسی که رابطه خود و خداوند را اصلاح کند دیگر تروریست و خشونت‌طلب نمی‌شود. لذا اعتکاف می‌تواند دایره انسان‌سازی، محبت، مهر و عطوفت را در انسان شکوفا کند.

وی در ادامه به تشریح میزان فعالیت جامعه‌المصطفی پرداخت و گفت: در حال حاضر 45 هزار فارغ‌التحصیل از این مرکز وجود دارد که در کشورهای خودشان به فعالیت‌های مذهبی صحیح مشغول هستند. همچنین 35 هزار طلبه (60 تا 70 هزار نفر به همراه خانواده‌هایشان) از ملیت‌های مختلف در ایران مشغول تحصیل هستند.

رشد 80 درصدی اعتکاف بین‌المللی

وی اعلام کرد: اعتکاف در کشورهای مختلف از جمله هند، افغانستان، تاجیکستان، مالی، آلمان(به ویژه هامبورگ) نروژ و بسیاری دیگر از کشورهای با موفقیت برگزار شد و امسال شاهد رشد 80 درصدی اعتکاف بین‌المللی بودیم.

مدیر کل فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه به اضافه شدن تعداد دیگری از کشورها از جمله انگلستان، آلبانی، فیلیپین، اندونزی، عراق، لبنان، بوسنی، بورکینافاسو، غنا، روسیه، تایلند و ... به کشورهای برگزار کننده اعتکاف طی سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: در برخی از کشورها مجبور هستیم چراغ خاموش عمل کنیم به همین دلیل اسامی تمامی کشورهای برگزار کننده اعتکاف اعلام نمی‌شود.

وی همچنین گفت: در سال‌های اخیر توانسته‌ایم اعتکاف را از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی و مراکز علمی و فرهنگی به بدنه اجتماعی جامعه جهانی تزریق کنیم و با توجه به اینکه دیگر گروه‌های موحد و ادیان ابراهیمی نیز اعتکاف را می‌پسندند به رشد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه رسیده‌ایم.

احیای اعتکاف رمضانیه

حجت‌الاسلام مرادی احیای اعتکاف رمضانیه را از دیگر اقدامات جامعةالمصطفی العالمیه عنوان کرد و گفت: در کنار اعتکاف رجبیه اعتکاف رمضانیه نیز مورد توجه ما قرار دارد و هم در ایران و سایر کشورهای جهان جامعةالمصطفی احیاگر اعتکاف رمضانیه نیز هست و در حال حاضر اعتکاف رمضانیه در مشهد، قم و گرگان اعتکاف رمضانیه برگزار می‌‌شود.

ارائه بسته‌های فرهنگی، برپایی حلقه‌های معرفت، برگزاری برنامه تصحیح نماز و جلسات معرفت‌بخشی و بصیرت افزایی از جمله مباحثی بود که مرادی از برگزار آنها در مراسم اعتکاف خبر داد و گفت: کسی که در اعتکاف شرکت می‌کند بیمه می‌شود و از اصل وجود معتکفان کارکردهای فردی، اجتماعی و سالم سازی نهاد خانواده و اجتماع نشئت می‌گیرد. عطر وجودی معتکفان می‌تواند جریان‌ساز بسیاری از رخدادهای مثبت در جامعه باشد.

وی در پایان سخنانش از رسانه‌ها خواست به راحتی از کنار جریان اعتکاف عبور نکنند و کارکرد‌های اعتکاف را در جامعه نشر دهند.

captcha