خشم مصری‌ها از پلمب مراکز قرآنی
کد خبر: 3492162
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

خشم مصری‌ها از پلمب مراکز قرآنی

گروه بین‌الملل: تصمیم وزارت همبستگی مصر برای تعطیلی تعدادی از مراکز تربیت مبلغ دینی، مراکز آموزش قرآن و آموزش فرهنگ اسلامی، خشم شهروندان مردم این کشور را در پی داشته است.

انتقادات گسترده به پلمپ مراکز تبلیغی و قرآنی در مصر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الجزیره»، اقدام وزارت همبستگی مصر در تعطیلی اجباری برخی مراکز آموزش حفظ و قرائات قرآن، مراکز تربیت مبلغ دینی و مراکز آموزش فرهنگ اسلامی که وابسته به انجمن‌های غیردولتی این کشور هستند، خشم مردم این کشور را برانگیخته است.

برخی شهروندان مصری بر این باورند که این تصمیم زمینه‌‌ساز افزایش تندروی و افراطی‌گرایی در میان جوانان جامعه این کشور خواهد شد.

این تصمیم وزارت همبستگی مصر که به تمامی اداره‌‌های امور اجتماعی وابسته به این وزارت‌خانه در استان‌های مختلف ابلاغ شده است، خشم و اعتراض شهروندان این کشور را به دنبال داشته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اقدام دولت مصر را طرحی هدفمند و سازمان‌یافته برای خشکاندن و ریشه‌کردن منابع علوم دینی در این کشور می‌دانند.

پیش از این وزارت اوقاف مصر نیز تعدادی از مجوزهای تأسیس مراکز تربیت مبلغان دینی و مراکز آموزش حفظ قرآن و فرهنگ اسلامی را لغو کرده بود که برخی این اقدام وزارت اوقاف را زمینه‌ساز این تصمیم وزارت همبستگی مصر می‌دانند.

«اسلام صالح»، عضو شورای اداری یکی از  انجمن‌های غیردولتی آموزش دینی شهر «جیزه» مصر در این باره گفت: به موجب تصمیم جدید دولت مصر، مراکز آموزش قرآن و فرهنگ اسلامی پیش از فعالیت باید از وزارت اوقاف و سپس از نهادهای امنیتی مجور دریافت کنند که با توجه به مخالف شدید برخی نهادها، به این مراکز معمولا مجوز اعطا نمی‌شود.

«عبدالعزیز رجب»، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز تصریح کرد: اعلام چنین تصمیمی قابل پیش‌بینی بود، زیرا این تصمیم در ادامه سلسله تصمیمات پیشین که با هدف اعلام جنگ علیه دین، ارزش‌ها، اخلاق اسلامی و برای از بین بردن هویت اسلامی مصر اتخاذ شده بود، اعلام شد.

وی در ادامه «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر را به تعطیلی مساجد و ضربه‌زدن به علما متهم کرد و گفت: مردم به چنین تصمیماتی اعتنا نمی‌کنند، زیرا شهروندان مصری، مردمی پایبند به دین و نسبت به تربیت قرآنی فرزندان خود حساس هستند.
captcha