نخستین گردهمایی بین‌المللی ائمه مساجد در استانبول
کد خبر: 3493343
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

نخستین گردهمایی بین‌المللی ائمه مساجد در استانبول

گروه بین‌الملل: نخستین گردهمایی بین‌المللی «ائمه و خطیبان مساجد»، از دیروز، 10 اردیبهشت‌ماه، در شهر «استانبول»، ترکیه آغاز شد.

ادیت شده؛ نخستین گردهمایی بین‌المللی ائمه مساجد در استانبول

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «gulfeyes.net»، نخستین گردهمایی بین‌المللی «ائمه و خطیبان مساجد»، به‌ همت انجمن جهانی مساجد وابسته به انجمن جهانی اسلام و با همکاری اتحادیه سازمان‌های غیردولتی جهان اسلام از دیروز با عنوان «نقش ائمه و خطیبان مساجد در مقابله با غلو، تندروی و تروریسم» آغاز شد و
امروز، 11 اردیبهشت‌ماه، به کار خود پایان می‌دهد.

«احمد باهمام»، دبیرکل انجمن جهانی مساجد بیان کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی، بررسی مسئولیت‌های ائمه و خطیبان مساجد و نقش آن‌ها در قبال دین و امت اسلام، آگاهی‌بخشی نسبت به خطرات تروریسم و اندیشه‌های منحرف و نادرست و تبیین آسیب و زیان این افکار برای جوامع اسلامی و اقلیت‌های مسلمان است.

وی افزود: در این گردهمایی برای تقویت رویکرد میانه‌روی میان ائمه و خطیبان مساجد و تحکیم ارتباط فعال و تأثیرگذار میان آن‌ها از طریق گردهم‌آمدن علما و ائمه مساجد از سراسر جهان تلاش می‌شود.

باهمام عنوان کرد: تأکید بر نقش ائمه و خطیبان در تحقیق هدف و پیام مسجد، بهبود و توسعه عملکرد مساجد و تبادل تجربیات مبتکرانه در مقابله با تروریسم و تندروی از دیگر اهداف این گردهمایی محسوب می‌شود.

محور نخست این گرهمایی، موضوع «مسئولیت شرعی و اجتماعی امام مسجد در قبال دین و جامعه خود» است که این محور با استناد به آیه 18 سوره توبه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ» (مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏‌كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‌‏اند پس اميد است كه اينان از راه‌‏يافتگان باشند)، انتخاب شده است.

«نقش امام مسجد در مقابله با غلو، تندروی و تروریسم از طریق تقویت تصویر ذهنی مثبت از اسلام و مسلمانان»، «گسترش مفاهیم صحیح واژه‌های همچون تکفیر، جهاد و ..»، و «تقویت روش میانه‌روی و مقابله با تندروی و غلو» از موضوعات محور دوم این گردهمایی به شمار می‌آید.

محور سوم این گردهمایی نیز به «روش‌های ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های امام مسجد برای تحقق پیام این اماکن عبادی از طریق همکاری ائمه و خطیبان مساجد با مؤسسات جامعه مدنی» اختصاص دارد.

در حاشیه این گردهمایی فعالیت‌های مختلفی در حال برگزاری است که کارگاه «تبیین راهبرد انجمن جهانی مساجد»، کارگاه آموزشی «پیام مسجد» و دوره آموزشی با موضوع «مهارت چگونگی ارتباط با جامعه ویژه ائمه و خطیبان مساجد» از جمله این برنامه‌ها است.

captcha