سیدعلیرضا هاشمی نکو، استاد کارآفرینی که تدریس این کارگاه آموزشی را برعهده داشت با مطرح کردن این سوال که آیا میتوان در قرآن کار آفرینی کرد، این کارگاه را آغاز کرد پاسخ بیشتر دانشجویان حاضران در این کارگاه «نمیدانم» بود. خرد، علم، اطلاعات، داده مسیری بود که این استاد کارآفرینی برای دانشجویان ترسیم کرد و گفت: برای کارآفرینی باید ابتدا خرد به علم، علم به اطلاعات و اطلاعات به داده تبدیل شود، سپس ما دادههای پردازش را به ایده تبدیل میکنیم. تبدیل ایده به کسب و کار در نهایت منجر به کارآفرینی خواهد شد.
وی در ادامه به تشریح اهمیت صنایع فرهنگی و تولیدات مرتبط به آن پرداخت و تصریح کرد: آینده از آن صاحبان آن نیست، بلکه متعلق به سازندگان آن است پس باید آینده را ساخت.
هاشمی نکو برای ملموسسازی مفهوم صنایع فرهنگی برای دانشجویان به بیان تفاوت عروسک باربی به عنوان یک محصول صنایع فرهنگی و خودروی سمند پرداخت و گفت: ساخت ماشین سمند کار سختی است و این محصول تاثیری را فرهنگ و زندگی مردم ندارد، اما ساخت باربی کار سادهای است و تاثیر عمیقی در مدل زندگی مردم دارد. در تولید باربی خلاقیت عامل اساسی تولید بوده است و علاوه بر ارزشآفرینی اقتصادی، ارزشآفرینی فرهنگی دارد.
وی با ابراز تاسف از اینکه از نظر صنایع فرهنگی مستضعف هستیم عنوان کرد: صنایع فرهنگی نقش موثری در هویتبخشی و فرهنگسازی به ویژه برای کودکان و نوجوانان دارد.
این استاد کارآفرینی عواملی را که میتواند منجر به کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی شود را میراث فرهنگی، تجلیات هنرهای دستی و صنعتی، هنر، رسانه و ... و به عنوان مثال گفت: یکی از دندانپزشکان کارآفرین کشورمان توانسته است برای بالکن و تراسها نردهای طراحی کند در طراحی این نرده از شعر، ادبیات، خط و معماری استفاده شده است و به جای میله اشعار به صورت نستعلیق روی آهن نقش بسته است. این یک ایدهپردازی خلاقانه و مرتبط با صنایع فرهنگی است که به مرحله تجاری سازی رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه بخش خدمات در آینده بخش قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص خواهد داد، گفت: صنایع فرهنگی نیز جزء اشتغالهای مربوط به خدمات است.
هاشمی نکو در ادامه این کارگاه آموزشی به حجم بالای سودآوری گردشگری و گردشگری مذهبی اشاره و عنوان کرد: گردشگری و به ویژه گردشگری مذهبی یکی از فرصتهای مهم کسب و کار است.
وی در ادامه به تعدادی از محصولات مرتبط با کارآفرینی مذهبی که سودآوری بیشتری داشتهاند اشاره و عنوان کرد: مهر رکعت شمار اپلیکشنهای موبایل، چادر به عنوان پوشش مذهبی و غیره از جمله کسب و کارهای فرهنگی مذهبی هستند که میتوانند کارآفرینی بالایی را منجر شود.
هاشمینکو در ادامه به بیان اصولی پرداخت که هر فرد علاقهمند به کارآفرینی باید به آنها توجه کند و گفت: به شرطی میتوانیم کارآفرین شویم که چشمانداز مشخصی داشته باشیم، چشمانداز کلید دروازه از آنچه بود به آنچه باید باشد است.
وی ادامه داد: باید بدانیم دغدغه ما در زندگی چیست و میخواهیم چه تغییری در دنیا ایجاد کنیم ماموریت ما چیست و این ماموریتها براساس ارزشهای بنیادی خودمان طراحی کنیم. اگر یکی از ارزشهای بنیادی ما کار آفرینی بود پس باید این گونه عمل کنیم که ابتدا به تولید یک ایده نیازمند هستیم؛ ایدههایی از اطلاعات و شناخت بازار حاصل میشود.
هاشمی نکو به تفاوت خلاقیت که امری ذهنی و نوآوری که امری عملی است نیز اشاره کرد و گفت: برای تبدیل ایده به عمل و در نهایت فروش محصول تولید شده باید تلاش کرد.
وی مرحله بعدی را جذب سرمایه و تشکیل تیم عنوان کرد و گفت: روش ساخت جدید یک محصول و یا پیدا کردن بازار جدید برای محصولات هم نوعی خلاقیت است که میتواند به ایده و کارآفرینی تبدیل شود.
توفیق طلبی، خلاقیت و نوآوری، مخاطره پذیری، داشتن مرکز کنترل درونی، نیاز استقلال و تحمل ابهام از جمله مسائلی بود که این استاد کارآفرینی به عنوان ویژگیهای کار آفرینان معرفی کرد و گفت: اینکه در کشور کار آفرین کم داریم را میتوانیم به دولت انتصاب دهیم و با خودمان باید بدانیم که کار آفرین نبودن نه به خاطر عدم حمایت دولت، بلکه به دلیل عدم تلاش خودمان است. کار آفرین احیاگر است و به تنهایی میتواند کار آفرینی کند کار آفرین باید با مدیر که صرفا در گذشته زندگی میکند علاقه به ارتباط دارد، تهدیدگریز است و باید متفاوت باشد.
هاشمی نکو در ادامه به معرفی منابع فرصت کار آفرینی پرداخت و گفت: عوامل خارجی مثل محیط، تکنولوژی و غیره و عوامل داخلی منابع فرصت هستند که میتوان از آنها به نوآوری رسید، اما برای خلاقیت اول باید خوب سوال و یا خوب انتقاد کرد، محدودیتها را به چالش کشید و با ترکیب کردن ایدهها جایگزین کردن آنها با هم و یا حذف و کوچک کردن روشها ایدهای خلاق ایجاد کرد.
وی از علاقهمندان به کار آفرینی خواست ابتدا زنجیره ارزش ایده خود را از منابع اولیه تولید تا فروش محصول ترسیم کنند؛ چرا که این ترسیم به آنها در تسلط به بخشهای مختلف کارآفرینشان کمک خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، طوفان فکری بخش دوم این کارگاه کار آفرینی بود. در این بخش هاشمی نکو از دانشجویان حاضر در مراسم خواست بدون هیچ قاعده و قانونی و بدون اینکه در خصوص ایدههای دیگران اظهار نظر و ایدههای خود را عنوان کنند. بهترین ایدههای مطرح شده روی برد نوشته شد تا دانشجویان به ترتیب ایدهها و آفرینش ایدههای بهتر بپردازند. اخلاق کسب و کار و لزوم یادگیری اصول فقهی کسب و کار برای داشتن یک کسب و کار حلال بخش بعدی بود که این استاد ایدهپردازی برای دانشجویان تشریح کرد.
هاشمی نکو ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم کار آفرینی تیمسازی است، البته باید بدانیم تیم و گروه با هم فرق دارند تیم برای مشارکت و هم افزایی براساس توانمندی مکمل اعضا گروه تشکیل میشود. از سوی دیگر خلاقیت در چند نفر بهتر به وجود میآید، البته در نظر داشته باشیم داشتن ترکیب یک بحث افراد در گروه یک اشتباه است.
وی در خصوص تامین مالی کار آفرینی نیز گفت: بسیاری فکر میکنند باید وام بگیرند تا بتوانند ایده خود را به مرحله عمل برسانند اما باید بدانند تامین مالی ایده نباید از طریق وام باشد. در هر کار آفرینی اول درآمد منفی است و فرد از دارایی خود و خانوادهاش برای تولید محصول استفاده میکند. وقتی نمونه اولیه محصول تولید شد سرمایه گذاران خود به کمک ایدهپرداز میآیند و در نهایت اینکه به تولید انبوه میرسد که منجر به درآمدزایی بالا برای ایدهپرداز میشود.
هاشمی نکو در ادامه مدل کسب و کار را برای دانشجویان به صورت یک بوم کسب و کار به نمایش گذاشت و گفت: ابتدا باید مشتری خود را مشخص کنیم سپس ارزش محصول خودتان را برای مشتری تبیین کنید. در ادامه کانالهایی که میخواهید این محصولات را به دست مشتری برسانید را مشخص کنید، با مشتری ارتباطات خوبی برقرار کنید و میزان هزینه و درآمد را مشخص کنید. شرکا کلید کسب و کارتان را پیدا کنید یعنی افرادی که میتوانند در این کسب و کار با شما همکاری داشته باشند؛ سپس ایدهها را با رویکرد تجاریسازی جلو ببرید.
آموزش ترسیم یک بوم کسب و کار به دانشجویان بخش بعدی این کارگاه آموزشی بود که در خلال آن هاشمی نکو بازاریابی و مشکلات مرتبط با بازاریابی را بزرگترین مشکل کسب و کارهای ایران عنوان کرد.
وی ادامه داد: در بازاریابی حتما به تفاوتهای فرهنگی توجه کنید، اعتماد به نفس داشته باشید، دلسرد نشوید، سخنان مشتری را خوب بشنوید و مشتری را قانع کنید.