تکلیف زائران ایرانی مشخص شد؛ حج امسال منتفی است
کد خبر: 3502085
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

تکلیف زائران ایرانی مشخص شد؛ حج امسال منتفی است

گروه جامعه: وزیر ارشاد اعلام کرد: با توجه به نوع برخورد مسئولان سعودی در دو دور مذاکرات هیئت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات این کشور دیدیم، حج تمتع امسال عملاً امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از نزدیک به چهار ماه رایزنی، بحث و انتشار خبرهای مختلف و متناقض در خصوص حضور یا عدم حضور زائران ایرانی در حج تمتع سال جاری و در حالی که رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود امروز یک‌شنبه 9 خرداد ماه آخرین مهلتی است که عربستان برای اعلام نظر در خصوص حج 95 دارد، در نهایت وزیر ارشاد امروز اعلام کرد زائران ایرانی در حج 95 حضور نخواهند داشت.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حاشیه همایش بزرگداشت فعالان اقامه نماز در خصوص حج اظهار نظر کرد، گفت: قرار بود تا امروز یکشنبه ۹ خرداد ماه صبر کنیم تا اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود را پاسخ دادند، مسئله حضور زائران ایرانی در حج را دنبال کنیم اما با توجه به نوع برخورد مسئولان عربستان در دو دور مذاکرات هیئت ایرانی و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم، عملاً امکانپذیر نیست حج تمتع امسال انجام شود.

وی از انتشار بیانیه رسمی سازمان حج و زیارت در این خصوص خبر داد و گفت: سازمان حج و زیارت فردا طی بیانیه‌ای مراتب این موضوع را اعلام خواهد کرد.

جنتی همچنین در خصوص اظهار نظر معاون وزیر خارجه عربستان که گفته بود ایران در ماجرای حج امسال خیلی جدی نبوده است، تصریح کرد: وزیر خارجه عربستان بی‌خود می‌گوید اینها جوسازی‌های رسانه‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خودشان را بپوشانند.

وی افزود: به هر حال آنچه برای ما مهم بود بحث تأمین امنیت زائران است که با توجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد و در سال گذشته منجر به شهادت بسیاری از زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی شد و در سال‌های قبل‌تر نیز دستگیری‌های مختلفی را به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی شاهد بودیم، بنابراین ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندانمان در عربستان نداریم.

وی ادامه داد: بحث رعایت و حفظ حرمت زائران ایرانی از دیگر مواردی است که بیشتر مورد تأکید ما بوده است که مقامات عربستان برای این هم پاسخی نداشتند. در زمینه‌های اجرایی هم عملاً 4 ماه زمان را از دست داده‌ایم و امکان اینکه بتوانیم امکان اقامتی را برای زائران فراهم کنیم و قراردادهایی که باید را ببندیم و... را از دست داده‌ایم.

جنتی در پایان گفت: استنباط من این است که تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند در حج تمتع امسال شرکت کنند صورت گرفته است لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.

به گزارش ایکنا، در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون نفر ایرانی دارای فیش حج تمتع بوده و متقاضی حضور در این مناسک هستند و بر اساس قوانین سازمان کنفرانس اسلامی، هر ساله ایران می‌تواند به ازای هر یک هزار نفر یک ایرانی را به حج اعزام کند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۱۵:۰۰
0
0
بله خبر خوبی بود. سال گذشته بهترین عزیزانمون خصوصا بچه های قرآنیمون رو از دست دادیم که قابل جبران نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۱۵:۱۹
0
0
بله واقعا امنیت نداشت. یاد شهدای قرآنی بخیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۰:۴۳
0
0
موارد امنیتی باید به شکل درستی تامین شود تا اتفاقی برای زائران رخ ندهد
captcha