اظهار رضایت رهبر معظم انقلاب از پیشرفت فعالیت‌های قرآنی/ نکوداشت شهریار مُلک ترتیل
کد خبر: 3505174
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
اهم رویدادهای خبری ایکنا در هفته گذشته؛

اظهار رضایت رهبر معظم انقلاب از پیشرفت فعالیت‌های قرآنی/ نکوداشت شهریار مُلک ترتیل

گروه فعالیت های قرآنی: برگزاری محفل انس در محضر رهبر معظم انقلاب، نکوداشت استاد شهریار پرهیزکار، شروع شمارش معکوس برای آغاز به کار نمایشگاه قرآن و برگزاری چند نشست خبری ویژه فعالیت‌های ماه مبارک رمضان از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سومین هفته از ماه خرداد با تعطیلی آغاز شد، اولین روز هفته جاری همزمان با سالروز قیام 15 خرداد سال 42 بود، بنابر این هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، با نکوداشت شهریار ملک ترتیل ایران آغاز شد و با حضور جامعه قرآنی کشورمان در محضر مقام محضر رهبری ادامه یافت.
جزئیاتی از نمایشگاه قرآن
در اولین روز هفته جاری، مدیر اجرایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برخی جزئیات این نمایشگاه را در اختیار رسانه‌ها قرار داد، وی گفت: امسال برای برگزاری این رویداد ٤٠ هزار مترمربع فضا اختصاص یافته است و ٤٠ ارگان دولتی و مردمی در برگزاری آن همکاری دارند.
واکنش یکی از مراجع تقلید به حوادث کشور پاکستان

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای، دربارۀ حوادث ناگوار اخیر پاکستان تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر مسئولین دولت پاکستان برای جلوگیری از این کارهای غیر عاقلانه که وحدت مسلمین را به خطر می‌اندازد، اقدام کنند
. در هفته اخیر خبرهایی مبنی بر اذیت و آزار شیعیان در برخی مناطق این کشور منتشر شده بود.
برگزاری مسابقه قرآنی در کانال تلگرامی الحان سلوک

همچنین در این روز اعلام شد که جشنواره قرآنی «تقليد تلاوت» به همت جهانبخش فرجی، مدرس و قاری بین‌المللی طی ماه مبارک رمضان در كانال تلگرامی «ألحان سلوك» برگزار می‌شود. زمان ارسال آثار جهت شرکت در این جشنواره از اول ماه مبارك تا پايان روز ١٥ ماه مبارك است. همچنین، زمان اعلام نتایح نیز روز عيد سعید فطر خواهد بود.
دیده شدن نوعی ولنگاری در دستگاه‌های فرهنگی

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز، یک‌شنبه، ۱۶ خردادماه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم با تأکید بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانونگذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولویت‌های کاری مجلس در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفتند: مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، «انقلابی» باشد و در قانونگذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه امریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند. ایشان همچنین در سخنان خود به دیده شدن نوعی ولنگاری در دستگاه‌های فرهنگی اشاره کردند.
نکوداشت شهریار ملک ترتیل

روز یکشنبه نیز مراسم نکوداشت استاد شهریار پرهیزکار با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در خبرگزاری فارس برگزار شد. در این مراسم که جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان نیز حضور داشتند، عبدالرئوف ادیب‌زاده، اولین استاد شهریار پرهیزکار، سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور و نیز شهریار پرهیزکار به بیان سخنانی پرداختند. رونمایی از تمبر یادبود استاد پرهیزکار و اهدای هدایایی به وی از جمله برنامه‌های این مراسم نکوداشت بود.
همچنین استاد پرهیزکار در این مراسم با بیان برخی مطالب گفت: زمانی تلاش می‌شد تا مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تعطیل شود و در ادامه نیز تلاش‌هایی صورت گرفت تا رادیو قرآن نیز به این سرنوشت دچار شود که مقام معظم رهبری مانع از این کار شدند. وی در ادامه گفت: من اطلاعات و مستندات و مدارک خود را در همه این زمینه‌ها دارم و به موقع آنها را ارائه می‌کنم.
مهر تایید استاد فرشچیان بر جنبه هنری نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام
رسول معتمدی، مدیر پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام در نشست خبری معرفی این پروژه که روز دوشنبه در ایکنا برگزار شد، عنوان کرد: ۱۸ سال پیش پسر مرحوم جانفزا نزد من آمد و با اشاره به وصیت پدر خود مبنی بر کتابت یک قرآن نفیس مرا در جریان طرح مورد نظر خود قرار داد. اوایل کار سخت بود ولی به برکت قرآن و با تلاش هنرمندان پس از ۱۸ سال کارمان به ثمر نشست و استاد فرشچیان شب گذشته با تاکید بر بی‌نظیر بودن این اثر تاکید کرد که دست تمام هنرمندان و دست‌اندرکاران اثر را می‌بوسد.
همچنین مهرداد جانفزا، از سرمایه‌گذاران پروژه به نمایندگی خانواده مرحوم جانفزا در سخنانی در تبیین چرایی و نیت اولیه کتابت قرآن نفیس عنوان کرد: آغاز کار به وصیت پدرمان بازمی‌گردد که دغدغه کتابت قرآن خطی و نفیس را داشت. پس از فوت وی تصمیم گرفتیم این وصیت را عملی کنیم.
برپایی 400 جلسه تخصصی حفظ قرآن
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در روز دوشنبه 17 خردادماه و طی یک نشست خبری از برپایی ۴۰۰ جلسه تخصصی حفظ قرآن در سال جاری در پی برگزاری همایش‌های حافظان قرآن در استان‌ها خبر داد. وی همچنین در این نشست خبری در مورد لزوم تخصیص به موقع بودجه‌های قرآنی و نیز سرفصل فعالیت‌های سال 95 این سازمان مطالبی را بیان کرد.
حکایت تکراری مظلومیت فرهنگ در خانه ملت
در حالی لیست اولیه کمیسیون‌های تخصصی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفته جاری منتشر شد که تنها چهار نماینده اولویت خود را حضور در کمیسیون فرهنگی تعیین کرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به این «بی‌اهتمامی» نمی‌توان «ولنگاری» حوزه فرهنگ را سامان داد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب پس از اشاره به موضوعات اقتصادی، کراراً و بلافاصله موضوع فرهنگی را مورد تأکید قرار داده‌اند. همانطور که سال ۹۳ را به عنوان «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
تشریح برنامه‌های ماه رمضان توسط شهرداری
همچنین در این روز نشست خبری حجت‌‌الاسلام امرودی با محوریت تشریح برنامه‌های ماه مبارک رمضان در باغ موزه دفاع مقدس محل برگزاری نمایشگاه شمیم وحی برگزار شد. در این نشست امرودی با اعلام این خبر که در ماه رمضان چهره تهران قرآنی خواهد شد، گفت: در ۲۲ منطقه تهران پوسترهایی با محوریت آیات کاربردی و سبک زندگی اسلامی اکران خواهد شد. وی همچنین گفت که در طول ماه مبارک رمضان شاهد هفت بار تغییر چهره تهران خواهیم بود. 
آغاز به کار شانزدهمین طرح قرآن کتاب زندگی
شانزدهمین طرح فراگیر تابستانی قرآن، کتاب زندگی با هدف جریان‌سازی قرآنی و ایجاد زمینه انس با قرآن و با رویکرد سبک زندگی قرآنی به منظور غنی‌سازی قرآنی خانواده‌ها از سه‌شنبه، ۱۸ خردادماه مصادف با اول ماه مبارک رمضان آغاز شد. این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله اول آن تا پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود و مرحله دوم این طرح نیز بعد از ماه مبارک رمضان تا اواخر تابستان اجرا می‌شود.
تأخیر در آغاز به کار فعالیت نمایشگاه قرآن
در این هفته همچنین شاهد انتشار خبرهای متعددی در مورد بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بودیم که مهم‌ترین آن تأخیر در آغاز بخش فروش نمایشگاه قرآن بود. این بخش قرار بود که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز به کار کند که چند روزی به تعویق افتاد و نهایتاً اعلام شد که روز پنج‌شنبه و همزمان با سومین روز از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود که مجدد به شنبه موکول شد، همچنین در خبر دیگری از نمایشگاه قرآن و بخش فروش آن اعلام شد که 341 ناشر داخلی و خارجی در این بخش حضور خواهند داشت.
برگزاری نشست «قرآن، کلام خدا یا رویای نبی؟»

نشست «قرآن، کلام خدا یا رویای نبی؟» روز سه‌شنبه به همت انجمن اندیشه و قلم و با حضور جعفر نکونام، نایب رئیس انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و خلیل قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد
. جعفر نکونام در این نشست نظریه «رویای رسولانه» سروش را دارای ابهام فراوان دانست و آن را پیراهنی توصیف کرد که به تن قرآن نمی‌رود. قنبری نیز با اشاره به اشکالات این نظریه درباره آیات احکام، تصریح کرد: یک تئوری اگر دارای قوت باشد، باید بتواند تمام داده‌ها را پوشش دهد و جهان شمول باشد.
درگذشت همسر زنده یاد کاظمی آشتیانی

طیبه لباف، همسر مکرمه زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، صبح روز
۱۸ خردادماه، به دلیل ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت. مراسم تشیع پیکر ایشان نیز یک روز بعد یعنی صبح روز ۱۹ خرداد، از برابر منزلشان به نشانی خیابان شهید عراقی، خیابان شهید کشوری، خیابان شهید ملکی‌نسب، کوچه یاس ۴، پلاک ۳ برگزار شد.
برگزاری محفل انس با قرآن در محضر مقام معظم رهبری
در روز که مصادف با طلیعه ما مبارک رمضان نیز شده بود، جامعه قرآنی کشورمان با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) محفل انس با قرآن را در محضر مقام معظم رهبری برگزار کردند. در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، ۸ نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروه‌های جمع خوانی نیز اجرای برنامه داشتند.
مقام معظم رهبری نیز در پایان این محفل نورانی طی سخنانی تأکید کردند: اگر معانی بلند قرآن با زبان روز، برای انسان‌ها بیان شود، قطعاً تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت و زمینه‌ساز پیشرفت واقعی بشریت خواهد شد، زیرا عزت، قدرت، رفاه مادی، تعالی معنوی، گسترش فکر و عقیده، و شادی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است.
آغاز دوره‌های آموزش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان

ثبت‌نام دوره‌های آموزشی مرکز آموزش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، شامل: دوره‌هاي آموزشی تربیت مبلغین و مداحان، کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد و دکتری الهیات و علوم قرآنی، دوره‌های فناوری اطلاعات با رویکرد اسلامی، دوره‌های آموزش جامع طب سنتی با رویکرد اسلامی و همچنین دوره های آموزش مربی، مدیر و موسس مهد کودک با رویکرد قرآنی آغاز شد
. علاقمندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر کدام از این دوره‌ها می‌توانند با شماره تلفن‌های: ۶۶۴۱۰۲۴۸ و ۶۶۴۱۰۲۳۹ تماس حاصل نمایند. نمایش ۴۰ قطعه قرآنی فاخر در نمایشگاه قرآن
مهدی بابایی، مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن با بیان اینکه امسال این مرکز در غرفه خود و در کنار مرکز طبع و نشر قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن ۴۰ قطعه قرآنی فاخر از هنرمندان ثلث و نسخ‌نویس را در معرض بازدید قرار می‌دهد، عنوان کرد: امسال این مرکز در بخش اصلی نمایشگاه قرآن واقع در شبستان شمالی غرفه‌ دارد که ۴۰ اثر از قطعات فاخر اساتید خط نسخ و ثلث را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در هر روز از برپایی نمایشگاه قرآن دو استاد حوزه کتابت، برای پاسخگویی به پرسش‌های بازدیدکنندگان و کتابت قرآن و احادیث به صورت حضوری در محل این غرفه حضور خواهند یافت. همچنین هر روز یکی از تذهیب‌کاران برجسته برای انجام تذهیب آیات قرآن در نمایشگاه حاضر می‌شود.
تکلیف تجهیزات و داروهای ایران در عربستان
همچنین روز سه‌شنبه رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به وجود ده‌ها تن دارو، تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات متعلق به ایران در عربستان، گفت: مقرر شده کمیته‌های مختلفی در سازمان حج و زیارت تشکیل و برای بررسی این مسائل با طرف سعودی در کشوری ثالث دیدارهایی صورت گیرد.
اکران 40 هزار متر مربعی تهران برای طرح‌های فرهنگی در ماه رمضان
عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه به منظور همسان‌سازی مناطق دستورالعمل واحدی به کلیه مناطق ارائه شده است، اظهار کرد: طرح بهسازی و زیباسازی مساجد و فضاهای شهری به ادارات زیباسازی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در قالب ویژه‌برنامه و دستورالعمل‌های اجرایی صادر شده است. سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور استقبال شایسته از ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الله، ۴۰ هزار مترمربع فضا را به اکران طرح‌های فرهنگی با موضوع این ماه اختصاص داد.
شور اشراق
نشست رونمایی از کتاب «شور اشراق» نوشته حجت‌الاسلام رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه ۱۶خرداد در موسسه شهرستان ادب، برگزار شد. در این نشست غلامعلی حداد عادل، حجت‌الاسلام رشاد، محمدرضا سنگری و محمدرضا ترکی در خصوص این کتاب توضیحاتی را ارائه دادند. شور اشراق سرگذشت برخی از بزرگان ادب و حکمت است.
برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان مصری
اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان تهران به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی به منظور برگزاری محافل انس با قرآن در امامزادگان و بقاع متبرکه شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران را انجام داده که این محافل قرآنی از روز چهارشنبه ۱۹ خرداداماه آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. در این محافل نورانی علاوه بر قاریان کشورمان احمد شحات، عبدالناصر حرک، علی محمود شمیس، فتحی عبدالرحمن، فاروق احمد ضیف، عادل الباز و محمود عبدالباسط از قاریان مصری نیز حضور خواهند داشت.
برگزاری سی و یکمین محفل انس با قرآن بسیج جامعه پزشکی
سی‌ویکمین محفل انس با قرآن بسیجیان جامعه پزشکی در اولین پنجشنبه ماه مبارک رمضان و با حضور اعضای تیم‌های اضطراری دوران دفاع مقدس،‌ مسئولین حوزه سلامت کشور، وزاری بهدشت بعد از انقلاب و 2000 نفر از اساتید و نخبگان حوزه سلامت در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. این محفل به صورت سالانه و در اولین پنج‌شنبه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
بازنویسی مجلدهای اول و دوم تفسیر آموزشی قرآن در راه نمایشگاه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، مدیرگروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم درباره انتشار تفسیر آموزشی قرآن، گفت: در حال حاضر ۹ جلد از این تفسیر تدوین شده، جلد دهم در حال تدوین است و تاکنون نیز ۸ مجلد از آن به چاپ رسیده و تا جلد دهم نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه متون آموزشی در زمینه تفسیر قرآن کریم وجود نداشت و از سوی دیگر یکی از مواد درسی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم نیز تفسیر قرآن کریم است، در این راستا تألیف این متون در اولویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار گرفت.
نمایش ۱۰ سند قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
عباس فاتحی، مدیرکل اطلاع‌رسانی و ارتباطات اسناد ملی کتابخانه ملی درباره حضور سازمان اسناد ملی ایران در نمایشگاه قرآن گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی هر سال با ارائه آثاری در بخش مکتوب نمایشگاه قرآن اسناد و نسخه‌هایی را به نمایش می‌گذارد و امسال نیز در بیست و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن ۱۰ سند در رابطه با قرآن به نمایش درمی‌آورد.
تعطیلی جلسات تفسیر قرآن در هفته جاری

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، از میان جلسات تفسیر شهر تهران، تنها جلسه تفسیر آیت الله غروی علیاری همچون گذشته برگزار می‌شود
. بیشتر جلسات تفسیر قرآن کریم در این هفته تعطیل بود و تنها این جلسه تفسیر در هفته جاری برگزار شد.
captcha