کد خبر: 3505898
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
هر روز با تفسیر آیه‌ای از قرآن/

تسلیم شدن در برابر خدا و احسان به مردم؛ خصوصیات پیروان دین اسلام

گروه اندیشه: قرآن، تسلیم شدن در برابر خدا و نیز احسان به مردم را از خصوصیات بهترین دین؛ یعنی اسلام ذکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آیه 125 سوره نساء می‌خوانیم: «وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا: و دين چه كسى بهتر است از آن كس كه خود را تسليم خدا كرده و نيكوكار است و از آيين ابراهيم حق‏گرا پيروى نموده است و خدا ابراهيم را دوست گرفت».
صاحب تفسیر اطیب‌البیان در خصوص آغاز این آیه می‌نویسد: «وَ مَن‌ أَحسَن‌ُ دِيناً ‌من‌ استفهامی ‌است‌ و استفهام‌ تقريری ‌است‌ ‌و البته‌ دين‌ مقدس‌ اسلام‌ احسن‌ و اتم‌ و اكمل‌ ‌از‌ جميع‌ اديان‌ عالم‌ ‌است‌» از این رو این آیه را می‌توان در خصوص اسلام دانست.
تسلیم شدن در برابر خدا و احسان به مردم از اصول ادیان الهی است
اسلام را دین تسلیم در برابر امر خداوند تعریف کرده‌اند از این رو یک مسلمان تنها اعتقاداتی اسلامی ندارد بلکه به معنای عمل به امر الهی است. بر اساس تفسیر نور، خداوند در آیه 125 سوره نساء می‌خواهد بیان کند که برترين آيين، پيروى از دين ابراهيم است و تسليم شدن در برابر خداوند و احسان به مردم از اصول اديان الهى است.
از سوی دیگر، این آیه بر مناقشه‌ای دیرپا پایان می‌دهد و بیان می‌کند که مكتب، بر پایه ايمان و عمل، هر دو استوار است و هر یک از این دو بدون ديگرى ناقص است. از نظر مفسر تفسیر نور این آیه می‌گوید که بهترين الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزيده است. آخرین پیام این آیه در تفسیر نور این است که هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خليل اللّهى مى‏‌كند.
در تفسیر نمونه نیز در ذیل این آیه مشخصات دین برتر علاوه بر تسلیم مطلق شدن در برابر امر خدا حاوی نیکوکاری است که مراد از نیکوکاری «هرگونه نیکی با قلب و زبان و عمل است، و در حدیثی که در تفسیر نور الثقلین از پیامبر آمده است که احسان هر عملی است که در مسیر بندگی خدا انجام می‌دهی آنچنان باشد که گویا خدا را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی او ترا می‌بیند و شاهد و ناظر تو است».
در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است: «انما اتخذ الله ابراهيم خليلا لانه لم يرد احدا و لم يسئل احدا قط غير الله: خداوند ابراهيم را به عنوان خليل خود انتخاب كرد زيرا هرگز تقاضا كننده‌اى را محروم نساخت و هيچگاه از كسى نيز تقاضا نكرد.
در ادامه تفسیر نمونه از بعضى روايات ديگر استفاده کرده است تا مقام خلیل‌اللهی را بر اثر كثرت سجود و اطعام گرسنگان و نماز در دل شب و يا بخاطر كوشا بودن در راه اطاعت پروردگار بیان کند. با دقت در مفاد تفاسیر به نظر می‌رسد تلاش شده است تا اعتقاد دینی با عمل دینی همراه شود، عملی که نیکوکارانه است و در چارچوب الگوی ابراهیمی تفسیر می‌شود.
فضل.اله.خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۸:۱۲
0
0
صدرصدموفقم
captcha