کد خبر: 3506041
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

چالش‌طلبی «الطیب»/ آیه‌ای نقل کنید در توصیه به چندهمسری + فیلم

گروه بین‌الملل: «احمد الطیب»، شیخ‌الازهر و رئیس شورای حکمای مسلمان با بیان اینکه تعدد زوجات بدون دلیل، اقدامی بیهوده و بی‌معناست، تأکید کرد: هرکسی را که آیه یا حدیثی نقل کند که به چند همسری سفارش کرده باشد، به چالش می‌طلبم.

چالش‌طلبی «الطیب»/ آیه‌ای نقل کنید در توصیه به چندهمسری + فیلم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، احمد الطیب، در برنامه روزانه خود در شبکه ماهواره‌ای «ابو‌ظبی» توضیح داد که تعدد زوجات در اسلام، فقط باید در هنگام ضرورت و نه فقط برای تنوع، به آن رجوع کرد. اسلام همواره بر تشکیل خانواده به شیوه‌ای محترمانه و شرافتمندانه تاکید می‌کند و روابط میان زن و مرد بر پایه مودت و احترام متقابل استوار است.
 وی افزود: بسیاری می‌گویند که در شریعت اسلامی به تعدد زوجات سفارش شده است. من این افراد را به چالش می‌کشم و می‌گویم یک آیه یا حدیثی برایم بیاورید که به مرد دستور یا ترجیح داده می‌شود که دو یا سه زن اختیار کند؛ زیرا بر طبق آیه 3 سوره مبارکه نساء «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً: و اگر می‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد» و آیه 129 سوره نساء «وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ: و هرگز نمی‌توانيد (از نظر محبت قلبی) در ميان زنان، عدالت كنيد» لذا این امر غیرممکن است و اگر صحت داشته باشد نوعی تناقض بوجود می‌آید.
 شیخ الازهر خاطرنشان کرد: ما زمانی به تعدد زوجات روی می‌آوریم که زندگی با همسر نخست و صلح میان زن و مرد غیرممکن باشد؛ همانگونه که در قرآن کریم آمده است: آیه 130 سوره نساء «وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ: و اگر زن و شوهری از هم جدا شدند، خدا به سعه رحمت خود، آن‌ها را بی‌نیاز می‌کند» و نیز آِیه 35 سوره نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا: و اگر از جدايی و شكاف ميان آنها بيم داشته باشيد، داوری از خانواده شوهر، و داوری از خانواده زن انتخاب كنيد (تا به كار آنان رسيدگی كنند)».
 الطیب توضیح داد که نگاه اسلام به خانواده آکنده از احترام و تقدیر است. نظریه قوامیت(مسئولیت و سرپرستی) به معنای آن است که چه کسی در شراکت میان زن و مرد مسئول است. هیچ شرکتی وجود ندارد که دو مدیر همطراز داشته باشد و زمانی که خداوند خواست در مورد یکتایی خودش دلیل بیاورد؛ در آیه 22 سوره انبیاء فرمود «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا: اگر در آسمان و زمین خدایی جز خدای یکتا بود، تباه می‌شدند»؛ بدین معنا که اگر دو خدا وجود داشت، میان آنها اختلاف و تفرقه می‌افتاد.

مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۰۶
0
0
آفرین عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۰۸
0
1
آفرین شیخ. چه اشاره خوبی داشتید که «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً: و اگر می‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد»
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۲۲
0
1
کاملا درسته. من هم موافقم. واقعا هم «وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ: و هرگز نمی‌توانيد (از نظر محبت قلبی) در ميان زنان، عدالت كنيد» لذا این امر غیرممکن است و اگر صحت داشته باشد نوعی تناقض بوجود می‌آید.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۲۵
0
1
ولی متاسفانه بعضی از آقایان این رو حق مسلم خودشون میدونن...
ایکاش بیان این آیات رو دقیق بخونن
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۲۶
0
1
موافقم
مهدی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۲۹
0
1
واقعا نگاه اسلام به خانواده آکنده از احترام و تقدیر است.
کاش همه این رو متوجه می شدند. خیلی مهمه
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۳۲
0
1
ممنون خیلی خوب بود.
m.f
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۳۸
0
0
موافقم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۲:۴۵
0
1
خیلی خوب بود
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۳:۰۵
0
0
عالی بود
مجیدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۱:۳۴
0
0
در قرآن کریم آمده است:«وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ: و اگر زن و شوهری از هم جدا شدند، خدا به سعه رحمت خود، آن‌ها را بی‌نیاز می‌کند»
آیه ۱۳۰ سوره نساء
آتنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۱:۴۰
0
0
بحث خوبی بود.
هاشم سلطانی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۵:۴۰
0
0
سلام.در هر موردی نباید احساسی برخورد کرد.این ها مباحث تفسیری است و جواب خود را دارد.باید از تفسیر به رای پرهیز کرد.در تفاسیر آمده لن تستطیعوا مربوط به محبت قلبی است.ودر قرآن پس از آن آمده که با همسرطوری برخورد نکنید که مانند فرد بلاتکلیف باشد.و قبل آن هم اجازه داده که مرد و زن در مسایل زناشویی با هم سازش کنند تا قوام خانواده به هم نخورد و مرد دچار نشوز نشود.والله اعلم
captcha