«نهج البلاغه و سبک زندگی علوی» در بخش عترت نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3507646
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
علیقلی مطرح کرد؛

«نهج البلاغه و سبک زندگی علوی» در بخش عترت نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه: بخش عترت نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «نهج البلاغه و سبک زندگی علوی» در نمایشگاه بیست و چهارم فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بخش عترت هر ساله یکی از بخش های پرمخاطب نمایشگاه بین المللی قرآن بوده است که در دو بخش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه خدماتی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. در این بخش مجموعه‌ای از آثار شامل ترجمه‌ها، شرح‌ها، تفاسیر، مقالات و پایان‌نامه‌های مربوط به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به مخاطبان معرفی و کارشناسان حاضر در این بخش به سؤالات مربوطه پاسخ می‌دهند.

این بخش در نمایشگاه بیست و چهارم توانسته با حال و هوای جدیدی میزبان بازدیدکنندگان این نمایشگاه بیست‌وچهارم باشد.

محمدمهدی علیقلی، مسئول بخش عترت بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا در مورد محتوای این بخش پرداخته است.

ـ در مورد آنچه در این بخش ارائه می شود توضیحاتی بفرمایید.

بخش عترت امسال شامل دو موضوع نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است چرا که این دو کتاب دو منبع اصلی و زیربنایی مکتب اسلام و شیعه هستند. بخش عترت امسال با محوریت سبک زندگی علوی فعالیت می‌کند.

در بخش نهج‌البلاغه به مناسبت هزار و سی و هفتمین سالگرد جمع آوری نهج‌البلاغه، 1037 کتاب در رابطه با نهج البلاغه به نمایش گذاشتیم. البته تاکنون حدود 40 هزار کتاب، مقاله و پایان‌نامه در رابطه با نهج‌البلاغه شناسایی کردیم اما به دلیل فضای محدودی که در اختیار داریم، بخشی از این آثار را که در رابطه با نهج‌البلاغه است در این بخش به نمایش گذاشتیم.

حدود هفتاد ترجمه نهج‌البلاغه به زبان فارسی گردآوری شده است که اولین ترجمه از ملا فتح‌الله کاشانی تا آخرین ترجمه از سید علی موسوی گرمارودی را در اختیار داریم و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌ایم. در این میان 10 کتاب ترجمه به صورت منظوم هم وجود دارد.

حدود 30 شرح از نهج‌البلاغه نیز باقی مانده است. تا به حال حدود 120 شرح در رابطه با نهج‌البلاغه نوشته شده که بعضی از آنها به مرور زمان از بین رفته اما الان در بازار نشر و کتابخانه‌ها حدود 30 شرح کامل ترتیبی نهج‌البلاغه وجود دارد. بر اساس سیر تاریخی اولین شرحی که باقی‌مانده، شرح نهج‌البلاغه ظهیرالدین بیهقی مربوط به قرن ششم است و پس از آن شرح ابن ابی‌الحدید، شرح این میثم بحرانی تا شرح آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور و جدیداً اولین جلد شرح نهج‌البلاغه از دکتر محمدعلی انصاری منتشر شده است. همچنین اولین شرح نهج‌البلاغه توسط یک بانو صورت گرفته که مربوط به سیده صدیقه صاحبکار خراسانی است. 7 جلد این شرح تا کنون منتشر شده که تا خطبه 91 نهج البلاغه را شامل می‌شود.

علاوه بر این، نهج‌البلاغه تاکنون به 40 زبان دنیا ترجمه شده که حدود 20 زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، ترکی استانبولی، روسی و ... را در این بخش به نمایش گذاشته‌ایم و در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است. کتاب‌هایی نیز در رابطه با واژگان، لغات، قاموس و اسناد و مدارک نهج‌البلاغه به نمایش گذاشته‌ایم.

ما تا به حال 1700 پایان‌نامه مخصوص نهج‌البلاغه شناسایی کردیم که قرار است در کتابی با عنوان کتاب پایان‌نامه‌شناسی نهج‌البلاغه رونمایی شود. این کتاب را استاد سلمان حبیبی بابلی جمع آوری کرده است.

علاوه بر پایان‌نامه، چند عنوان نشریه نیز با موضوعات امام علی(ع) و نهج‌البلاغه در این بخش به نمایش گذاشته شده است. همچنین کارشناسان ما در این بخش حضور دارند و به سؤالات بازدیدکنندگان در رابطه با امام علی(ع)، غدیر خم و نهج‌البلاغه پاسخ می‌دهند.

ـ در غرفه‌های مربوط به صحیفه سجادیه چه آثار و محصولاتی ارائه شده است؟

در این بخشه‌ها هم 500 کتاب در رابطه با صحیفه سجادیه به نمایش گذاشته شده است. البته تا کنون 2000 عنوان کتاب، مقاله و پایان‌نامه در رابطه با صحیفه شناسایی کردیم اما به دلیل محدودیتی که داریم، حدود 500 جلد کتاب در نمایشگاه عرضه شده است. از صحیفه سجادیه حدود 70 ترجمه به زبان فارسی ارائه شده و علاوه بر آن، به حدود 15 زبان دنیا ترجمه شده است. حدود بیست شرح صحیفه نیز به نمایش گذاشته شده است. برخی کتب مربوط به لغت و واژگان صحیفه سجادیه نیز در این بخش وجود دارد.

علاوه بر نشریات تخصصی که در رابطه با صحیفه سجادیه منتشر می‌شود، تا به حال 200 پایان‌نامه در رابطه با این موضوع شناسایی شده که در این بخش به نمایش درآمده است. کارشناسان حوزه صحیفه سجادیه نیز در این بخش حضور دارند و به سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند.

ـ چه برنامه‌های دیگری برای این بخش پیش‌بینی شده است؟

چهار نشست علمی در این بخش خواهیم داشت که با توجه به شعار بخش عترت، اساتید این نشست‌ها به موضوعات مربوط به سبک زندگی می‌پردازد. ما در این بخش بیشتر به سبک زندگی علوی خواهیم پرداخت چرا که معتقدیم اگر قرار است در مسیر زندگی امام و شهدا و راهی که رهبری ترسیم کردند حرکت کنیم باید به این اصل برگردیم.

رهبر معظم انقلاب بیست سال است که سبک زندگی را مطرح کرده‌ا‌ند اما مسئولان کمتر به آن توجه می‌کنند. اگر ما سبک زندگی علوی را در جامعه گسترش دهیم بسیاری از مشکلات و معضلاتی که امروز داریم برطرف خواهد شد.

captcha