به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی «افق» با حضور محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و میکائیل باقری، معاون قرآن ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به موضوع برنامههای قرآنی آموزش و پرورش پرداخت.
محمدرضا مسیبزاده در ابتدای این برنامه اظهار کرد: امسال بحث مدرسهمحوری برای ما بسیار اهمیت داشت و تلاش داشتیم تمامی فعالیتها با محوریت مدرسه و دانشآموزان باشد و همچنین به دنبال مشارکتپذیری و مشارکتجویی بودیم تا سازمانهای مختلف در برنامههای ما مشارکت داشته و در حوزه دانشآموزی به ما کمک کنند.
افزایش برنامههای قرآنی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاریوی ادامه داد: نکته دیگر جلوگیری از موازیکاری بود و امسال نه تنها برنامهای از برنامههای قرآنی ما در آموزش و پرورش کم نشد، بلکه برنامهها افزایش پیدا کرد و امیدواریم ثمرات این فعالیتها بین دانشآموزان و فرهنگیان خود را به خوبی نشان دهد.
مسیبزاده ادامه داد: در سه حوزه قرآن، عترت و نماز امسال طرحهای محوری را دنبال کردیم که در حوزه قرآن بحث حفظ موضوعی و حفظ ترتیبی را دنبال کردیم و در بحث عترت بحث امامشناسی و طرح مصباحالهدی را داشتیم و در بحث نماز نیز طرح «مبین» که مدیریت برنامه یاوران نماز بود، بین مدیران مدارس راهنمایی و ابتدایی داشتیم.
وی یادآور شد: همچنین طی سال گذشته بحث دارالقرآنهای آموزش و پرورش را با جدیت پیگیری کرده و تعدادی از دارالقرآنها را نیز راهاندازی کردیم.
رصد فعالیتهای قرآن و عترت آموزش و پرورش در سال جاریهمچنین، میکائیل باقری در این بخش از برنامه افق اظهار کرد: به این دلیل که بحث مدرسهمحوری دیدگاه اصلی ما بوده است، امسال رصد فعالیتهای قرآن و عترت را در دستور کار خواهیم داشت تا به طور دقیق بدانیم در این حوزهها چه اتفاقاتی در مدارس رخ میدهد.
وی افزود: با توجه به احیا و راهاندازی 650 مرکز دارالقرآن، یک مقدار از همسانسازی و نگرشهای نزدیک به هم فاصله داشتند و بخش عمدهای از مدیران از نیروهای جدیدالورود هستند که اطلاعات کمی از سابقه دارالقرآنها دارند و به همین دلیل دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآنها را خردادماه در تهران برگزار کردیم و بنا داریم از اول مهرماه امسال به یک محتوای واحد در فعالیت آموزشی دارالقرآنهای آموزش و پرورش برسیم.
90 درصد محتوای آموزشی دارالقرآنها آماده شده استباقری عنوان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد از محتوای آموزشی دارالقرآنها آماده شده است که اول مهر توزیع میشود و تلاش داریم از اول مهرماه گامهای اساسی برای رسیدن دانشآموزان به 10 سطح تعیین شده در دارالقرآنها برداریم. توانمندسازی مربیان پرورشی قرآنی که اغلب آنها در دارالقرآنها هستند از دیگر برنامههایی است که امسال در دستور کار ما قرار دارد.
وی افزود: ما طی دو سال گذشته طرح مصباحالهدی را با محوریت امامشناسی اجرا کردیم و سال گذشته 14 عنوان کتاب با عنوان 14 معصوم چاپ و در کشور توزیع شد و به جهت ایجاد محبت به فرزندانمان در دوره ابتدایی، یک سری قصه در حال تدوین است که از سال تحصیلی جاری توزیع میشود.
در این بخش از برنامه افق، محمدرضا مسیبزاده درباره سرنوشت مدارس قرآن آموزش و پرورش که طی سالهای گذشته راهاندازی شده بود، عنوان کرد: مدارس قرآن، سه نیم سال یا سه ترم تحصیلی فعالیت داشتند که جای تشکر از دستاندرکاران دارد و در همان زمان هم تعطیل شد که علت تعطیلی این مدارس نبود اعتبارات کافی بود و به این دلیل که اعتبارات تأمین نشد نتیجه لازم از فعالیت این مدارس به دست نیامد.
وی با بیان اینکه کار باید از مدرسه رقم بخورد، گفت: مراکز دارالقرآن مطالباتی برای افزایش دارند، اما ما قبول نمیکنیم؛ چرا که باید ظرفیتها و امکانات را بررسی کنیم و اگر فقط به توسعه توجه داشته باشیم و کیفیت را کنار بگذاریم در شأن قرآن نیست. در خصوص مدارس قرآن نیز آن حمایتی که باید انجام میشد، انجام نشد و به همین دلیل نیز این مدارس تعطیل شد.
فعالیت مدارس قرآن برنامهای ادامه داردمسیبزاده، ادامه داد: آموزش در دارالقرآنها، آموزش مکمل کتابهای درسی است ضمن اینکه ما همچنان بیش از دو هزار و 300 مدرسه قرآنی به عنوان مدارس قرآن برنامهای داریم که با سابقه قرآنی از جمله؛ معلم قرآنی، مدیر قرآنی و... فعالیت دارند و این مدارس به قوت خود باقی هستند و فقط مدارس قرآنی که در شیفت بعد از ظهر کار میکردند، تعطیل شدند.
در این بخش از برنامه افق، میکائیل باقری به برنامههای تابستانی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: در فصل تابستان علاوه بر اینکه دارالقرآنهای آموزش و پرورش فعال هستند، مدارس قرآن برنامهای نیز فعال هستند و با ثبت نام از دانشآموزان علاقهمند به ارائه خدمات آموزشی و قرآنی برای دانشآموزان میپردازند.
راهاندازی چادر عشایر در بخش آموزش و پرورش نمایشگاه قرآنمسیبزاده در این بخش از برنامه با اشاره به حضور آموزش و پرورش در نمایشگاه قرآن گفت: امسال برای نخستینبار چادر عشایر را به نمایشگاه قرآن آوردیم که یک کار ویژه است و در این چادر نحوه آموزش قرآن در عشایر ارائه شده است.
وی ادامه داد: در بخش آموزش و پرورش فعالیتهای مختلف قرآنی آموزش و پرورش در قالب غرفههای مختلف ارائه میشود و همانند سالهای گذشته فعالیتهای مختلف آموزشی، مسابقهای، ارائه دستاوردها و... در این بخش عرضه شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این بخش از برنامه در پاسخ به پرسش کاهش ساعت درس قرآن، اظهار کرد: اصلا نگران این موضوع نباید باشیم؛ چرا که کسر ساعت درسی به نحوی که مطرح شده است، نبوده است و برخی اظهارنظرات کم لطفی است.
وی افزود: با عنایت به اینکه چهار تا سه سال داریم، 46 ساعت آموزشی تبدیل به 45 ساعت رسیده است و تمام بحثها بر سر یک ساعت کاهش است؛ این یک ساعت کاهش با عنایت به اجرای سند ملی آموزش و پرورش است و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب ما موظف هستیم این سند را اجرایی کنیم و البته روح حاکم بر آموزش و پرورش، قرآن است و بقیه دروس باید در خدمت قرآن باشند.
مسیبزاده ادامه داد: ریاضی 53 ساعت بود که تبدیل به 50 ساعت شده است، ادبیات 27 ساعت بوده است که 26 ساعت شده است و این در حالی است که در مقطع ابتدایی که سرنوشتساز است، تغییری نداشته است و بحث، بحث متوسطه است که در علوم تجربی و ریاضی کاهش داشتهایم اما با این حال در علوم انسانی افزایش داشتهایم.
درس عربی آموزش و پرورش در خدمت قرآن استمدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر درس عربی به سمتی رفته است که عربی در خدمت قرآن باشد و به همین دلیل مثالها، مثالهای قرآنی است. معاون پژوهش در گزارشی که دو هفته پیش در کمیسیون آموزش عمومی قرآن داشتند، گزارش خوبی ارائه کردند که مورد توجه اعضا قرار گرفت و عنوان کردند که همه آموزشها به سمت قرآن میرود و اگر آموزشی وجود دارد در خدمت قرآن است.
در این بخش از برنامه افق، میکائیل باقری با اشاره به مسابقات قرآن دانشآموزی، گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز یکی از ابزارهای جذاب و پرطرفدار بین دانشآموزان است که ما نیز از این ابزار برای تربیت قرآنی دانشآموزان استفاده میکنیم.
وی افزود: در سی و چهارمین دوره مسابقات حدود هفت میلیون دانشآموز در 9 رشته شرکت کردند که در مرحله آموزشگاه مسابقات به صورت کتبی برگزار شد و مرحله استانی به صورت کتبی و شفاهی برگزار شد و مرحله کشوری نیز شفاهی برگزار میشود.
باقری با بیان اینکه مسابقات کشوری در خراسان رضوی پژوهشی و همدان آوایی برگزار میشود، گفت: مسابقات کشوری در مشهد از 25 تیرماه با حضور هزار و 188 نفر دانشآموز برگزار میشود و از سوم تا یازدهم مردادماه نیز مسابقات در همدان برگزار میشود.
وی ادامه داد: در مسابقات آوایی، افزایش حفظ ویژه که 5، 10، 20 و کل قرآن و رشته ترتیلخوانی است که به 9 سطح قبلی مسابقات اضافه میشود و در مجموع 14 سطح خواهیم داشت. امسال تغییر دیگری در مسابقات حاصل شده است که بحث برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن است که با حضور 40 کشور اسلامی و غیراسلامی برگزار میشود.
مسیبزاده عنوان کرد: مسابقات بینالمللی قرآن نیمه دوم سال جاری برای اولین بار برگزار میشود و اتفاق دیگر مسابقات قرآن فرهنگیان است که پیش از این مسابقات فرهنگیان را به این صورت متمرکز نداشتیم امسال برای نخستینبار برگزار میشود.