ساعاتی با شهردار شب تهران/ شهری با 40 هزار پلاک فقیر
کد خبر: 3508324
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
ایکنا گزارش می‌دهد:

ساعاتی با شهردار شب تهران/ شهری با 40 هزار پلاک فقیر

گروه جامعه: خبرنگاران، شب گذشته ساعاتی را همراه شهردار شب تهران شدند تا معادله‌ای را بیابند مبنی بر اینکه روزانه 15 تن غذا در تهران دور ریخته می‌شود و این در حالی است که این شهر 15 هزار نفر نیازمند نان شب دارد.

اعتیاد، فقربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) می‌دانستید تهران، شهردار شب دارد؟ 40 مدیر شهرداری تهران به نوبت هر شب یک نفر به عنوان شهردار شب فعالیت کرده و تا صبح به مناطق مختلف تهران سر می‌زنند؛ از جمله شب گذشته فرزاد 

هوشیار، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، شهردار شب تهران بود که خبرنگاران حوزه شهری را نیز در شبگردی خود شریک کرد.

وی ابتدا در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت شب‌های شهر تهران پرداخت و گفت: تهران شهردار شب دارد و علاوه بر این شهردار 60 هزار نفر طی شب در بخش‌های مختلف مدیریت شهری مشغول به کار هستند. اما مشکل بزرگ این است که علاوه بر مدیریت فعال شهری در شب‌های تهران، آسیب‌های اجتماعی شهر تهران نیز شب‌ها فعال است.

آسیب‌های اجتماعی تهران تبدیل به سونامی شده است

هوشیار، اعتیاد، کارتون خوابی، خانه‌های مجردی و... را جزو آسیب‌های فعال شبانه تهران برشمرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی شهر تهران تبدیل به سونامی شده و نیازمند مشارکت مردمی در این حوزه هستیم اما خوشبختانه حضور مردم برای مقابله با این آسیب‌های اجتماعی نیز در حال تبدیل شدن به سونامی است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت کارتون خوابی در تهران پرداخت و گفت: یکی از آسیب‌های زیرپوست شهر تهران کارتون خوابی است و ما در 18 مرکز هر روز میزبان سه هزار کارتون خواب هستیم که این افراد خدمات کاهش آسیب دریافت می‌کنند که از این تعداد یک مرکز به نام مددسرای بانوان آفتاب ویژه بانوان و 17 مرکز دیگر ویژه آقایان است.

کارتون خواب‌های تهران مبتلا به ایدز، سل و هپاتیت هستند

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه کارتون خواب‌های شهر تهران 10 درصد مبتلا به ایدز و 10 درصد مبتلا به سل و هپاتیت هستند که این بیماری‌ها در بین بانوان بیشتر است، گفت: در این مددسراها شام، امکان حمام و محل خواب در اختیار کارتون خواب‌ها قرار داده می شود و موارد حاد روانی و عفونی نیز شناسایی شده و به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی از تکمیل شدن چرخه خدمات به کارتون خواب‌ها نیز سخن گفت و اظهار کرد: قبلاً فقط خدمات شبانه به کارتون خواب‌ها ارائه می‌شد اما اکنون خدمات، کامل شده و در کنار مددسراها کمپ‌های ترک اعتیاد نیز دایر شده است.

اعتیاد عامل اصلی کارتون خوابی در کشور

هوشیار با اشاره به اینکه اعتیاد مهم‌ترین عامل کارتون خوابی در جوامع مختلف است، گفت: در خارج از کشور اعتیاد به الکل و در ایران اعتیاد به مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی عامل اصلی کارتون خوابی است و مددکاران در مددسراها با معتادان صحبت کرده و افرادی که علاقه‌مند به ترک هستند را به مراکز ترک اعتیاد که رایگان بوده و توسط خیران اداره می‌شود، معرفی می‌کنند.

وی از کمپ ترک اعتیاد «آفتاب امید» به عنوان بزرگ‌ترین کمپ ترک اعتیاد کشور که به کمک خیران راه‌اندازی شده است نام برد و گفت: افراد بعد از ترک در مرکز بهاران به عنوان مرکز اجتماعی خانواده‌محور، پذیرش و برای زندگی سالم در اجتماع آماده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد: مراکز بهاران با ظرفیت پنج هزار نفر در 45 مرکز طراحی شده است که تاکنون 22 مرکز آن راه‌اندازی شده است و در این مراکز با شناسایی خانواده‌ها و سم‌زدایی روانی و شناسایی استعداد شغلی طی فاصله 6 تا 9 ماه، سعی می‌شود افراد برای زندگی دوباره آماده شوند.

سه هزار کودک کار در سه هزار مدرسه زندگی کردن آموزش می‌بینند

وی در ادامه به فعالیت‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص کودکان کار و خیابانی اشاره، و اظهار کرد: مراکز پرتو ویژه کودکان کار و خیابانی در 18 مدرسه راه‌اندازی شده است که سه هزار کودک در آن تحصیل کرده و در خصوص توانمندسازی رفتاری، خانوادگی و شغلی آموزش‌ می‌بینند. 60 درصد این کودکان اتباع خارجی هستند و 95 درصد آنها خانواده دارند و 100 درصد این مراکز نیز توسط خیران اداره می‌شود.

شب‌های تهران بوی کارتو‌ن‌خوابی، اعتیاد، فقر و مهربانی می‌دهد

15 هزار تهرانی نیازمند نان شب هستند

بخش بعدی سخنان هوشیار به موضوع فقر در تهران اختصاص داشت. وی با اشاره به اینکه در شهر تهران بیش از 40 هزار پلاک فقیر شناسایی شده است، گفت: در تهران 15 هزار نفر نیازمند نان شب هستند. این افراد در 60 کلونی توسط گروه‌های جهادی شناسایی شده‌اند.

بر اساس گزارش ایکنا نصیری، معاون رفاه و مشارکت‌های مردمی سازمان شهرداری تهران که در این شبگردی همراه خبرنگاران بود در ادامه سخنان هوشیار با اشاره به اجرای طرح «یک لقمه مهربانی» توسط شهرداری تهران گفت: در این طرح غذاهای مازاد مردم جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار داده می‌شود البته مردم با پرداخت 10 هزار تومان کمک نقدی هم می‌توانند یک پرس غذا برای نیازمندان تهیه کنند.

تاکنون 36 میلیون تومان برای طرح یک لقمه مهربانی جمع‌آوری شده است

وی اعلام کرد: تاکنون 36 میلیون تومان برای طرح یک لقمه مهربانی جمع‌آوری شده که بیش از پیش‌بینی ما بوده و انتظار داریم تا پایان ماه رمضان این مقدار به 100 میلیون تومان برسد.

شب‌های تهران بوی کارتو‌ن‌خوابی، اعتیاد، فقر و مهربانی می‌دهد

15 تن غذا در تهران دور ریخته می‌شود

نصیری در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس اعلام فائو، 35 درصد غذای مردم شهر تهران یعنی 15 تُن غذا دور ریخته می‌شود، گفت: نیازمند این مسئله هستیم که کمپین یک لقمه مهربانی در طول سال پایدار باشد.

شماره تلفن مهربانی شهروندان تهرانی: 4379

وی تصریح کرد: بدون محدودیت هر ساعتی که شهروندان بخواهند می‌توانند با شماره تلفن 4379 تماس بگیرند و هر تعداد پرس غذا را که علاقه‌مند بودند به مأموران ما تحویل دهند که تاکنون مردم 9 هزار و 850 پرس غذا به نیازمندان هدیه کرده‌اند.

نصیری با اشاره به اینکه تأکید ما حضور خود خیران در اجرای طرح و رساندن غذا توسط ایشان به دست نیازمندان است، گفت: تمام شهروندانی که در این طرح حضور داشتند از این حضور اظهار رضایت کرده‌اند.

وی همچنین گفت: مواد خام تهیه غذا، لباس و هر مایحتاج دیگری را مردم می‌توانند به مأموران ما تحویل دهند تا به دست نیازمندان رسانده شود.

شب‌های تهران بوی کارتو‌ن‌خوابی، اعتیاد، فقر و مهربانی می‌دهد

کارگران 4 کوره‌پزخانه تهران میهمان خیران تهرانی

پس از صحبت‌های شهردار شب تهران و معاون رفاه و مشارکت‌های مردمی سازمان شهرداری تهران که بخش‌هایی از این صحبت‌ها در مسیر حرکت صورت گرفت و خبرنگاران فرصت یافتند در اتوبوس سؤال‌های خود در خصوص مسائل شهری و طرح‌های یک لقمه مهربانی و حامی را مطرح کنند و پس از طی بیش از یک ساعت و نیم فاصله به محل کوره‌پزخانه‌های تهران منطقه 20 رسیدیم.

به کمک خیران و با شناسایی گروه‌های جهادی برای هزار و 200 نفر از ساکنان روستای محمودآباد از توابع منطقه 20 تهران که جزو سکونت‌‌گاه‌های غیر رسمی تهران محسوب می‌شود و همگی ساکنان آن کارگرهای این کوره‌پزخانه‌ها هستند سفره افطاری پهن شده بود، سفره افطاری که کارگران و خانواده‌های آنها، مسئولان شهرداری تهران و خبرنگاران با هم کنار آن نشستند و افطار خود را باز کردند. البته هزینه هزار و 200 غذای این سفره را خیران برای کارگران و هزینه 60 پرس غذا را شهرداری تهران برای مسئولان شهرداری و خبرنگاران تقبل کرده بود.

اگر چه فقر در این منطقه از تهران بی‌داد می‌کرد اما دل‌های مردمان این نقطه بزرگتر از همه جای تهران بود، به راستی کجای تهران را سراغ دارید که یک دفعه 30 تا 40 خبرنگار که تعداد زیادی از آنها خانم بودند وارد میهمانی شوند و مردم بدون اینکه بپرسند شما از کجا آمده‌اید و چه کسی هستید در خانه‌های خود را به روی آنها باز کنند و با اصرار بخواهند که میهمان آنها شوید.

اگر چه افطاری را خیران تهیه کرده بودند اما همه باور داشتیم که میهمان کارگران خسته، دردمند، فقیر اما مهربان کوره‌پزخانه‌های تهران هستیم.

دومین محل بازدید شهردار شب تهران و خبرنگاران «کمپ خاورشهر» بزرگ‌ترین کمپ ترک اعتیاد کشور بود. کمپی که با متد علمی برای ترک اعتیاد افراد خودمعرف توسط شهرداری تهران ساخته شده اما توسط مردم و خیران اداره می‌شود.

شب‌های تهران بوی کارتو‌ن‌خوابی، اعتیاد، فقر و مهربانی می‌دهد

فاصله همه ما با کارتون‌خوابی به اندازه یک اتفاق است

تمامی افراد حاضر در این کمپ معتادان کارتون‌خواب بودند اما نکته جالب این بود که تعداد قابل توجهی از این کارتون‌خواب‌ها دارای تحصیلات عالی، مسلط به زبان انگلیسی و بعضاً سایر زبان‌ها، افرادی با مشاغل بالا و... بودند. همین مسئله بود که موجب می‌شد سیده کوثر افضلی، از مسئولان این کمپ عمیقاً معتقد باشد فاصله همه ما با کارتون‌خوابی به اندازه یک اتفاق است.

در ادامه یوسف دولتی، مدیرعامل مراکز بهبودی اقامتی استان تهران طی سخنانی به معرفی این کمپ پرداخت و اظهار کرد: کارتون‌خواب‌هایی که داوطلب ترک اعتیاد هستند برای دوره‌ای 28 روزه (اما قابل تمدید) به این مرکز آورده می‌شوند، پس از درمان اولیه رها نشده و مراقبت‌های بعد از خروج از مرکز برای آنها انجام می‌شود.

در ادامه خبرنگاران در جمع معتادان حاضر شدند و آنها با سربلندی هر کدام اول سلام کرده و بعد روزهای پاک بودنشان را بلند اعلام می‌کردند و بقیه به آنها «ماشاءالله» گفتند و از خداوند به خاطر پاکی آن روزشان تشکر کردند.

تشریح روند پذیرش و ترک اعتیاد معتادان بخش پایانی این شبگردی بود.

 

captcha