چاپ مصحف برای مخاطبان جنوب شرق آسیا
کد خبر: 3509160
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
سرابی درگفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

چاپ مصحف برای مخاطبان جنوب شرق آسیا

گروه ادب: قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی گفت: پس از تهیه مصحف مناسب برای خوانش مخاطبان عرب، درحال آماده‌سازی مصحف جمهوری اسلامی بر اساس نسخ و اعراب‌گذاری خاص مخاطبان حوزه جنوب شرق آسیا هستیم که به زودی منتشر می‌شود.

سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه پس از تهیه مصحف مناسب برای تسهیل قرائت مخاطبان عرب، در حال آماده‌سازی مصحف جمهوری اسلامی بر اساس خط نسخ و اعراب‌گذاری خاص مخاطبان حوزه جنوب‌شرق آسیا هستیم که به زودی منتشر می‌شود، توضیح داد: اهالی کشورهای مختلف جهان نیازهای متفاوتی در خوانش دارند و ضبط مصحف مناسب در هر منطقه‌ای باید متناسب با زبان آن منطقه باشد، بنابراین در گام نخست در تهیه مصحف برای کشورهای دیگر برای مسلمانان خارج از کشور، سه منطقه درجهان اسلام مورد توجه قرارگرفت.

وی افزود: جهان اسلام را به سه منطقه عربی، فارسی‌زبانان و منطقه جنوب شرق آسیا (شامل شبه قاره هند، بنگلادش، پاکستان و مناطق شرقی‌تر چون اندونزی و مالزی) تقسیم‌کرده‌ایم و برای هریک مطابق اعراب‌گذاری و ضبط مناسب بازبان رایج در آن منطقه، مصحف جمهوری اسلامی را تهیه می‌کنیم. در گام نخست ضبط رایج درمنطقه عربی را روی مصحف‌ها پیاده‌ کرده‌ایم که در 500 هزار نسخه چاپ و در کشورهای عربی توزیع شده و فایل آن در اختیار ناشران دیگرکشورها، ازجمله ناشران لبنانی قرار گرفته که در صورت نیاز به نشر آن اقدام کنند.

سرابی گفت: در گام بعدی تهیه مصحف مناسب برای خوانش اهالی جنوب شرق آسیا در دستور کار است. این منطقه از نظر خط و خوشنویسی، نسخ خاصی دارند و درحال آماده‌سازی مصحف بر اساس نسخ این کشورها با اعراب‌گذاری مناسب با آن منطقه هستیم که به زودی ان‌شاء الله آماده خواهدشد.

وی تاکید کرد: قرآن‌های مخصوص مخاطبان ایرانی و فارسی‌زبان را نیز با رعایت اصول رسم‌المصحف تهیه می‌کنیم که می‌تواند در کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان نیز استفاده شود.

سرابی با بیان اینکه اساتید متعددی در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در حال کتابت هستند، گفت: تعدادی از این اساتید مصحف خود را به اتمام رسانده‌اند که از جمله آنها می‌توان به محمدعلی قربانی و مرتضی رهنما اشاره کرد که به زودی مصحف به کتابت این اساتید چاپ می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی رویکرد آموزشی بر پژوهش غلبه داشته است، توضیح داد: کتابت قرآن در کشور ما در سده اخیر خصوصا در دوران پهلوی و اواخر حکومت قاجار مورد توجه نبوده و با سیر نزولی روبه‌رو شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه هرچه بیشتر به هنرهای اسلامی کتابت نیز رشد کرد. خصوصا در دهه اخیر با تاسیس دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی که با اشارات مقام معظم رهبری شکل گرفت، شاهد گام‌های رو به جلو در عرصه کتابت قرآن بوده‌ایم که با برگزاری کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف رشد محسوسی را طی می‌کند.

سرابی تاکید کرد: در ابعاد آموزشی و پژوهشی حوزه کتابت نیازمند کارهای جدی هستیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هم در محور آموزش با برگزاری کارگاه‌های متعدد با حضور اساتید اهل فن سعی کرده‌ایم با ایجاد بستر هم‌افزایی بین کاتبان امکان تبادل تجربیات برای افزایش مهارت کاتبان را فراهم کنیم و هم در محور ترویجی کتابت نیز چندین جشنواره برگزار کرده‌ایم، اما درحوزه پژوهش مسئله پیچیده‌تر است. امسال کارگاه‌های آموزشی دارالکتابه پژوهش محور شده‌اند به گونه‌ای که اساتید برجسته این حوزه در کارگاه‌های آموزشی به ارائه مفاهیم و یافته‌های علمی خود نیز می‌پردازند. به عنوان نمونه می‌توان به بحث طراحی حروف در قالب خط نسخ کتابت بر اساس نیازهای خوانشی نسل امروز اشاره کرد که از اساتید این حوزه که کرسی دانشگاهی دارند دعوت‌کرده‌ایم تا یافته‌های علمی خود را دراین زمینه ارائه کنند.

وی افزود: از سوی دیگر سعی داریم که جشنواره‌های ترویجی را نیز پژوهش محور کنیم تا عمق علمی کتابت افزایش یابد و طراحی حروف نیز علمی‌تر شود.

captcha