درخشش جهاد دانشگاهی در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌های برتر قرآنی
کد خبر: 3510372
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲

درخشش جهاد دانشگاهی در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌های برتر قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی در حالی عصر روز شنبه، پنجم تیرماه به کار خود پایان داد که در آن جهاد دانشگاهی به عنوان دستگاه برتر قرآنی به همراه تعداد دیگری از نهادها معرفی شد.

درخشش جهاد دانشگاهی در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌های برتر قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی بعدازظهر امروز، پنجم تیرماه با حضور جمعی از مسئولان کشورمان در تالار سوره حوزه هنری و با تلاوت آیاتی از کلام الله وحی توسط محمد کرمانی، قاری ممتاز کشورمان برگزار شد.
دسته‌بندی دستگاه‌ها در دو گروه شایسته تحسین و تکریم
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در سخنانی با اشاره به اینکه این دومین همایش پایش دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی کشور را در ماه نزول قرآن کریم برگزار می کنیم، گفت: در قرآن کریم افراد به نسبت میزان توجه به قرآن کریم به سه دسته تقسیم شده‌اند؛ اول عده‌ای که برگزیده ما هم بودند و ارث برنده کتاب بودند، نسبت به کتاب ظلم کرده و حق آن را ادا نکردند و جایگاه کتاب را در حوزه خانواده و اجتماع و ... ادا نکردند.
وی با اشاره به اینکه گروه دوم نیز بینابین هستند، افزود: این گروه افرادی هستند که به بخشی از قرآن عمل نموده و به بخش دیگر نیز عمل نکردند، گروه سومی نیز بودند که گوی سبقت را نسبت به عمل به قرآن کریم از بقیه ربودند و معنویات و کمالات انسانی را با همین کتاب و به اذن الهی طی کردند و فضل کریم هم همین است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: ما به عنوان حکومت جمiوری اسلامی و دستگاه‌های زیر مجموعه نظامی که رسالت اصلی خود را توسعه فرهنگ قرآنی قرار داده است، چه نسبتی با قرآن کریم داریم، باید نگاه کنیم و ببینیم که از کدام یک از گروه‌های سه گانه هستیم. این امر بسیار امر حساس و مهمی است که باید امروز پاسخ آن را بدهیم تا فردا در روز قیامت سربلند باشیم.
محمدی خاطرنشان کرد: اینکه قرآن کریم به عنوانی زیرسازی‌ترین و اصولی‌ترین جایگاه‌ها در نظام فکری و طراحی برنامه ما در دستگاه‌ها مطرح باشد نقطه اصولی و اساسی است، باید ببینیم اینگونه است یا خیر، اینکه تک تک قوانین بایستی بر اساس رویکرد قرآنی صورت بگیرد نکته دیگری است که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.
وی افزود: ما اگر بتوانیم فهم روشن و واضحی از ساحت قرآن کریم داشته باشیم و بتوانیم قرآن را نه به عنوان یک امر در حاشیه بلکه در متن و در اساس و بنیان همه حرکت‌های خودمان به عنوان تنها مرجع برای رفع تمام مشکلات دریافت کنیم، آن موقع است که می‌توانیم دستگاه‌های قرآن بنیان را در جمهوری اسلامی داشته باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با تأکید بر اینکه تک تک مسئولان ما به عنوان راهبران دستگاه‌ها پاسخگو خواهند بود، گفت: خوشحال هستیم که در سایه توجه ویژه نظام به قرآن کریم شاهد توجه ویژه همه دستگاه‌ها به قرآن کریم هستیم. اینکه بعد از 36 سال از انقلاب اسلامی امروز دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی معرفی می‌شوند نکته اساسی برای اثبات توجه به قرآن در نظام است و اساساً تأسیس نظام جمهوری اسلامی بزرگترین عمل به قرآن کریم بوده است و این عمل باید خود را در دستگاه‌های نظام نشان دهد.
محمدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی شورای توسعه ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی بوده است، گفت: طرح ملی پایش عملکرد دستگاه‌ها بر اساس همین بند از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که در سال 93 آغاز شد و در سال 94 نیز ادامه یافت.
وی اذعان کرد: امسال و در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی 13 دستگاه و پنج استان برتر معرفی خواهند شد. البته دستگاه‌ها را در دو گروه قرار داده‌ایم که شامل گروه شایسته تکریم و گروه شایسته تحسین است. گروه تکریم دستگاه‌های اصلی هستند که دارای فعالیت‌های ویژه بوده و نگاه جامعی به فعالیت‌ها دارند، در بحث تحسین نیز دستگاه‌هایی مدنظر قرار گرفته است که دارای مصادیقی از کارکردهای ویژه و موردی هستند که قابلیت ستایش را دارند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به اعلام اسامی دستگاه‌های برتر این دوره پرداخت و گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهزیستی کشور، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی قرآن، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم، دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مردمی و کارگروه قرآن بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء به عنوان دستگاه‌های شایسته تکریم شناخته شده‌اند.
محمدی گفت: هیئت پایش ما که ترکیبی از 13 کارشناس از دستگاه‌های مختلف بوده به این نتیجه رسیده است که این دستگاه‌ها مورد تکریم قرار گیرد، در شوراهای استانی هم پنج استان بوشهر، گلستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی به عنوان استان‌های برتر معرفی شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: چهار دستگاه هم به عنوان دستگاه شایسته تحسین در این دوره از پایش معرفی شده است که شامل مجلس شورای اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان، قوه قضائیه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت نفت است. البته برخی وزارتخانه‌های دیگر نیز فعالیت‌های قرآنی درخوری داشته‌اند که در دستور کار پایش در سال‌های آتی قرار خواهند گرفت.
محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سری از نکات کلیدی و ویژه وجود دارد که اگر به آن توجه شود، می‌تواند در پیشبرد فرهنگ قرآنی موثر باشد، یکی از این نکات بحث تسریع در تدوین و تصویب اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی است، بالاترین سند، منشور است و اگر این منشور خوب فهمیده و خوب اجرا شود و طرح‌های زیرمجموعه آن به درستی تحقق یابد می‌توان گام‌های بلندی برای توسعه فرهنگ قرآن برداشت.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان اذعان کرد: تسریع در راه‌اندازی و ایجاد مرکز آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش، تسریع در تدوین مبانی و الگوهای مطلوب زندگی قرآنی از دیدگاه قرآن، تسریع در بازنگری نحوه پیگیری امور به شوراهای هماهنگی استان‌ها، تسریع در استقرار ساختار قرارگاه راهبری در طرح ملی حفظ قرآن و... از جمله بایسته‌هایی است که اگر مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان گام‌های موثری در توسعه فرهنگ قرآنی برداشت.
در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه امیدواریم این قبیل حرکات منشأ خیر واقع شود، گفت: به نوبه خودم از شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای برگزاری چنین برنامه‌هایی تقدیر می‌کنم.
فعالیت‌هایی که حوزه‌های علمیه را دستگاه برتر کرد
وی با بیان اینکه افتخار دارم در جلسات شورا حضور می‌یابم، گفت: در حوزه‌های علمیه هم دو مسئله را درباره قرآن و توسعه فرهنگ قرآن مد نظر قرار داده‌ایم، موضوع اول شکل‌گیری شورای قرآنی در حوزه علمیه بوده است.
فرحانی تصریح کرد: ما امروز در حوزه علمیه شش معاونت فعال و مهم را با بحث قرآن درگیر کرده‌ایم، کمیسیون‌های چهارگانه‌ای که زیر نظر شورا فعال است به گونه‌ای طراحی شده است که معاونان نیز درگیر شوند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه اذعان کرد: این معاونت‌ها در بخش پژوهش، آموزش، تبلیغ، تهذیب، بین‌الملل و در بخش امر حوزه‌ها و مسئله سلامت فعال هستند. دفتر قرآن و عترت در ساختار کاری حوزه‌های علمیه پا گرفت و به عنوان دبیرخانه هماهنگ کننده فعالیت‌های این معاونت‌ها از یک طرف و ارتباط دادن این فعالیت‌ها با استان‌ها از طرف دیگر، فعالیت خوبی را انجام داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه نیز در زمینه تربیت اساتید قرآن و تقویت بحث حفظ و جلسات انس با قرآن بحث معارف قرآن در سطح کشور برنامه‌های بسیار خوبی انجام شده است. این برنامه‌ها در راستای تقویت وضعیت فعالیت قرآنی در برنامه آموزشی فعلی حوزه بوده است.
فرحانی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر ماه اصلاح برنامه آموزشی حوزه بوده است، حوزه‌ها بیشتر به این دلیل در زمره دستگاه‌های برتر قرآنی معرفی شده است.
در بخش دیگری از این مراسم دستگاه‌های شایسته تکریم که 13 نهاد بودند با حضور علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سیدعبدالله موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مورد تجلیل قرار گرفتند.
معرفی دستگاه‌های شایسته تکریم
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ به خاطر بازطراحی برنامه‌های درسی رشته علوم و معارف قرآن و حدیث.
وزارت آموزش و پرورش؛ به خاطر راه‌اندازی 31 هزار و 700 هیئت مذهبی و 600 دارالقرآن و نیز 580 هیئت ویژه فرهنگیان.
سازمان اوقاف و امور خیریه؛ به خاطر اهتمام به ساماندهی مسابقات قرآن و فعال‌سازی ستاد مسابقات قرآن و نیز نوآوری در برگزاری مسابقات قرآن.
ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ به خاطر فعالیت در زمینه ارتقای سطح مهارت‌های قرآنی فرماندهان، مدیران و کارکنان.
جهاد دانشگاهی؛ به ‌خاطر ایجاد مرکز رشد و شکوفائی فناوری‌ها و هنر قرآنی و نیز ایجاد مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم.
سازمان تبلیغات اسلامی؛ به خاطر حسن اجرای مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن از سال 1385 تا کنون.
شورای عالی قرآن؛ به خاطر حسن اجرای ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم.
جامعة المصطفی(ص) العالمیه؛ به خاطر راه‌اندازی شبکه قرآنی گسترده در عرصه بین‌الملل.
مرکز حوزه علمیه؛ به خاطر فعالیت در زمینه تصویب واحدهای درسی دانشی و مهارتی قرآن در برنامه درسی جدید حوزه‌های علمیه.
سازمان بهزیستی کشور؛ به خاطر اهتمام در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز اهتمام جدی به فعالیت‌های قرآنی مددجویان.
دبیرخانه ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد؛ به خاطر توسعه مباحث فهم و تفسیر قرآن کریم در کانون‌ها و برگزاری جشنواره قرآنی «مدهامتان».
اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردمی کشور؛ به خاطر فعالیت‌های قرآنی مطلوب در مناطق محروم.
کارگروه قرآنی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء؛ به خاطر اهتمام به تشکیل جهاد فرهنگی و قرآنی و اجرای فعالیت‌هایی در راستای منویات مقام معظم رهبری.
در ادامه این مراسم که تا زمان اذان مغرب ادامه داشت، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به بیان سخنانی کوتاه در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارتخانه متبوعش پرداخت.
راه‌اندازی بیش از 1400 دارالقرآن تا پایان سال 96
فانی گفت: در آموزش و پرورش اعتقاد داریم اصل حرکت قرآن در پایه‌های ابتدائی و متوسط اول و دوم شکل می‌گیرد. برای همین تلاش کردیم در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش که بالغ بر ۶۰۰ دارالقرآن است، این رویکرد را مد نظر داشته باشیم.
وی افزود: رویکرد ما به دارالقرآن‌ها رویکرد قرارگاهی است و برای همین است که دارالقرآن‌های مرکزی برای فرماندهی آموزش قرآن به دانش‌آموزان هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کشور حدود ۷۲۰ منطقه آموزشی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم بتوانیم تا آخر سال ۹۶ در هر منطقه آموزشی یک دارالقرآن برای دختران و یک دارالقرآن ویژه پسران(در مجموع 1440 دارالقرآن) راه‌اندازی کنیم.
وی در پایان از برگزاری دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای برتر قرآنی و انتخاب آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر قرآنی کشور قدردانی کرد.
سوالاتی در مورد قرآن مطرح شود که بازگشت ما به قرآن را در پی داشته باشد
سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، وی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن جایگاه اصلی و رفیعی در بین دانشگاه‌های کشور دارد، گفت: دانشگاه‌های کشور نزدیک به پنج میلیون دانشجو دارند که  همه آنها قشر جوان و نخبه هستند، اگر بتوانیم به نوعی آنها را با فعالیت‌های قرآنی مأنوس کنیم حرکت بسیار مناسبی خواهد بود.
وی افزود: اگر این کار صورت بگیرد از طریق آن تمام جامعه می‌تواند از قرآن کریم بهره‌مند شوند.
هاشمی در ادامه به حضور بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: در سردر یکی از غرفه‌های بخش دانشگاهی نوشته شده است «اگر قرآن در زندگی ما نبود چه می‌شد؟»، ما باید از اینگونه سوالات ارزشمند و معنادار را مطرح کنیم تا از این طریق بازگشتی به قرآن داشته باشیم.
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر علوم خاطرشان کرد: باید بدانیم که اگر قرآن در زندگی ما نبود چه اتفاقاتی ممکن بود واقع شود، بنابراین از طریق مطرح کردن چنین سوالاتی است که می‌توانیم بازگشتی به قرآن داشته باشیم.
وی در پایان اذعان کرد: دانشگاهیان ما باید با تدبر و  تمسک به قرآن به اعتلای سطح فرهنگی جامعه کمک کنند. بیش از 40 حوزه  فعالیت در دانشگاه‌ها در عرصه مفاهیم قرآن کریم داریم که باید به سوالات جدی ما در این زمینه پاسخ دهد.
رونمایی از چهار طرح
رونمایی از چهار طرح ویژه قرآنی یکی دیگر از بخش‌های دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی بود.
در این بخش طرح ملی حفظ قرآن کریم، رهنمودهای فرزانه مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها در زمینه قرآن، طرح مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و سند راهبردی هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر رونمایی شد.
معرفی پنج استان برتر
در ادامه نیز پنج استان برتر به خاطر انسجام بخشی به فعالیت‌های قرآنی در سطح استان مورد تجلیل قرار گرفتند، این استان‌ها عبارت از؛ بوشهر، گلستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی بودند.
اجرای گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) بخش دیگری از برنامه‌های این همایش بود و پس از آن نیز سید عبدالله موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش در سخنانی گفت:  خداوند را سپاسگزاریم که در فضای موجود همه دستگاه‌ها و نهادهای موجود در جامعه به نوعی دارای فعالیت قرآنی هستند.
وی در پایان افزود: قبل از انقلاب در مورد ارتش گفته می‌شد که ساختمانش پشت به قبله است اما امروزه به جایگاهی رسیده است که به عنوان دستگاه برتر قرآنی در میان سایر دستگاه‌ها معرفی شده و مورد تجلیل قرار می‌گیرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد ارتش روزی به عنوان دستگاه برتر قرآنی به همگان معرفی شود.
یادآور می‌شود، در این مراسم قرار بود رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر حوزه‌های علمیه نیز حضور داشته باشند، که این همایش با حضور نمایندگان این افراد و البته، وزیر آموزش و پرورش، معاون پرورشی این وزارتخانه، رئیس  و جمعی از معاونان جهاد دانشگاهی، جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمع دیگری از مدیران دستگاه‌هایی که تجلیل شدند، برگزار شد.
captcha