ممنوعیت فعالیت شبکه‌ ماهواره‌ای سلفی در بنگلادش
کد خبر: 3514076
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

ممنوعیت فعالیت شبکه‌ ماهواره‌ای سلفی در بنگلادش

گروه بین‌الملل: دولت بنگلادش پخش برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای «صلح» را که وابسته به «ذاکر نایک»، رهبر سلفی هندی است؛ به اتهام حمایت از افراط‌گرایی و تروریسم قطع کرد.

ممنوعیت فعالیت شبکه‌ ماهواره‌ای سلفی در بنگلادش
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه القدس العربی، دولت بنگلادش دیروز، 20 تیرماه با صدور حکمی فعالیت شبکه ماهواره‌ای تلویزیونی «سلام»(صلح) که از دبی در بنگلادش پخش می‌شد، به‌دلیل ترویج افراط‌گرایی و تشویق به فعالیت‌های تروریستی در قالب موعظه‌ و سخنرانی از سوی «ذاکر نایک»، رهبر سلفی هندی‌الاصل ممنوع کرد.
حس الحق اینو، وزیر اطلاعات بنگلادش  در خصوص ممنوع کردن پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی صلح گفت: تاکنون شکایت‌های زیادی در این خصوص دریافت شده اما تصمیم‌گیری در این زمینه به زمان بیشتری نیاز دارد.
کارشناسان اطلاعات بنگلادش معتقدند سخنرانی‌های افراطی این رهبر سلفی باعث تحریک و حمله به رستوران گلشن در هفته گذشته و قتل 22 نفر شده است.
این شبکه فعالیت رسا‌نه‌ای خود را سال 2011 به زبان بنگالی آغاز کرد و پس از کسب شهرت و محبوبیت در کشور بنگلادش با ترجمه برنامه‌های خود به زبان‌های مختلف طرفدارانی را در نقاط مختلف جهان پیدا کرد.
به گفته رسانه‌های محلی یکی از عاملان حادثه تروریستی اخیر داکا که در این حمله کشته شد، از هواداران اصلی ذاکر نایک و برنامه‌های تبلیغاتی او در شبکه‌های اجتماعی بوده است.
امیر حسین آمو، وزیر صنایع بنگلادش نیز دیروز طی سخنانی گفت: پخش مطالب تفرقه‌افکنانه و حمایت از فعالیت‌های افراطی از جمله دلایل قطع برنامه‌های شبکه تلویزیونی صلح است.
ذاکر نایک، یکی از چهره‌های افراطی و رهبر گروه سلفی هند است که با راه‌اندازی شبکه تلویزیونی صلح و مرکز تحقیقات اسلامی، فعالیت گسترده‌ای برای ترویج افکار سلفی‌گری و وهابی در هند آغاز کرده است.
مهاجمان جمعه، 11 تیر با حمله به رستورانی در منطقه دیپلماتیک داکا، 22 نفر از جمله 17 گروگان خارجی را کشتند.
شش روز بعد در روز عید فطر نیز چند تروریست به نیروهای امنیتی بنگلادش حمله کردند و سه نیروی پلیس این کشور را با پرتاب نارنجک به قتل رساندند.
وزیر کشور بنگلادش نیز اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور احتمال ارتباط ذاکر نایک، رهبر سلفی هند با حمله‌های تروریستی داکا را بررسی می‌کند.
اسد الزمان خان، وزیر کشور بنگلادش دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: سازمان‌های اطلاعاتی در حال بررسی ارتباط حمله‌های تروریستی داکا با سخنان افراطی رهبر سلفی هند هستند.
وی با اشاره به سخنان تحریک‌آمیز نایک افزود: کارشناسان در حال بررسی نقل و انتقال پول از سوی نایک به بنگلادش هستند.
انگلیس و کانادا پیش از این، سفر ذاکر نایک را به این کشورها ممنوع کرده‌اند.
مالزی نیز پخش سخنرانی‌های وی را در این کشور به دلیل دامن زدن به اختلافات مذهبی ممنوع کرده است.
برخی از کارشناسان معتقدند حمایت گسترده آل‌سعود از نایک تاکنون مانع پیگیرد قضایی این رهبر سلفی هند شده است.
captcha