اعلام انزجار قاریان آفریقایی از نسل‌کشی
کد خبر: 3515632
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

اعلام انزجار قاریان آفریقایی از نسل‌کشی

گروه بین‌الملل: قاریان حاضر در مسابقات قرائت قرآن رواندا با شرکت در مراسم یادبود نسل‌کشی کیگالی انزجار خود را از ایدئولوژی نسل‌کشی اعلام کردند.

مبارزه قاریان قرآن افریقا با ایدئولوژی نسل کشی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «نیو تایمز»، حدود 60 جوان از 9 کشور آفریقایی که در مسابقات سه روزه قرائت قرآن کریم در رواندا حضور دارند، با شرکت در مراسم یادبود نسل‌کشی کیگالی مخالفت خود را با ایدئولوژی نسل‌کشی به نمایش گذاشتند.
شرکت‌کنندگان در مسابقات با حضور در مرکز یادبود نسل‌کشی کیگالی در سال 1994 و ادای احترام به 250 هزار قربانی این حادثه و با مطالعه تاریخ مختصری از آن، انزجار خود را از ایدئولوژی نسل‌کشی اعلام کردند.
نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس‌جمهور وقت رواندا در نزدیکی کیگالی، پایتخت این کشور به وقوع پیوست. «قوم هوتو» این عمل را به «قوم توتسی» نسبت داد. همین امر در جامعه بی‌حکومت، آغاز درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد.
در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم‌ سده گذشته یاد می‌شود، 250 هزار نفر کشته شدند.
احمد صدقی، شرکت‌کننده مصری گفت: این بازدید کمک می‌کند تا اولا اطلاعاتی در مورد چگونگی وقوع این قتل عام به دست بیاوریم و همچنین ما به عنوان نسل جوان باید در برابر چنین اعمالی مقاومت کرده و با ایستادگی خود ضمانت دهیم که بار دیگر چنین حادثه‌ای در هیچ جای دنیا روی ندهد و اعلام کنیم که با ایدئولوژی نسل‌کشی در هر شکلی مبارزه خواهیم کرد.
وی افزود: ما جوانان رهبران آینده هستیم و با درک دلایل نسل‌کشی باید صدای خود را به نشانه اعتراض بالا ببریم؛ زیرا اعتراض ما می‌تواند به پیشگیری از هر نوع مشاجره‌ای که منتهی به نسل‌کشی می‌شود، کمک کند.
صدقی اظهار کرد: اسلام به معنای صلح است و مسلمانان باید با مبارزه‌کردن علیه چنین اعمال خشونت‌باری به ارتقای صلح و اتحاد در دنیا کمک کنند.
شیخ اسماعیل مانیریهو، رئیس بخش اسناد اسلامی در سازمان اسلامی روآندا گفت: تاریخ رواندا باید به تمام مردم دنیا به ویژه جوانان قُبح چنین حوادثی را یادآوری کند تا از وقوع مجدد آن در آفریقا و در کل دنیا جلوگیری شود.
captcha