سیره سیاسی حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای انقلابی‌ماندن حوزه علمیه است
کد خبر: 3520027
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
استاد و محقق حوزه:

سیره سیاسی حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای انقلابی‌ماندن حوزه علمیه است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه کاملا حرکتی انقلابی و سیاسی در مبارزه با ظلم بود تاکید کرد: امروز هم حوزه اگز به تعبیر رهبری می‌خواهد «انقلابی بماند» باید از سیره سیاسی ایشان یعنی ولایتمداری تبعیت کند.

سیره سیاسی حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای انقلابی‌ماندن حوزه علمیه است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمحسن طبسی، نویسنده، محقق و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) گفت: ما مفتخریم که در زیر سایه کریمه اهل‌بیت(س) تنفس و تنعم داریم و باید قدردان این نعمت عظیم باشیم.
وی با بیان اینکه شهر قم در برخی روایات قدمتش به دوره پیامبر(ص) باز می‌گردد و روایاتی در فضیلت آن از شب معراج بیان شده است اظهار کرد: شروع و پایه تشیع در این شهر که مقدمه تشکیل حوزه علمیه نیز شد ورود اشعریون به قم و کوچ کردن آنان به این سرزمین در زمان امام علی(ع) بود و از همان دوره علوم اسلامی به مردم آموزش داده می‌شد و به علت آب و هوای نامناسب این شهر، مامنی برای شیعیان و دورماندن از گزند دشمنان بود.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگرچه قدمت حوزه علمیه قم به دوره قبل از حضرت معصومه(س) باز می‌گردد اما ورود ایشان به این شهر سبب رونق گرفتن حوزه نیز شد به گونه‌ای که در دوره غیبت صغری و کبری قم نبض تپنده تشیع و محل رجوع بود و کسانی مانند پدر شیخ صدوق علوم آل محمد(ره) را ترویج و بیان می‌کردند.
دو جریان دائمی در حوزه
طبسی با بیان اینکه حوزه قم در طول تاریخ بعد از غیبت کبری دچار تحولات زیادی بوده است گفت: رهبر انقلاب اسلامی امسال بحث انقلابی‌گری در حوزه را مطرح کردند که در واقع این مسئله، جعل اصطلاح جدید و حرف تحمیلی برخلاف نظر برخی افراد نبود زیرا حوزه در قرون متمادی نسبت به تحولات واکنش نشان داده است و به طور کلی دو جریان در آن وجود داشته است یکی جریان سنتی و دیگری جریان بیدار زیرا واژه انقلاب تا قبل از انقلاب اسلامی برای این مسایل کاربرد نداشته من از واژه «بیدار» استفاده کردم یعنی همیشه این دو جریان در حوزه بوده است و چیز جدیدی نیست.  
وی در ادامه به وضعیت حوزه امروز پرداخت و اظهار کرد: امروز سه جریان بی تفاوت به سیاست، سیاسی منحرف و انقلابی داریم که مع الاسف جریان انقلابی نسبت به دو جریان دیگر کمرنگ و به محاق رفته است که برای آینده ما خطرناک است و اگر هشدار رهبری را جدی نگیریم باید منتظر نابسامانی در حوزه باشیم.
طبسی با بیان اینکه حوزه قم در دوره آل بویه نسبت به این حکومت شیعی بی تفاوت نبود و در کنار حوزه نجف فعالیت داشت در دوره سلجوقیان در لاک خود فرو رفت و علت عمده آن نیز رونق حوزه عراق توسط شیخ طوسی و هجرت علمای قم به آنجا بود همچنین حوزه ری نیز رونق داشت و حوزه قم به حاشیه رفته بود.
وی اظهار کرد: در دوره صفویه باز حوزه قم رونق تازه‌ای گرفت تا به زمان شیخ عبدالکریم حائری می‌رسیم که تاسیس حوزه به صورت رسمی است و حوزه جان و هویت تازه‌ای می‌گیرد و در نهایت در دوره مرحوم بروجردی حوزه وارد فاز کلاسیک و نظم یافته خود می‌شود و حتی برای فضای بین‌المللی حرف برای گفتن دارد و شاهدیم که ایشان مسئله تقریب را به آن شکل دنبال کردند و در اروپا مرکز فرهنگی ایجاد کردند.
استاد حوزه بیان کرد: در دوره امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز حوزه رونق کم نظیری به خود گرفت ولی آسیبی که وجود دارد این است که حوزه از مسیر انقلابی خود دور شود تعبیری که رهبری نسبت به آن هشدار دادند.
چرا زیارات ماثور با سلام به انبیاء آغاز می‌شود
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مقدمه زیارات ماثوره به ویژه زیارت حضرت معصومه(س) ابتدا با سلام به انبیاء الهی از آدم تا خاتم آغاز می‌شود سپس سلام به ائمه(ع) و در نهایت خطاب به خود حضرت گفت: البته تفسیر اصلی این مسایل بر عهده معصوم(ع) است و ما از کنه مطلب بی خبریم ولی حرکت انبیاء و اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ همه در یک مسیر و آن حاکمیت توحید و دین در قالب حکومت توحیدی بوده است.
وی افزود: حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم نیز در این راستا قابل تحلیل است یعنی ظلم است که بگوئیم حضرت معصومه(س) به عشق برادر از مدینه عازم طوس شد اگرچه ایشان عشق دیدار برادر را داشت ولی حرکت ایشان حرکتی سیاسی بود چون در آن دوره قیام‌های زیادی از سوی برخی سادات برای دفاع از اهل‌بیت(ع) صورت می‌گرفت ولی بیشتر دعوت به سوی خود بود ولی حضرت معصومه(س) با این سفر بر ولایتمداری تاکید کردند و خواستند نشان دهند که مسیر درست مسیری که امام رضا(ع) در برابر جریان ظالم می‌پیمایند.
الگوی انقلابی بودن حوزه
طبسی تاکید کرد: حضرت معصومه(س) نشان دادند که جریان اصلی تشیع همین جریان فکری امام رضا(ع) است و کسانی که مدعی پیروی از تشیع هستند باید این قالب از مبارزه را بپذیرند یعنی مبارزه در دوره امام تعطیل نشده بلکه قالب آن تغییر یافته است لذا سیاست حضرت معصومه(س) انقلابی بود و حوزه امروز نیز اگر می‌خواهد مسیر درست را طی کند باید به تعبیر رهبری انقلابی بماند و حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای انقلابی ماندن حوزه است.
captcha