قربانیان تروریسم در سومالی و سکوت رسانه‌ها
کد خبر: 3521732
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

قربانیان تروریسم در سومالی و سکوت رسانه‌ها

گروه بین‌الملل: بیشتر قربانیان حملات تروریستی در دنیا از جمله در کشور سومالی را مسلمانان تشکیل می‌دهند که رسانه‌ها از بازگویی آن همواره چشم‌پوشی کرده‌اند.

قربانیان تروریسم در سومالی و سکوت رسانه‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «واشنگتن پست»، همزمان با روز حادثه تروریستی قتل کشیش فرانسوی که تیتر تمام اخبار را تشکیل می‌داد، بیش از ده‌ها مسلمان در «موگاشیدو»، پایتخت سومالی قربانی حملات تروریستی شدند که پوشش رسانه‌ای قابل توجهی دریافت نکرد.
به گفته منابع امنیتی در حادثه تروریستی در سومالی یک عامل بمب‌گذار یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی فرودگاه موگادیشو در مقر صلح‌بانان اتحادیه آفریقا منفجر و بمب‌گذار دوم نیز وسیله انفجاری‌ خود را نزدیک مقر صلح‌بانان آفریقایی منفجر کرد.
بدون شک برای خوانندگان و شنوندگان در کشورهای پیشرفته دنیا، فرانسه دنیای متفاوتی از سومالی است و همانگونه که کمپین کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا(دونالد ترامپ) و اروپایی‌های راستگرای افراطی، افراط‌گرایی اسلامی را به اسلام‌هراسی تبدیل کرده‌اند، غرب هنوز هم به نادیده گرفتن این حقیقت که تعداد بیشمار قربانیان تروریسم در دنیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ادامه می‌دهد.
این حقیقت نیز همچنان ناگفته می‌ماند که زندگی قربانیان مسلمان حملات تروریستی در جهان سوم همانند قربانیان معدود غرب ارزشمند است و فرهنگ مسلمانان که در حال تخریب است، یک فرهنگ معتبر در دنیاست.
موگادیشو، پایتخت و بزرگترین شهر کشور آفریقایی سومالی است. این شهر در سده دهم میلادی توسط اعراب مهاجر بنا شد که این مهاجران بعدها با مردم محلی درآمیختد.
موگاشیدو چندین قرن به عنوان پایتخت تجارت عربی و مرکز یادگیری محسوب می‌شد که اکنون بقایایی از کاخ‌های قرون وسطا، مساجد باستانی که بزرگ‌ترین مساجد در آفریقا هستند، حتی فانوس دریایی سنگی که به قبل از ورود کلمبیایی‌ها به آمریکا برمی‌گردد، در شهر دیده می‌شود اما امروزه کسی حاضر به بازدید از آنها نیست چون مرگ و ویرانی بر آسمان موگاشیدو سایه افکنده است.
الشباب در سال 2006 میلادی کنترل اغلب نقاط موگادیشو پایتخت سومالی را در دست گرفته بود و تا پیش از حمله نیرهای سازمان ملل به همراه نیروهای آفریقایی در سال 2011 میلادی به سومالی، کنترل نقاطی در مرکز و جنوب این کشور را نیز در اختیار داشت. در سال 2011 میلادی نیروهای سامان ملل با همراهی نیروهایی از کنیا و اوگاندا به مرکز قدرت الشباب در سومالی حمله کرده و این گروه را عقب راندند. با این وجود الشباب هنوز کنترل برخی نقاط سومالی را در دست دارد و در این مناطق به زعم خود قانون شریعت را به اجرا گذاشته است.
الشباب یک گروه افراطی تروریستی است که بعد از سال 1991 زمانیکه گروه‌های شبه نظامی توانستند به دوران دیکتاتوری در سومالی پایان بدهند به وجود آمد. این گروه ریشه‌های فکری خود را از وهابیت عربستان گرفته است.
captcha