سامرا و کاظمین؛ میزبان زائران اربعین/ بودجه عمومی صرف بازسازی عتبات نمی‌شود
کد خبر: 3526540
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
پلارک تشریح کرد:

سامرا و کاظمین؛ میزبان زائران اربعین/ بودجه عمومی صرف بازسازی عتبات نمی‌شود

گروه جامعه: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به تشریح فعالیت‌هایی پرداخت که سازمان‌ها و نهادها می‌توانند در کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام دهند و اعلام کرد: سامرا و کاظمین میزبان زائران اربعین می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها امروز سه‌شنبه نهم شهریور ماه برگزارشد. در ابتدای این نشست حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به تشریح دلایل تشکیل و فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات پرداخت و اظهار کرد: پس از سقوط صدام با توجه به مشکلاتی که دولت و مردم عراق با آن مواجه بودند و نیز با توجه به سابقه تاریخی حضور ایران در بازسازی اعتاب مقدسه و استفاده از هنر ایرانی ـ اسلامی در ساخت حرم‌های مطهر، ستاد تشکیل شد تا حضوری سازماندهی شده در عتبات عالیات داشته باشیم.

وی به تأکیدات مراجع در خصوص استفاده از نذورات مردم برای بازسازی حرم‌های ائمه(ع) و نیز استفاده از این نذورات در همان محلی که نذر شده است، اشاره کرد و گفت: به جرئت می‌گویم پول نذری نبوده که در غیر محل نذر آن صرف شود.

پلارک در ادامه با تأکید بر مردمی بودن ستاد بازسازی عتبات عالیات به تشریح این مسئله پرداخت که وقتی قرار است بازسازی عتبات عالیات مردمی باشد، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی چه نقش و وظیفه‌ای در این میان می‌توانند داشته باشند و اظهار کرد: جمعیت قابل توجهی از مردم ایران را کارکنان سه قوه و نیروهای مسلح کشور تشکیل می‌دهند که اطلاع‌رسانی درست به این گروه از مردم می‌تواند کمک بزرگی به ستاد بازسازی باشد.

وی به طراحی جذب کمک‌های مردمی از طریق پیامک (با ارسال پیامک رایگان بدون متن به شماره 888 اپراتور همراه اول و 135 اپراتور ایرانسل) اشاره و عنوان کرد: بسیاری از مردم از این امکان ارسال نذورات مطلع نیستند و اگر سازمان‌ها، نهادها و مسئولان نیروهای مسلح این اطلاع‌رسانی را به کارکنان خود داشته باشند به ستاد کمک کرده‌اند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر اینکه می‌خواهیم بستری برای عاشقان اهل بیت(ع) در مسیر خدمت و بازسازی اعتاب مقدسه فراهم کنیم، عنوان کرد: باید ارتباط دو ملت ایران و عراق به حدی قوی شود که مرزها تبدیل به خطوط روی نقشه شوند.

حرم حضرت علی(ع) از امامزاده صالح کوچک‌تر بود

وی در ادامه به کوچک بودن حرم‌های ائمه (ع) اشاره کرد و گفت: حرم حضرت علی(ع) از امامزاده صالح کوچک‌تر بود. مسئولان عراقی علی‌رغم گران بودن زمین‌های اطراف حرم تملک آنها را انجام داده و اکنون ما در حال ساخت صحن حضرت زهرا(س) هستیم که ظرفیت و اندازه حرم حضرت علی(ع) را به 20 برابر افزایش می‌دهد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات پس از سخنرانی در جمع نمایندگان دستگاه‌های مختلف با حضور در جمع خبرنگاران به سؤال‌های آنها پاسخ گفت.

از بودجه‌ها و ردیف‌های بودجه عمومی برای بازسازی عتبات استفاده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه مراسم پیاده‌روی اربعین را در پیش داریم، گفت: تأکید همه مراجع و بزرگان این است که برای بازسازی عتبات عالیات و مراسم پیاد‌ه‌روی اربعین از بودجه‌های عمومی و ردیف‌های بودجه عمومی نهادها استفاده نشود، این مسئله دستور مقام معظم رهبری نیز بوده است. اما این دستگاه‌ها می‌توانند در خصوص اطلاع‌رسانی به کارکنان خود و بسترسازی برای مشارکت کارکنانشان به ما کمک کنند.

پلارک افزود: همچنین دستگا‌ه‌ها مکان‌ها و امکاناتی دارند که بدون اینکه لازم باشد امکانات را خرج ما کنند، با استفاده از توانمندی‌هایشان می‌‌توانند کمک‌کار ما باشند و یا حتی با صدور مجوزهایی که البته خارج از قانون هم نیست می‌توانند کارهای اجرایی ما را تسهیل کنند.

سامرا و کاظمین هم میزبان زائران اربعین خواهند بود

وی در خصوص اقدامات شاخص برنامه‌ریزی شده برای اسکان زائران اربعین، گفت: سال گذشته امکان اسکان 350 هزار زائر را داشتیم اما برنامه‌ریزی امسال ما اسکان 700 هزار نفر زائر است. علاوه بر این، افزایش موکب‌ها و آشپزخانه‌های مسیر پیاده‌روی اربعین را داریم. همچنین توسعه اسکانی را در دو شهر سامرا و کاظمین خواهیم داشت. فضا در شهرهای نجف و کربلا و بین آنها محدود است و طول زیارت زائران هم یک هفته قرار داده شده است بنابراین زائران می‌توانند در دو شهر سامرا و کاظمین هم بیتوته داشته باشند.

کمک به برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین صرفاً از طریق شماره حساب‌‌های اعلام شده

پلارک با تأکید بر اینکه میزبان اربعین مردم عراق هستند و خدمات ما کمکی به میزبان است، در خصوص نحوه جلب مشارکت‌های مردمی ویژه اربعین، گفت: شماره حساب 1040 بانک ملی، ملت و پست بانک و کد #1040*780* مسئولیت جمع آوری نذورات و کمک‌های مردم برای اربعین حسینی(ع) را به عهده دارند.

وی اعلام کرد: رونمایی از سه گلدسته حرم امامین جوادین(ع) که بازسازی و طلاکاری شده، افتتاح بخش دیگری از صحن حضرت زهرا(س)(25 هزار متر در طبقه همکف)، پایان عملیات ستون دوم طرح ترفیع، پایان بازسازی گنبد حرم امام علی(ع) و ... را در روز عید غدیر خواهیم‌داشت. بعد از پایان ماه صفر نیز بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) به طور رسمی افتتاح می‌شود.

متقاضیان برپایی موکب‌های اربعین باید به ستاد بازسازی مراجعه کنند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص ساماندهی موکب‌های پیاده‌روی اربعین و مشارکت هیئت‌های مذهبی در راه‌اندازی این موکب‌ها، گفت: همه هیئت‌های مذهبی، موکب‌دارها و سازمان‌های متقاضی راه‌اندازی موکب باید به ستاد بازسازی مراجعه کنند تا ساماندهی شده و زیرساخت‌ها از جمله زمین، آب، برق و ... در اختیار آنها قرار داده شود.

وی تصریح کرد: دفاتر ستاد بازسازی در استان‌ها نیز مسئول ارائه اطلاعات و خدمات به متقاضیان راه‌اندازی موکب در اربعین هستند و تلاش می‌کنیم از اتفاقاتی که سال‌های پیش رخ داد پیشگیری کنیم. سال‌های گذشته عده‌ای سودجو از مردم مبالغی را به بهانه کمک به مراسم اربعین دریافت کردند اما تأکید ما بر این است که شماره حساب‌ها صرفاً همین شمراه حساب‌هایی است که ستاد بازسازی اعلام کرده است و مردم کمک‌های خود را به سایر افراد ناشناخته ارائه ندهند.

captcha