ابتکار «طه عبدالوهاب» در طراحی زبانی تخصصی برای آموزش موسیقی قرآن
کد خبر: 3531209
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶

ابتکار «طه عبدالوهاب» در طراحی زبانی تخصصی برای آموزش موسیقی قرآن

گروه بین‌الملل: «طه عبدالوهاب»، قاری برجسته مصری، توانسته است با بهره‌گیری از اشکال هندسی، زبانی تخصصی برای آموزش نغمات و مقامات موسیقی تلاوت قرآن طراحی و آن را جایگزین «نُت»(الفبای موسیقی) کند.

استفاده از

استاد «طه عبدالوهاب»، از قاریان برجسته مصری، استاد صوت و لحن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: پژوهش جدید من در حوزه مقامات موسیقی قرآن، «لغة‌ جدیدة‌ للنغم القرآنی»(زبانی جدید برای مقامات قرآنی) نام دارد که در آن با بهره‌گیری از اشکال هندسی، زبانی تخصصی و جایگزین برای آموزش مقامات موسیقی قرائت قرآن به قاریان ارائه داده‌ام.
وی درباره چگونگی نگارش و تدوین این پژوهش گفت: از آن‌جا که حوزه تخصصی من آموزش صوت و لحن قرآن است، چندی پیش از سوی دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت دعوت شدم تا دروسی در زمینه آموزش مقامات موسیقی قرآن برای تعدادی از اساتید متخصص این کشور ارائه دهم.
طه عبدالوهاب افزود: سخنرانی‌های من در زمینه آموزش مقامات موسیقی قرائت قرآن به مدت دو هفته و بیش از 40 ساعت به طول انجامید که در نهایت مباحث علمی ارائه‌شده در این سخنرانی‌ها، به شدت مورد توجه این اساتید قرار گرفت و از من خواستند که این ایده‌های جدید را به صورت مکتوب عرضه کنم.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: از آنجا که دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت به هر محقق و مبتکری که در کشورهای اسلامی و عربی بتواند ایده جدید در موضوعات مختلف ارائه دهد، گواهینامه‌ای معادل دکترای بین‌المللی اعطا می‌کند، من نیز نظریات و یافته‌های علمی خود در حوزه صوت و لحن قرآن را گردآوری و آن در قالب یک رساله علمی برای این دانشکده ارسال کردم.
وی اضافه کرد: پس از آن که این پژوهش علمی از سوی اساتید متخصص این دانشکده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت به من اطلاع‌ داده شد که قرار است گواهینامه این دانشکده را که معادل مدرک دکترای بین‌‌المللی است، دریافت کنم. بنابراین قرار است طی چند روز آینده مراسمی با هدف اعطای این گواهینامه برگزار شود.
طه عبدالوهاب در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مباحث علمی این پژوهش پرداخت و گفت: در مقدمه این تحقیق علمی، به بررسی مقوله تفکیک و جداسازی میان واژگان موسیقی با واژگانی که قاریان قرآن در زمینه مقامات و الحان موسیقی قرآن به‌کار می‌برند، پرداخته‌ام.
وی گفت: طراحی زبانی جدید برای آموزش نغمات و مقامات موسیقی قرآن با بهره‌گیری از اشکال هندسی به جای الفبای رایج در موسیقی که «نُت یا نوت» گفته می‌شود، از دیگر موضوعات این پژوهش است، این در حالی است که نُت، زبانی بین‌المللی و واحد برای آموزش موسیقی در جهان است، اما تاکنون زبان تخصصی و جایگزین برای آموزش مقامات و الحان موسیقی قرآن کریم به قاریان وجود نداشته است.
این قاری مصری در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خدمت به قرآن، گفت: دوست داشتم چنین رساله‌ای را در دانشگاه الازهر مصر دفاع کنم، اما توجه و اهتمام ویژه دانشکده مطالعات قرآنی دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت در این زمینه قابل تحسین است.
captcha