غدیر ادامه بعثت است/ تقدم فرهنگ بر سیاست در سیره علوی(ع)
کد خبر: 3531346
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
در افتتاحیه جشنواره علی‌پژوهان عنوان شد:

غدیر ادامه بعثت است/ تقدم فرهنگ بر سیاست در سیره علوی(ع)

گروه اندیشه: قبادی در آیین افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی امام علی(ع)پژوهان اظهار کرد: امام علی(ع) هیچ گاه عدالت را تحت الشعاع چیزی قرار نداد و در ادامه جنیدی غدیر را تداوم بعثت با همه آرمان‌های بلند آن دانست که راه گذشت از خودپرستی به خداپرستی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، چهارمین جشنواره بین‌المللی تجلیل از امام علی‌پژوهان صبح امروز 29 شهریورماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به کار کرد. حسین علی قبادی، رئیس این پژوهشگاه پس از خیر مقدم به حاضران گفت: خدمت به امام علی‌پژوهان افتخاری برای این پژوهشگاه است. امیدواریم این نشست‌ها به معرفت ما نسبت به امام علی(ع) بیفزاید و در عمل هم بتوانیم به صدق و عدالت ایشان نزدیک شویم.

قبادی افزود: من می‌خواهم درباره خصوصیات گفتار و رفتار امام علی(ع) در راستای تقدم رویکرد فرهنگی در فرایند توسعه سخن بگویم. نهج‌البلاغه برای قرن و زمان خاصی نیست و برای همه عصرها و نسل‌ها پیام دارد. امام علی(ع) توانستند در مدت خلافتشان جامعه مثالی عادلانه‌ای را ایجاد کنند. امام علی(ع) به نقش علم و فرهنگ توجه داشتند. ایشان در نامه‌ای به امام حسن(ع) می‌فرمایند من طوری در احوال گذشتگان مطالعه کردم گویی که با ایشان زیستم و این نشان می‌دهد صرف نظر از مقام معنوی، امام علی(ع) می‌خواهند به ما بگویند که علم را باور کنید.

وی ادامه داد: ایشان همچنین صلح و مصالحه را در حکومت عقلانی ترجیح می‌دهند و نمونه آن نامه به مالک اشتر است. سلوک امام(ع) مبتنی بر منافع جمعی بود. ایشان به حقوق انسان به عنوان شهروند باور داشتند که این را می‌توان در جای جای نهج البلاغه دید.

قبادی افزود: مشخصه دیگر اندیشه امام علی(ع) تقدم فرهنگ بر سیاست است. همچنین ایشان زمینه استفاده از رانت را در حکومت خود از بین برد. امام علی(ع) در مقابل رفتارهای معترضان و مردم با صبر، حلم و شکیبایی رفتار می‌کردند. ایشان عدالت اجتماعی را تحت الشعاع چیزی قرار نداده و با عزمی راسخ و بدون هیچ گونه تبعیض به عدالت‌گستری اقدام کردند.

غدیر گلستان عطر نبوی و مبدا ظهور ولایت علوی است

در ادامه محمود جنیدی رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع) در ادامه این جشنواره گفت: غدیر گلستان عطر نبوی و مبدا ظهور ولایت علوی است، خدا را شاکریم که به برکت غدیر، نور عدالت علوی در کشورمان می‌تابد. این عید بهانه‌ای برای درست اندیشدن به منظور تبعیت از این گوهر‌های الهی است. سعادت در دنیا و آخرت تنها در اطاعت از ایشان ممکن است. غدیر تداوم پیامبری با همه آرمان‌های بلند آن است و این مناسبت راه گذشت از خودپرستی به خداپرستی است.

جنیدی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) بعثت را احیاء کرامت‌های اخلاقی ذکر کرده و پیام غدیر نیز همین کرامت‌های اخلاقی است. از این جمله می‌توان به مهرورزی و محبت اشاره کرد که در آیه 159 سوره آل عمران به آن اشاره شده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست مى‌دارد».

وی ادامه داد: بردباری از دیگر مکارم اخلاقیست که از خصوصیات سبک زندگی اسلام و مورد تاکید امام علی(ع) قرار گرفته است. دومین محور پیام غدیر مربوط به اتحاد مسلمین است که بر مبنای عدم جدایی دین از سیاست بوده و حول امام یا ولایت فقیه حاصل می‌شود.

جنیدی در پایان گفت: تمهید شرایط برای هدایت تحقیقات در زمینه امام علی(ع) یکی از اهداف این جشنواره است و در همین زمینه جایزه ویژه‌ جشنواره به آیت‌الله رشاد به خاطر تدوین و انتشار دانش نامه سیزده جلدی امام علی(ع) و آیت‌الله ری‌شهری به خاطر چاپ موسوعه امام علی(ع) در دوازده جلد تعلق می‌گیرد.

captcha