حمله اسلام‌ستیزانه به مسجدی در اسکاتلند
کد خبر: 3531586
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷

حمله اسلام‌ستیزانه به مسجدی در اسکاتلند

گروه بین‌الملل: یک مسجد در اسکاتلند هدف حمله اسلام‌‌ستیزانه و ناشی از نفرت قرار گرفت و بر اثر آتش‌سوزی خسارت دید.

حمله اسلام‌ستیزانه به مسجدی در اسکاتلند
مسجد مرکزی منطقه پاترو در شهر ادینبرو، پایتخت ناحیه اسکاتلند در بریتانیا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، این حمله در ساعات اولیه روز یکشنبه(28 شهریورماه) در مقابل مسجد مرکزی منطقه پاترو در شهر ادینبرو، پایتخت ناحیه اسکاتلند در بریتانیا، رخ داد.
مهاجم یا مهاجمین یک شیء آتش‌زا را به سمت مسجد پرتاب کردند و بر اثر این پرتاب، درب ورودی و محوطه مسجد آتش گرفت و آسیب دید.
این حمله خسارت جانی در پی نداشت، اما بخش‌هایی از باغچه این مسجد که حول محل عبادت قرار دارد، در آتش سوخت.  
مارک رِنی، بازرس ارشد و فرمانده محلیِ منطقه جنوب ‎شرقی ادینبرو این حمله را «نفرت‌انگیز» توصیف کرد و از افرادی که شاهد این حادثه بودند خواست، اطلاعات خود را به پلیس منتقل کنند.
جان کاواناگ، بازرس این پرونده، نیز گفت: «خوشبختانه هیچ‎کس بر اثر این حادثه آسیب ندیده است، اما اگر آتش گسترش می‌یافت، عواقب این واقعه می‎توانست خیلی بدتر باشد.»  
به گفتۀ پلیس، مظنون اصلیِ این حادثه یک مرد جوانِ حدوداً 30 ساله است که دوربین‌های مداربسته پیش از آتش‌سوزیِ مسجد، تصاویری از وی را در نزدیکی محل بروز حادثه ضبط کرده‌اند.   
در همین حال رئیس شورای منطقه‎ایِ برابریِ ادینبرو و لوتیان نیز این حمله را محکوم کرد و آن را علیه آزادیِ دین و بیان دانست.  
وی با درخواست از شاهدان برای کمک به تحقیقات پلیس، گفت: «ادینبرو هر‎گونه اقدامی را که با هدف گسترش نفرت و اختلاف در درون جامعه رخ دهد، تحمل نمی‌کند.»
براساس اعلام شورای ملیِ رؤسای پلیس در بریتانیا، نرخ جرم و جنایتِ ناشی از نفرت در بریتانیا، شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، پس از برگزاریِ همه‌پرسی اخیر برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، افزایش چشمگیری یافته است.  
مردم بریتانیا در تاریخ 3 تیر 1395 با حدود 52 درصد آراء، رأی به ترک اتحادیۀ 28 عضویِ اروپا دادند.  
براساس آن‌چه پلیس بریتانیا اعلام کرده است، در هفته‌های منتهی به همه‌پرسی و پس از آن، جرائم ناشی از نفرت 42 درصد افزایش یافته‌اند و بین تاریخ 27 خرداد تا 10 تیر 3 هزار و 198 مورد شکایت ثبت شده است.
captcha