ضرورت‌های شناسایی نقش یهودیان صدر اسلام در عصر حاضر
کد خبر: 3532752
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
یادداشت وارده؛

ضرورت‌های شناسایی نقش یهودیان صدر اسلام در عصر حاضر

گروه اندیشه: احمدنژاد معتقد است صهیونیسم تلاش کرده‌ است تا تلاش خود را در راستای انکار حقانیت نبوت پیامبر(ص) قرار دهد و مهم‌ترین هدف یهودیان عصر نزول نیز مبارزه با قرآن بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، امیر احمدنژاد؛ استادیار و عضو هئیت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در یادداشتی که اختصاصا در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده، به بررسی اهمیت بررسی نقش یهودیان صدر اسلام در مواجهه با رسول‌الله(ص) در عصر حاضر پرداخته است. این یادداشت به گفته مولف، برگرفته از مقاله‌ای با عنوان «تحلیل برنامه‌های یهودیان عصر پیامبر(ص) با یهودیان عصر غیبت امام زمان(ع) در مقابله با شکل‌گیری تمدن اسلامی از منظر آیات قرآن کریم» است که با همکاری خانم عاطفه‌ محمدزاده نگاشته شده است. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

مطالعات قرآنی در خصوص تمدن اسلامی، نقش رسول اکرم(ص) را در پیدایش و تداوم این تمدن و مواجهه ایشان را با مشکلات موجود آشکار می‌کند. از منظر آیات قرآن، بعثت پیامبر اسلام(ص) توام با ملاک‌هایی چون الهی بودن، مبارزه با جهل و استبداد، بیداری افکار عمومی و اصلاح جامعه همراه بود و بر اتحاد و تعاون مسلمانان تکیه داشت.
یکی از بزرگترین مسائلی که پیش روی رسول خدا(ص)‌ قرار داشت، حربه‌های گوناگون سران یهود در آن زمان بود که با حربه‌های متعدد در جهت انحراف و توقف روند تمدن اسلامی بود. ایشان بر اساس چهار محور انکار وحیانی بودن قرآن و نبوت، همکاری با مشرکان و منافقان و ایجاد شکاف بین مسلمانان به دنبال پیش برد نقشه خود بودند، حال آنکه پیامبر(ص) به عنوان معمار اصلی تمدن اسلامی، با حمایت‌های الهی و نیز به کارگیری تدبیر، نسبت به بسیاری از توطئه‌ها آگاهی یافته و با اتخاذ شیوه‌هایی مناسب و به موقع، تا آخرین لحظه حیات‌شان در خنثی‌سازی ترفندهای این دشمنان کوشیدند تا همچنان پایه‌های تمدن اسلامی مستحکم بماند.
امروز که مسلمانان در عصر غیبت امام زمان(ع) هستند نیز صهیونیسم جهانی با برنامه‌هایی مشابه و با استفاده از ترفندهایی به روز چون امکانات مکتوب، الکترونیک و سیستم‌های اطلاع‌رسانی بر روی همین چهار محور فعالیت خود را ادامه می‌دهد و بدیهی است که امروز وظیفه امت اسلام، محافظت از مبانی تمدن اسلامی برای استمرار حرکت مبارک آن باشد.
اکثر مفسران اسلامی مباحث پیرامون تمدن بشری را ذیل آیه «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ: مردم امتى يگانه بودند پس خداوند پيامبران را نويدآور و بيم‏ دهنده برانگيخت و با آنان كتاب [خود] را بحق فرو فرستاد تا ميان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى كند و جز كسانى كه [كتاب] به آنان داده شد پس از آنكه دلايل روشن براى آنان آمد به خاطر ستم [و حسدى] كه ميان‌شان بود [هيچ كس] در آن اختلاف نكرد پس خداوند آنان را كه ايمان آورده بودند به توفيق خويش به حقيقت آنچه كه در آن اختلاف داشتند هدايت كرد و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‌‏كند» (بقره،213) مطرح کرده‌اند.
با توجه به این آیه، برای رسیدن به تمدن واقعی مهم‌ترین ابزارها، ‌به کارگیری دستورالعمل‌های الهی توسط مجریان لایق و برگزیده است. بدین منظور خداوند متعال با نزول قرآن کامل‌ترین قانون را برای اصلاح و رشد بشریت می‌فرستد و نبی اکرم(ص) را به عنوان مجری و مسئول بنیان‌گذاری تمدن اسلامی قرار می‌دهد. با تامل در معانی مختلف تمدن، می‌توان آغاز دعوت پیامبر(ص) در مکه را زمینه‌ساز تمدن اسلامی دانست؛ تمدنی که با تشکیل حکومت در مدینه پا گرفت و حمایت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع)،‌ علاقه‌ مسلمانان به فهم قرآن و حدیث و تبعیت از سیره، اعتلا و شکوفایی آن را سبب شد.
صهیونیسم تلاش کرده‌ است تا تلاش خود را در راستای انکار حقانیت نبوت پیامبر(ص) قرار دهد. لازم به ذکر است بر خلاف نظر برخی از قرآن‌پژوهان که معتقدند پیامبر(ص) در آغاز بعثت امید فراوانی به یهود مدینه دارد و پس از هجرت، متوجه دشمنی آنان می‌شود، مضمون برخی از آیات قرآن حاکی از آن است که به دلیل باورهای نادرست یهود علیه اسلام حتی در مکه نیز مخالفت با آن حضرت نشان می‌دهند.
آیات قرآن کریم، ‌روش‌های یهود عصر پیامبر(ص) در مقابله با ایجاد تمدن اسلامی را در لایه‌های مختلفی ترسیم می‌کند و نوع واکنش پیامبر(ص) را به وضوح نشان می‌دهد. با توجه به تکیه اصلی تمدن اسلامی بر قرآن و وحی الهی،‌ اولین و مهم‌ترین هدف یهودیان و دشمنان اسلام، ایجاد اختلال در رساندن پیامبر به مردم معاصر نزول است. بدین منظور، سران یهود، پس از انکار اصل وحی، از اشاعه حقیقت نبوت پیامبر(ص) آن طور که در تورات تحریف نشده آمده است، جلوگیری می‌کنند و با ایجاد شبهات در افکار عمومی مانع از رسوخ تعالی وحیانی قرآن در قلب مردم می‌گردند.
یکی دیگر از راه‌کارهای یهود برای مقابله با استحکام پایه‌های تمدن اسلامی، جانبداری از مخالفان پیامبر(ص)؛ یعنی مشرکان و منافقان است. این کار از همان ابتدای دعوت در مکه به حمایت‌های فکری از کفار قریش پس از آن به وسیله مشارکت در امور اطلاعاتی و نظامی با مشکران و منافقان صورت می‌گیرد.
از آنجا که اتحاد اقشار مختلف در جامعه عرب معاصر نزول از اساسی‌ترین عامل‌های دستیابی به تمدن اسلامی است، سران یهود با تکیه بر اصل تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان و قبایل مختلف، می‌کوشند تا به شکل‌های گوناگون جامعه اسلامی را از هم بگسلند و با شایعه‌سازی نسبت به شخصیت‌ و اهداف پیامبر(ص) حکومت اسلامی آن حضرت را زیر سوال برند.
خداوند متعال، پیامبر(ص) را در مقابل مانع بزرگی چون بزرگان پیمان‌شکن یهود، مورد حمایت الهی قرار داده و رسول خدا(ص) هم بدون لغزش توانست با حفظ مبانی و اصول اعتقادی خود، به شیوه تعامل یا تقابل با آنها رفتار کند. یهود با ابزارهایی که به کار گرفته بود نتوانست به هدف خود برای ریشه‌کن کردن تمدن اسلامی دست یابد، زیرا پیامبر خدا(ص) با الهام از آموزه‌های وحیانی و استفاده روش‌های هوشمندانه بذر اسلام را در سراسر عالم پراکنده ساخته و نهال آن را دست اهل بیتش واگذار کرد تا اعتقادات اسلام و اخلاق نبوی زیر سایه‌سار ولایت توسعه و تعمیق یابد.
در عصر غیبت امام زمان(عج) رسالت امت اسلامی آن خواهد بود که با اتحاد و انسجام، بیداری و بصیرت قرآنی، نقش‌های پیدا و پنهان صهیونیسم بین‌الملل را شناسایی و با همان شیو‌ه‌های تقابلی پیامبر اسلام(ص) فعالانه وارد میدان شده و تمدن اسلامی را احیا و به منصه ظهور امام زمان(ع) برسانند.
captcha