جامعه امروز در مسیر احیای اهداف قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 3536568
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دعوتی عنوان کرد:

جامعه امروز در مسیر احیای اهداف قیام امام حسین(ع)

گروه اندیشه: یک پژوهشگر دینی معتقد است ثمرات عزاداری‌های عاشورا در جامعه ما در حال به تحقق است و اهداف قیام امام حسین(ع) در حال احیا شدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی، پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،درباره تأثیرات واقعه عاشورا در جامعه امروز بیان کرد: وقتی می‌گوییم عزاداری به یک معنا می‌تواند یادآوری باشد، تاکنون اتفاقات دردناک بسیاری رخ داده است و بیشتر آن‌ها از یاد رفته است، اما چرا واقعه عاشورا تاکنون از یاد نرفته است و عزاداری می‌شود و تداوم پیدا کرده است و هر سال خواهان توسعه آن هستند؟ این موضوع از جنبه‌های مختلف دارای جواب‌های مختلف است.

وی افزود: مسئله امام حسین(ع) مسئله به قتل رسیدن یک فرد، یک قبیله یا یک گروه نیست، بلکه نبرد با یک امت بت پرست و امتی که اعمال زشت انجام می‌دهند بود و جنگی بود که آن‌ها می‌خواستند جریان اسلام را از بین ببرند و نوه پیغمبر(ص) می‌خواستند جریان اسلام را احیا کنند. بنابراین ما وقتی عزاداری می‌کنیم، به منظور هواداری بین عدالت و ظلم است که هوادار عدالت هستیم و هواداری از شخص نیست و تجسم حرکت امامت است که امامت حاضر شده است همه چیز خود را از دست دهد تا پرچم عدالت برقرار باشد.

دعوتی بیان کرد: حکومت یزیدی هم اکنون در عربستان سعودی و دیگر کشورها همچنان برقرار است و تا زمانی که حکومت یزیدی در این کشورها برقرار است باید در کشور ما نیز نهضت حسینی برقرار باشد. آن‌ها به صورت ظالمانه فعالیت خود را ادامه می‌دهند و ما در اینجا با شعار دادن ایستادگی خود را نشان می‌دهیم و این عزاداری فریاد مظلومیت است و علیه ظلمی است که در حق امامت و انحراف ایجاد شده است. همان‌هایی که در آن زمان امامان را به شهادت می‌رساندند الان نیز همان جریان پیروان امامان را به شهادت می‌رسانند و قبور برخی از پیغمبران را تخریب می‌کنند و این‌که با قبر دشمنی می‌کنند با یاد شهید دشمنی می‌کنند، چون اینان همان وارثان یزید و معاویه هستند.

پژوهشگر دینی ادامه داد: عزاداری برای وفاداری به عدالت است و مخالفت سیاسی با روش کسانی است که در جامعه به دنبال ظلم هستند. ماندگاری عاشورا و حمایت از مظلوم چیزی است که کوچک نشان داده می‌شود. مسئله عاشورا نه تنها تا به امروز بلکه تا قیامت ادامه دارد و دلیل آن این است که تا آن روز از یزیدیان سؤال می‌پرسند که به چه دلیل امام حسین(ع) و یاران او را به قتل رسانده‌اید و در اینجا آن‌ها باید پاسخ دروغی بدهند و این اعتراض و این سؤال تا وقتی ادامه دارد که آن‌ها محکوم شوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر یک احساسات و یک شور در جامعه ما ایجاد شده است و این یک جریانی است که در هر محل با فرهنگ خاص خود اداره می‌شود و شاید ممکن است در برخی از نقاط رخنه‌هایی صورت گیرد، به‌عنوان مثال گاهی برخی از مداحان تعبیراتی از خود ارائه می‌دهند که مورد رضایت علما نیست و با فرهنگ ما و با فرهنگ عقلایی ارتباط ندارد و در برخی از نقاط دیگر رفتاری از خود ارائه می‌دهند که علما بر این موضوع تأکید داشتند بهتر است این حرکات و احساسات کنترل شود و به نظر من تاکنون این مسائل به خوبی کنترل شده است.

دعوتی افزود: مبحث مهم‌تری که وجود دارد این است که بعد از چهارده قرن از آن واقعه در حال حاضر در اول راه تشکیل حکومت جهانی قرار داریم و آنچه که همواره شاهد آن هستیم و هر ساله استقبال مردم از مراسم محرم بیشتر می‌شود نشان دهنده این است که برای رسیدن به آن حکومت جهانی مد نظر هنوز راه بسیار زیادی مانده است. اگر خداوند به حضرت موسی(ع) عصایی را به عنوان معجزه عطا کرد، به امام حسین(ع) نیز معجزه‌ای به نام خون را اهدا کرد و تا زمانی که یزیدیان پاسخی مناسب برای ریختن خون امام حسین(ع) و یاران او نداشته باشند این واقعه به قوت خود پابرجا خواهد ماند و آن خون تبدیل آن‌ها را محکوم می‌کند.

وی در پایان گفت: نکته مهم و مثبتی که در مورد عزاداری‌های عاشورا باید گفت این است که در حال حاضر این عزاداری‌ها تاثیر خود را گذاشته است و برگزاری مراسم‌های مختلف در ایام عزاداری باعث شده است تا برخی از انسان‌های معصیت کار توبه کنند و هدف از قیام امام حسین(ع) که مبارزه در برابر ظلم و بی عدالتی است در حال به وقوع پیوستن است که هم‌اکنون برخی از جوانان ما تحت عنوان مدافع حرم به سوریه می‌روند و این نتیجه عزاداری‌ها در ایام عاشورا است.

captcha