عالم اهل سنت: بزرگداشت عاشورا تعظیم شعائرالله است
کد خبر: 3537715
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

عالم اهل سنت: بزرگداشت عاشورا تعظیم شعائرالله است

گروه بین‌الملل: شیخ «موسی سالم الهادی»، عالم اهل سنت در تانزانیا طی سخنانی در جمع شیعیان این کشور امام حسین(ع) را متعلق به همه مسلمانان جهان و بزرگداشت عاشورا را بیانگر تعظیم شعائرالله دانست.

عالم اهل سنت: بزرگداشت عاشورا تعظیم شعائرالله است
شیخ موسی سالم الهادی، مفتی اهل سنت دارالسلام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا گزارشی از آیین عزاداری شیعیان این کشور در روز تاسوعا، عاشورا و شام غریبان امام حسین(ع) و یاران وفادار آن حضرت در این بخش از آفریقا را در اختیار ایکنا قرار داد.
در این گزارش آمده است: در روز تاسوعا(20 مهرماه) مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مدرسه دارالهدی تانزانیا برگزار شد و دانش‌آموزان مدرسه در این مراسم عزاداری و سینه‌زنی کردند.
مکتب امام حسین(ع)؛ مکتب مقاومت و توحید  
در مراسم مدرسه دارالهدی که معلمان مدرسه نیز حضور داشتند، پس از قرائت قرآن علی باقری، رایزن فرهنگی ایران طی سخنانی گفت: مکتب امام حسین علیه السلام مکتب مقاومت، عرفان، توحید و خدا‌پرستی است و به ما می‌گوید ایشان در آخرین لحظات شجاع، با نشاط‌ و تسلیم امر پروردگار متعال بود.
در ادامه مراسم علی‌اصغر صادقی، مداح اعزامی از ایران به روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی پرداخت که مورد استقبال قرار گرفت.
مدرسه دارالهدی 30 دانش‌آموز دارد و وابسته به مؤسسه دارالهدی است.
راهپیمایی تاسوعا در دارالسلام  
بنا براین گزارش، طبق سنتی هر ساله شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از راه‌های دور و نزدیک در روز تاسوعا در خیابان علی حسن موینی، خیابان اصلی شهر دارالسلام تجمع و به سوی مسجد جامع شیعیان خوجه اثنی‌عشری راهپیمایی می‌کنند.
در این راهپیمایی که اقشار مختلف مردم از نژاد‌های گوناگون شرکت دارند، مساوات و برادری انسان‌ها تحت لوای امام حسین(ع) دیدنی است.
امسال نیز هزاران نفر از راهپیماییان عزادار حسینی که پرچم‌های عزا در دست داشتند، عصر روز سه‌شنبه، نهم محرم(20 مهرماه) به طور منظم راهپیمایی خود را از مقابل قبرستان شیعیان در خیابان علی حسن موینی آغاز کردند.
در این مراسم که شخصیت‌های برجسته دینی اعم از شیعه و سنی شرکت کرده بودند، به زبان‌های مختلف نوحه‌خوانی شد و مسلمانان از ملیت‌های مختلف حضور داشتند و انصاری، از کارکنان سفارت ایران در تانزانیا نیز در این راهپیمایی به زبان فارسی مداحی و نوحه‌خوانی کرد.
مفتی دارالسلام: عاشورا از ایام الله است
در پایان این مراسم شیخ موسی سالم الهادی، مفتی اهل سنت دارالسلام طی سخنانی گفت: عاشورا از ایام الله و روز حزن مسلمانان و اسلام است؛ عاشورا به مذهب خاصی تعلق ندارد و مربوط به همه مسلمانان است.
وی با اشاره به جایگاه خاص حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) نزد پیامبر(ص) گفت: حسین(ع) نوه پیامبر است که با مظلومیت در کربلا به شهادت رسید و خونش به ناحق ریخته شد. پیامبر(ص) فرمود: «من احب الحسن و الحسين فقد احبني و من ابغضهما فقد ابغضني ] هر كس حسن و حسين را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كس آنها را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است».
شیخ موسی سالم الهادی ادامه داد: دشمنی با حسین، دشمنی با خدا است، بزرگداشت عاشورا تعظیم شعائرالله است. امام حسین متعلق به همه مسلمانان است.
شیخ علی دینا، امام جمعه مسجد جامع خوجه شیعیان اثنی‌عشری نیز گفت: در این اجتماع عزاداری دوست داریم پیام وحدت به همه مسلمانان جهان بدهیم.
شیخ دینا: آزادی از عبودیت طواغیت؛ هدف از قیام حسینی
وی افزود: انسان باید برای رسیدن به مقام خلیفه اللهی فقط هوای نفس خود را کنترل کند، هدف خلقت عبودیت الله است و امام حسین آمد تا انسان‌ها را از عبودیت طواغیت بیرون آورد و به عبودیت پروردگار در آورد و این آزادی است.
شیخ دینا تصریح کرد: دشمنان حسین علیه السلام با اصل دین مخالف بودند، یزید پس از شهادت امام حسین(ع) به مدینه و مسجد پیامبر(ص) حمله‌ور شد و کعبه را تخریب کرد. او از کسانی بود که  فقط پول و مقام را می‌پرستید، امام حسین(ع) برای احیای ارزش‌های انسانی و علیه استبداد و تبعیض قیام کرد و ما مفتخریم که  پیرو کسی هستیم که  برای احیای ارزش‌های اسلامی و عمل به حق قیام کرد. 
در این مراسم سفیر و رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا و علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
راهپیمایی روز عاشورا در دارالسلام
هزاران نفر از شیعیان آفریقایی در روز عاشورا در منطقه «کیگوگو» دارالسلام تانزانیا راهپیمایی کردند و علمای دینی، رهبران شیعی، محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و سفیر و رایزن فرهنگی نیز از شرکت‌کنندگان در مراسم بودند.
عزاداران حسینی که مسیر هفت کیلومتری بین مسجد «چیکنگانی» را تا مسجد «الغدیر» پیمودند، با خود پلاکاردهایی حمل می‌کردند که در آن آزادی شیخ زکزاکی، رهبر دربند شیعیان نیجریه را خواستار شده بودند.
شیخ محمد عبدی، معاون حوزه علمیه امام صادق(ع) تانزانیا طی سخنانی در این مراسم گفت: امام حسین علیه السلام برای مبارزه با ظلم قیام کرد و امروز مسلمانان وظیفه دارند برای رفع ظلم به پا خیزند.
وی با اشاره به رنج مردم یمن، سوریه و عراق گفت: وظیفه همه مسلمانان است که با طغیان‌گری عربستان سعودی مقابله کنند و مانع جنایات این رژیم سفاک شوند.
شیخ عبدی همچنین از دولت نیجریه خواست شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه را آزاد کند.
تبیین رسالت حضرت زینب(س) در مراسم شام غریبان  
در این مراسم ابتدا زیارت عاشورا قرائت شد؛ آنگاه علی باقری، رایزن فرهنگی ایران طی سخنانی به رسالت حضرت زینب کبری(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) به امام حسین علیه السلام علاقه شدیدی داشت و نقش او در کربلا نیز تکمیل رسالت حسینی بود.
وی افزود: امام حسین(ع) قیام کرد تا از دین دفاع کند، حضرت زینب نیز همین وظیفه را بر عهده داشت.
علی باقری: کربلا روایت کامل فداکاری و دفاع از دین است
باقری تصریح کرد: کربلا روایت کامل فداکاری و دفاع از دین است، در این واقعه بخش نظامی را امام حسین علیه السلام انجام داد و بخش تبلیغی را حضرت زینب کبری(س).
رایزن فرهنگی با تأکید بر اینکه دفاع از دین بالاترین وظیفه و از همه عبادات برتر است، گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که هم در جبهه امام حسین(ع) همچون حزب‌الله لبنان در مقابل اسرائیل و مردم عراق و سوریه علیه مزدوران تکفیری استکبار باید مبارزه کرد و هم در جبهه حضرت زینب که جبهه فرهنگی، علمی و رفع شبهات است.
یاد‌آور می‌شود، هر ساله شب عاشورا شیعیان بومی و شب یازدهم محرم(شام غریبان) شیعیان لبنانی و خوجه‌های اثنی‌ عشری میهمان ایرانی‌ها شده و در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا حضور می‌یابند.
تصاویری از مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان سرور و سالار شهیدان در خیابان‌های تانزانیا که تعدادی از آن‌ها را علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در این کشور عکاسی کرده است:


captcha