وزرای خارجه مسلمان در تاشکند گردهم می‌آیند
کد خبر: 3537719
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

وزرای خارجه مسلمان در تاشکند گردهم می‌آیند

گروه بین‌الملل: چهل‌و‌سومین اجلاس شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی 27 و 28 مهرماه در تاشکند، پایتخت ازبکستان، برگزار می‌شود.

وزرای خارجه مسلمان در تاشکند گردهم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Islamic News»، طارق علی بخیت، مدیرکل امور سیاسی سازمان همکاری اسلامی با اعلام برنامه‌های این اجلاس گفت: وزیر امور خارجه کویت که ریاست دور پیشین این اجلاس را بر عهده داشت، ریاست جلسه افتتاحیه را بر عهده خواهد داشت.

پس از آن شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور موقت ازبکستان و سپس ایاد مدنی، دبیرکل سازمان همکاری سخنرانی خواهند کرد.

این اجلاس با موضوع «آموزش و روشنگری: راه صلح و خلاقیت» برگزار خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس مرکز گفت‌وگو، صلح و شناخت(CDPU) به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

در این اجلاس قطع‌نامه‌هایی در مورد فلسطین، وضعیت سوریه، یمن، لیبی، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و نیز مسائل مربوط به جوامع مسلمان کشورهای غیراسلامی به‌ویژه میانمار بررسی خواهد شد.

این اجلاس دو روزه همچنین بررسی قطع‌نامه‌های مهمی در مورد مسائلی چون مقابله با تررویسم، افراط‌گرایی، خلع سلاح و مقابله با اسلام‌هراسی را نیز در دستور کار دارد.

این قطع‌نامه‌ها پیش‌تر در جلسات مقدماتی این اجلاس در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده تصویب شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سطح معاون وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت می‌کند.

تاکنون حضور وزرای خارجه کشورهای آذربایجان، افغانستان، بحرین، گایانا، یمن، اندونزی، اردن، قزاقستان، کامرون، قطر، ساحل عاج، کویت، قرقیزستان، لیبی، مالزی، مالدیو، نیجریه، پاکستان، فلسطین، عربستان سعودی،سومالی، سورینام، تاجیکستان، ترکیه در این نشست قطعی شده است.

captcha