آغاز مقابله با نشر احادیث جعلی در مالزی
کد خبر: 3542450
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

آغاز مقابله با نشر احادیث جعلی در مالزی

گروه بین‌الملل: با انتصاب هفت عضو کمیته ارزیابی و نظارت بر صحت احادیث در مالزی، از امروز به مدت دو سال بررسی و نظارت بر اعتبار و استانداردهای احادیث نبوی آغاز می‌شود.

آغاز مقابله با نشر احادیث جعلی در مالزی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «News Straits Times»، عبدالحی عبدالشکور، رئیس سابق آکادمی مطالعات اسلامی دانشگاه مالایا و مدیرگروه سابق رشته قرآن و حدیث دانشگاه مالایا و نویسنده کتاب «قرآن؛ راهنمای متقین» رئیس کمیته ارزیابی و نظارت بر صحت احادیث را بر عهده گرفته است.

احمد زاهد حمیدی، وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر مالزی گفت: دولت برای جلوگیری از انتشار احادیث نبوی جعلی و کذب در نشریات کشور همه تلاش خود را به کار بسته است.

وی افزود: ما متعهد به جلوگیری از گردش احادیث جعلی در همه انواع نشریات هستیم به همین خاطر کمیته ارزیابی و نظارت بر صحت و اعتبار احادیث زیر نظر وزارت کشور شکل گرفت.

حمیدی گفت: این کمیته تأسیس شد تا از انتشار احادیث نبوی نامعتبر در همه انواع نشریات که منجر به انحراف عقاید می‌شود و همبستگی اجتماعی، نظم عمومی و وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کنند، جلوگیری شود.

وی افزود: احادیث جعلی می‌تواند منجر به عدم اتحاد مسلمانان، تهدید عقاید آن‌ها و سقوط به افراط‌گرایی شود. امیدواریم این کمیته به مرجعی برای تضمین اعتبار احادیث به‌ویژه برای نویسندگان و انتشاراتی‌های دینی شود.

حمیدی گفت: انتظار می‌رود که این کمیته دستورالعمل‌هایی را نیز برای راهنمایی نویسندگان و انتشاراتی‌ها منتشر کند. اعضای این کمیته بر اساس متخصصان در زمینه علوم اسلامی به‌ویژه در زمینه احادیث نبوی و سنت پیامبر(ص) انتخاب شده‌اند.

به نوشته «نیو استریت تایمز»، این کمیته همچنین مسئول حفاظت از اعتبار احادیث، کنترل هر نوع سوء استفاده از احادیث و تفاسیر آن‌ها است که می‌تواند بر صلح و امنیت تاثیرگذار باشد. حفظ قداست احادیث نیز به عنوان دومین منبع بعد از قرآن بر عهده این کمیته است.
دولت مالزی اوایل سال جاری اعلام کرد برای خنثی کردن تلاش‌های گروه‌های تروریستی از جمله داعش به منظور جذب مسلمانان، کمیته ویژه‌ای در جهت افزایش آگاهی مردم از احادیث جعلی تشکیل می‌دهد. چراکه افزایش گرایش مالزیایی‌ها به گروه‌های تکفیری در سال‌های اخیر ناشی از انتشار روایت‌هایی مجعول به نقل از روایان حدیث نبوی از اهل تسنن بوده که به‌نوعی مشوق جوانان به پیوستن به گروه‌های تروریستی شده است.

captcha