علت ناهنجاری‌ها پیروی نکردن تؤامان از فرهنگ قرآن و عترت است
کد خبر: 3542870
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
خادم‌القرآن عباس سلیمی:

علت ناهنجاری‌ها پیروی نکردن تؤامان از فرهنگ قرآن و عترت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: عباس سلیمی، قاری و پیشکسوت قرآنی امروز در مراسم بزرگداشت استاد محمدتقی مروت در خانه مداحان با پیشنهاد تعامل بیشتر بین جامعه قرآنی و جامعه مداحان اهل بیت(ع) گفت: علت ناهنجاری‌ها در جامعه، پیروی نکردن تؤامان از فرهنگ قرآن و عترت است.

علت ناهنجاری‌ها پیروی نکردن تؤامان از فرهنگ قرآن و عترت است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت مرحوم استاد محمدتقی مروت صبح امروز، 12 آبان با سخنرانی خادم القرآن عباس سلیمی قاری و پیشکسوت قرآنی در خانه مداحان واقع در محله دروازه شمیران تهران برگزار شد.
این پیشکسوت قرآنی طی سخنانی در جمع مداحان گفت: دنیا پر از آشوب است و ایران نیز در برخی از موارد، از این قاعده مستثنی نیست، امروز کار به جایی رسیده است که بسیاری از افراد از اقشار مختلف جامعه، در امور خود درمانده شده‌اند، مگر عده قلیلی که اخلاصشان کامل است. چرا با وجود این که قرآن، تبیان و روشن‌گر همه چیز است، امروز وضعیت ما این چنین شده است؟ پاسخ این سؤال را آیه 124 سوره طه می‌دهد و می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا؛ کسی که از یاد من(خدا) روی برگرداند و مرا فراموش کند، زندگی او دچار مشکل و سختی می‌شود».
سلیمی در ادامه افزود: ما نباید شاهد این ناهنجاری‌ها باشیم که در حال حاضر حدود 16 میلیون فقره پرونده دعاوی وجود داشته باشد. اگر در هر پرونده، حداقل دو نفر اصحاب دعوی باشند، حدود 30 میلیون نفر از مردم کشورمان رسماً با یکدیگر مشکل و اختلاف دارند. از کل جمعیت کشور، حدود 14 میلیون نفر دانش‌آموز، 7 تا 8 میلیون نفر بیمار و 10 میلیون هم پیران و کهنسالان که توانایی دعوا و اختلاف ندارند و یا معافیت جزایی دارند، پس به یک معنا، مثل این است که کل کشور با یکدیگر دعوا دارند.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: علت این ناهنجاری‌ها این است که ما از فرهنگ قرآن و عترت پیروی نمی‌کنیم، این وضعیت باید آسیب‌شناسی شود. نباید شبکه‌های مجازی این همه سوژه در مورد مقدسات جامعه ما و بعضاً از افرادی داشته باشند که از مسیر صلاح و اصلاح خارج شده‌اند، اگر بهانه دست دشمن ندهیم، شبکه‌های VOA و BBC، غلطی نمی‌توانند بکنند.
سلیمی تصریح کرد: وقتی فرم‌های مشخصاتی که شاکی، گواه و متهم در دادگاه باید تکمیل کنند، ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم، نام متهم و فامیلی وی به همراه نام پدر از اسامی ائمه هدی(ع) است و مذهب وی هم شیعه جعفری اثنی عشری است، اما جرمش، سرقت، نزاع، تجاوز، کلاهبرداری و اختلاس از بیت‌المال است...
قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: حضرت آیت الله ضیاء‌آبادی در بیانی می‌فرمودند: انسان با شیطان سه وجه اشتراک دارد، 1- هر دو طرف، ادعای ربوبیت خدا را دارند، یعنی انسان می‌گوید الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، شیطان هم گفته ربّ  بِما اَغویتنی ... 2- هر دو طرف خداوند را خالق می‌دانند، چنان که در آیه 62 سوره زمر می‌خوانیم اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ و شیطان هم می‌گوید: خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ، 3- در مورد معاد هم هر دو یک ادعا دارند چنان که ما می‌گوییم مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ، شیطان هم می‌گوید فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ، با تمام این ادعاهای شیطان، در عین حال قرآن می‌فرماید شیطان کافر است. آیت‌الله ضیاء آبادی در ادامه می‌فرماید: ما گرفتار یک بیماری مشکلی هستیم به نام «اقرار لفظی و کفر عملی»، یعنی لفظاً می‌گوییم مسلمانیم، اما در عمل، زندگیمان اسلامی نیست.
وی بیان کرد: امام صادق(ع) به یکی از اصحابشان فرمودند: هر کار خیری از هرکس صادر شود،  نیکوست، اما اگر تو این کار خیر را انجام دهی زیباتر است؛ چرا که تو به ما منسوب هستی، و کار زشت اگر از هر کسی سر بزند، زشت است، اما اگر از تو سر بزند؛ زشت‌تر است چون تو به ما منتسب هستی. همچنین امام صادق(ع) در بیان دیگری می‌فرمایند زینت اهل بیت باشید نه مایه سرافکندگی ما، پس اگر می‌گوییم، قاری قرآن این مسئولیت سنگین را به دنبال دارد، قاری قرآن فقط صوت و لحن زیبا و احراز رتبه بین‌المللی نیست، قاری واقعی قرآن کسی است که قرآنی بیندیشد، قرآنی سخن بگوید و قرآنی عمل کند، ذاکر حقیقی امام حسین(ع) هم کسی است که حسینی بیندیشد، حسینی سخن بگوید و حسینی عمل کند.
سلیمی در ادامه افزود: روز قیامت پیامبر(ص)، علیه یهود و مسیحیت گلایه نمی‌کند، اما از امت خویش گلایه می‌کند و می‌گوید: يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا، و پیامبر در حالی شکایت می‌کند که فرموده بود: خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَه.
وی بیان کرد: مبادا خدای نکرده، عدم وحدت و اختلافات و منازعات و همچنین عدم همدلی، موجب نابودی این مجالس و کم رونقی مراکز قرآنی و خانه مداحان شود، شیطان قسم‌خورده که انسان‌ها را منحرف کند، مگر مخلصان را و مخلص بودن فقط در یک شرایط حاصل می‌شود، آن هم توجه جدی به حدیث ثقلین که فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»
قاری پیشکسوت قرآن گفت: ما باید به کجا شکایت کنیم که برخی جلسات و هیئات از اول تا آخر سال قرآن می‌خوانند، اما یک سلام به امام حسین(ع) نمی‌دهند، در برخی هيئات هم از ابتدا تا انتهای سال، ذکر مناقب اهل بیت‌‌‌‌‌(ع) می‌شود، اما یک آیه قرآن تلاوت نمی‌شود. این که فرمود «لَنْ یَفْتَرِقَا» لن، نفی ابد می‌کند؛ چرا نباید در خانه مداحان، کانون فعال آموزش قرآن وجود داشته باشد؟
وی در بخش دیگری از سخنانش در جمع مداحان اهل بیت(ع) افزود: آمریکا، نام جغرافیایی‌اش، ایالات متحده است، اروپا هم به تأسی از آنها اتحادیه اروپا را تأسیس کردند، آفریقا هم همینطور، اما تنها جایی که برخی از افراد آن،  یکدیگر را می‌کشند، کشورهای اسلامی است که گروه فاسدی چون داعش، ظالمانه کشتار می‌کند و به زنان و نوامیس مردم تجاوز کرده و سپس در بازار برده‌فروشان آنها را می‌فروشند، چه کسی باید با این جریانات مقابله کند؟ آیا مادحین و قاریان و مبلغان به زبان‌های انگلیسی و عربی و عبری مسلط هستند تا حقایق و زیبایی‌های قرآن و عترت را برای دیگران بیان کنند؟
سلیمی با اشاره به سالگرد شهادت شهید طالبی و بزرگداشت مرحوم استاد محمدتقی مروت و اینکه مرحوم مروت، نخستین جوان شیعه بود که طلسم انحصار کسب رتبه در مسابقات قرآنی را در زمان طاغوت شکست گفت: باید امروز در وظایمان بازنگری صورت گیرد؛ چرا که در روز قیامت از نعمت ولایت اهل بیت(ع) و قرآن از ما سؤال خواهند کرد. پیامبر اکرم(ص) می‌گوید در روز قیامت از امتم سؤال می‌کنم که با قرآن و عترت من چه کردید؟ خوش بحال کسانی که می‌توانند پاسخ دهند.
سلیمی بیان کرد: هنوز اتحاد بین جامعه قرآنی و مادحین شکل نگرفته است، هنوز در تهران شکل عزاداری‌ها مانند زنجان و یزد و اردبیل نشده است، باید سازمان‌های قرآنی و خانه مداحان و خبرگزاری ایکنا اقدام کنند و کارگروهی را تشکیل دهند، بزرگان جامعه مداحان و جامعه قرآنی جلساتی داشته باشند و راه‌کار ارائه کنند.
در پایان این مراسم از عباس سلیمی، قاری و پیشکسوت قرآنی و آقایان غفوری فرد و محمد رحمانی پیر غلام اهل بیت علیهم السلام تجلیل بعمل آمد.
captcha