جزئیات عملیات انتحاری سامرا از زبان اوحدی/ انفجار سامرا تاثیری بر ثبت‌نام‌های اربعین نداشت
کد خبر: 3544580
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

جزئیات عملیات انتحاری سامرا از زبان اوحدی/ انفجار سامرا تاثیری بر ثبت‌نام‌های اربعین نداشت

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح نحوه عملیات تروریستی داعش در سامرا که منجر به کشته و مجروح شدن زائران ایرانی شد، گفت: این حمله تأثیری در روند ثبت‌نام‌ها و اشتیاق مردم برای پیاده‌روی اربعین نداشته است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که سال‌ها بود که هیچ حادثه تروریستی علیه زائران ایرانی در عراق رخ نداده بود، دلیل حادثه تروریستی که علیه زائران ایرانی در سامرا رخ داد چه بود؟ گفت: طی هفته‌های گذشته شاهد تحول اساسی در حوزه میدانی عراق بودیم.

وی ادامه داد: پیروزی‌هایی که ارتش و نیروهای مردمی عراق برای آزادسازی موصل داشتند و ضربات بسیار سنگینی که گروه تکفیری صهیونیستی داعش طی روزهای گذشته داشته موجب این حمله تروریستی شد. اگر زمان جنگ خودمان را نیز به خاطر بیاوریم هر زمان عملیات موفقی را در جبهه‌ها داشتیم مجموعه گروه‌های تروریستی و منافقان در داخل کشور دست به عملیات کور می‌زدند.

پیام داعش با کشتار زائران ایرانی به مردم جهان

اوحدی تصریح کرد: داعش هم همین رفتار را داشت و می‌خواست پیامی را به دنیا بدهد و بعد از شکست‌های مفتضحانه که در موصل عراق و حلب سوریه داشت می‌خواست این پیام را به دنیا بدهد که ما هنوز حضور داریم.

حمله تروریستی سامرا چگونه رخ داد؟

وی در تشریح نحوه انفجار تروریستی سامرا گفت: دو نفر از تروریست‌ها با کمربند انتحاری با یک دستگاه آمبولانس وارد پارکینگ خودروها شدند. یکی از نیروهای امنیتی که مخصوص زائران ایرانی بود به نام شهید «نذار سعید ضمیر» متوجه حرکت مشکوک آمبولانس‌ می‌شود و به تعقیب آن می‌پردازد که یکی از عوامل انتحاری از آمبولانس فرار می‌کند و دیگری خود را منفجر می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمبولانس در داخل پارکینک منفجر می‌شود که در آنجا هیچ زائری حضور نداشت و فقط چند دستگاه اتوبوس آسیب دیدند و چهار راننده اتوبوس عراقی شهید شدند.

زخمی شدن 97 زائر ایرانی در سامرا

وی ادامه داد: نفر دوم انتحاری به فاصله دو دقیقه خود را به داخل جمعتی کشاند که در حال فرار به سمت حرم بودند و در انتهای جمعیت خود را منفجر کرد که 132 نفر در مجموع مجروح شدند که 97 نفر ایرانی بودند. پس از وقوع حادثه اولین گروه‌هایی که به آنجا رسیدند عوامل ستادهای سازمان حج و زیارت در کاظمین و نجف و هلال احمر ایران بود و هماهنگی‌ها با مسئولان عراقی انجام و با چهار فروند هلیکوپتر مجروحان به بیمارستان‌های کاظمین و بغداد منتقل شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: داعش از این عملیات دو هدف داشت. اول اینکه بعد از شکست‌های مفتضحانه اعلام موجودیت کنند که راه به جایی نخواهند برد و دوم به خیال خودشان بتوانند ترس، رعب و وحشت در میان زائران ایجاد کنند.

تأثیر نداشتن عملیات تروریستی سامرا بر ثبت‌نام‌های اربعین

وی در پاسخ به این سؤال که پس از این حادثه تروریستی آیا کاهشی در ثبت‌نام‌های اربعین رخ داد؟ گفت: این اتفاق هیچ تأثیری بر میزان ثبت‌نام‌ها و اشتیاق مردم در سفر به عتبات عالیات نداشته است. ریاست جمهوری کشورمان همان لحظه اعلام کردند که باید رفتن زائران به سامرا ممنوع شود که همان لحظه ممنوع شد و در اربعین نیز رفتن به سامرا ممنوع خواهد بود.

بیمه زائران اربعین یک امر ضروری است

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر لزوم بیمه زائران اربعین، اظهار کرد: انفجار سامرا نشان داد که بیمه یک امر ضروری برای زائران است و از زائران درخواست داریم که به اطلاع‌رسانی رادیو اربعین و رسانه‌ها و نیز پیامک‌هایی که از طریق سامانه سماح ارسال می‌شود توجه جدی داشته باشند.

صدور یک میلیون و 340 هزار ویزا برای اربعین

وی اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و 340 هزار ویزا برای اربعین صادر شده و با توجه به اینکه حداکثر میزان اعزام‌ها از پنج‌شنبه و جمعه این هفته آغاز می‌شود، همه کمیته‌های اربعین باید برای این مسئله آماده باشند، همه مرزها آماده حضور زائران هستند و مرز مهران برای بیش از 120 تا 130 هزار نفر خروجی آماده است و به نظر می‌رسد قطعاً تعداد زائران ایرانی حاضر در اربعین به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نگرانی خاصی در خصوص مراسم اربعین وجود دارد؟ گفت: نگرانی خاصی وجود ندارد. دولت عراق مسئول تأمین امنیت عراق است و ما از همه زائران می‌خواهیم به قوانین عراق و ایران احترام بگذارند. در حال حاضر سرعت صدور ویزا سرعت قابل‌قبولی است و در سفری که دو روز پیش به عراق داشتم شاهد بودم که موکب‌های عراقی کاملاً آماده پذیرایی از زائران هستند.

captcha